default-header

HART SCINTIGRAFIE /HARTSCAN WIE HEEFT HIER ERVARING MEE??

Home Forums Algemeen HART SCINTIGRAFIE /HARTSCAN WIE HEEFT HIER ERVARING MEE??

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Berichten
  • #79206 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    HALLO, voor nader onderzoek krijg ik over 2 weken een hart SCINTIGRAFIE . Wie heeft dit ook eens gehad en kan mij er meer over vertellen? Ik heb wel een foldertje van het ziekenhuis meegekregen maar verhalen uit eigen ervaring hoor ik ook graag. Hoe voel je tijdens het onderzoek? heb je last van het radio actieve goedje?
    Kun je daarna weer gewoon auto rijden of moet er iemand mee? graag jullie reakties. alvast bedankt groetjes Jelline

    #85405 Reageer
    bulldogsrotterdam
    Gast

    Hoi..ik heb jaren geleden zoiets gehad..ook met zo’n soort ligfiets..zodat het ook onder inspanning gedaan kon worden…
    naar mijn weten heb ik nergens last van gehad..het enige vervelende is dat je als dat spul in je ader is gespoten..dat je dan een hele tijd moet wachten voor je weer verder mag met het onderzoek…dus het voornaamste was geduld in mijn beleving…
    je mag gewoon autorijden volgens mij..want je word niet aan een roesje gegooid..
    hier een link waar je een beschrijving van het onderzoek na kan lezen..aan de rechterkant zie je hart scintigrafie staan

    http://www.zrt.nl/index.php?page=27&profilepage=709

    Succes!!

    #85407 Reageer
    Lisa
    Deelnemer

    Hoi Jelline,
    Ik heb een scintigrafie gehad in 1996, om te bevestigen of ik (een paar maanden daarvoor) een hartinfarct had gehad, en hoe groot die was..

    Ik hoefde dus niet eerst op de fiets (dat moest mijn cardioloog wel nadrukkelijk er bij vermelden voor de mensen op de nucleaire afdeling), er zijn alleen hart-opnames met de camera gemaakt terwijl ik lag (op mijn buik als ik me het goed herinner).

    Van de radioactieve stof heb ik niets gemerkt, even een prikje, en dan een uur wachten, en dan onder de camera. Zo ging het bij mij.

    Groetjes,
    Lisa 🙂

    #85410 Reageer
    Wandeltheo
    Deelnemer

    Hallo Jelline,

    In maart v/h afgelopen jaar een scintigram gehad om mijn skelet-en botstructuur in beeld te brengen. Er is sprake van een nucleair onderzoek omdat er voor het maken v/d foto’s een licht radio-actieve stof in je lichaam wordt gespoten. Voel je niks van, vergelijkbaar met een normale bloedprik. Een uur later terugkomen voor het maken v/d foto’s en weer 2 uur later nogmaals, voor een Spect CT. En…ik kreeg instructies om veel water te drinken. Om precies te zijn, zoveel mogelijk als ik op kon. En dat heb ik ook gedaan,tot ik echt een “waterbuik”had, maar je plast het er daarna zo weer uit.
    Tijdens het onderzoek moet je zo stil mogelijk liggen, kleding hoeft niet uit, maar geen metalen voorwerpen dragen, ringen en horloge moeten af.

    De volgorde weet ik niet meer precies, omdat ik 4 weken daarna nog een Dexa botscan heb gehad, maar ik weet wel dat ik tussentijds telkens gewoon op de fiets naar huis ben geweest (ik woon op 5km afstand v/h ziekenhuis) Ik heb al die onderzoeken niet als vervelend of belastend ervaren. Wel dat je weer weken op de uitslag moest wachten.
    Zelf ben ik er weinig wijzer van geworden, diagnose was al vooraf bekend, maar voor mijn behandelaars ongetwijfeld een schat aan informatie. En daar heb ik dan ook weer baat bij.

    #85474 Reageer
    Jelline
    Deelnemer

    Bedankt voor jullie reakties. Volgende week staat het onderzoek voor mij op de planning en daarna zal ik een verslagje doen over hoe ik het ervaren heb. Ik heb ook een verhaaltje gehoord van een (oudere) vrouw die onwel werd van de radioactieve vloeistof maar dat is jullie gelukkig niet bekend?! groetjes Jelline

    #85525 Reageer
    Bettilde
    Deelnemer

    Heb vorige week een ejectie fractie gehad. Gelet op de verhalen van andere hartgenoten lijkt de manier van onderzoek van hartscintigrafie en EF veel op elkaar. Bij een EF wordt de hartpompfunctie gemeten (hoeveel bloed er per hartslag in- en uitgaat). In mijn geval een onderzoek in twee delen. Vooraf werd via de arm een nucleaire stof ingespoten. Dit moest eerst geheel opgenomen zijn in het lichaam. Daarna volgde een onderzoek in 2 delen dat ongeveer drie kwartier duurde. Ik vond het 1e deel een klein beetje vervelend omdat ik op de rug met mijn armen omhoog moest liggen met de camera heel dicht op m’n borst gericht. Het 2e deel viel echt hardstikke mee. Mijn armen mocht ik naast me of op m’n buik leggen. Ze werden met een band vast gezet wat niet onaangenaam was. Ik ben zelf daarna met de auto naar huis gereden (60 km) en was niet vermoeid bij thuiskomst. Zie voor het resultaat van de EF naar mijn hartverhaal dat alleen door geregistreerde hartgenoten zichtbaar gemaakt kan worden.

    Half maart krijg ik een scintigrafie (botscan) van het skelet en aansluitend een CT-scan.
    Ik zie er niet tegen op.

    #85531 Reageer
    Jelline
    Deelnemer

    Nogmaals bedankt voor jullie reakties. het blijkt dat er toch verschillende onderzoeksmethoden zijn. Zo moest ik op 2 opvolgende dagen komen terwijl er ook reakties waren waarop men ‘smorgens en ‘smiddags de onderzoeken kreeg. Ach zal wel per ziekenhuis verschillen denk ik zo. maar goed ben je benieuwd naar mijn verhaal kijk dan bij mijn profiel. Daar heb ik een hartverhaal geplaatst.
    groetjes Jelline

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
Reageer op: Reactie #85525 in HART SCINTIGRAFIE /HARTSCAN WIE HEEFT HIER ERVARING MEE??
Je informatie: