default-header

Goedkoper verzekerd door donorschap

Home Forums Orgaantransplantaties Goedkoper verzekerd door donorschap

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Berichten
  • #78764 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Interessant!

    RIJSWIJK – Mensen die zich als orgaandonor laten registreren, krijgen tot ongeveer 120 euro korting op de premie van hun ziektekostenverzekering. De regeling wordt vanaf maandag aangeboden door Ohra, Menzis, Fortis ASR en Avero Achmea.

    Directeur Nils Karssens van zorgadviesbureau SEZ bevestigde maandag een bericht van die strekking in De Telegraaf.

    Volgens hem hoeven donoren die al verzekerd zijn bij een van de vier maatschappijen, alleen maar de korting aan te vragen en geen nieuwe verzekering af te sluiten.

    Groot tekort

    Enkele weken geleden verwierp de Tweede Kamer nog een voorstel dat wie geen bezwaar aantekent, automatisch orgaandonor wordt. Er bestaat al jaren een groot tekort aan donororganen.

    Minister Ab Klink (Volksgezondheid) vindt dat altijd toestemming nodig is voor orgaandonaties, is het niet van de donor zelf, dan wel van zijn nabestaanden.

    Bron http://www.nu.nl

    #82699 Reageer

    Nu maar hopen dat de andere zorgverzekeraars ook volgen, je zult toch iets moeten doen om de mensen over de streep te trekken.

    #82702 Reageer
    Maria
    Deelnemer

    En de volgende advertentie is………………

    Nà je orgaandonatie hoef je nòòit meer premie te betalen…:woohoo:

    Oepss sorry…het borrelde er zo uit….:dry:

    #82703 Reageer

    Nu staat ineens Klink en met hem de 2e kamer op hun achterste benen en schreeuwen moord en brand over de plannen van de zorgverzekeraars, maar hebben ze dit niet zelf over zich afgeroepen met hun starre houding tov de wet op de orgaandonaties. Ik wil niet zeggen dat dit nu de oplossing is van de zorgverzekeraars, maar er zit wel iets in. Alleen wat doen ze bv. met mensen die 30 jaar lang premievermindering krijgen omdat ze geregistreerd staan en dan vlak voordat ze sterven deze toestemming intrekken?
    En wat doe je met mensen die alleen aan bepaalde groepen willen doneren, bv. alleen aan kinderen, of alleen aan niet-rokers, of niet aan alcoholisten.

    #82714 Reageer
    Tolletje
    Deelnemer

    ik kan het fout hebben, maar ik had begrepen, dat het zelfs niet uitmaakt, wat je registreerd, wel of geen donor, je korting krijgt.
    :angry:

    #82716 Reageer
    Job Pieter Tent
    Gast

    Wie zich laat registreren als orgaandonor of niet-donor, krijgt bij een aantal zorgverzekeraars een flinke korting op de premie. Idealisme of reclame?

    Moeten mensen hun organen na de dood afstaan om 120 euro korting te krijgen op de ziektekostenverzekering?

    Nee, het gaat alleen om de registratie. In het Donorregister kan iedere Nederlander laten registreren wat hij met zijn organen wil na overlijden. Maar wát hij kiest – wel of geen organen afstaan – doet er voor de korting niet toe. ‘We hopen met deze prikkel mensen zo ver te krijgen dat ze zich in elk geval registreren’, aldus een woordvoerder van Menzis. De andere verzekeraars die meedoen zijn Ohra, Fortis ASR en Avero Achmea.

    Controleert die verzekeraar of mensen zich ook echt registreren?

    Nee. ‘We hebben wel aan het Donorregister gevraagd of dat mogelijk was, maar ze zeiden dat de tijd daar politiek gezien nog niet rijp voor was’, zegt directeur Nils Karssens van zorgadviesbureau SEZ, dat de donorpolis bedacht en bemiddelt voor de verzekeraars.

    Dus mensen die erover liegen krijgen ook gewoon korting?

    Ja, zegt SEZ. Al moet gezegd dat het gebrek aan controle voor wel meer collectiviteitskortingen geldt. Zo zegt Agis niet te controleren of mensen ook echt stoppen met roken bij de niet-rokerspolis. En bij de polis voor vegetariërs wordt ook niet gecheckt of iemand geen vlees eet. Karssens van SEZ ziet momenteel een ‘woud van kortingen’ bij de verzekeraars. ‘Als je bij de Postcodeloterij zit, krijg je korting, als je onderwijzer bent, krijg je korting, als je bij de hockeyclub zit, krijg je korting. Waar gaat dat nog over? Als die vrijheid er dan toch is, kun je er beter iets goeds mee doen.’

    Is het echt zo erg met het tekort?

    Jaarlijks sterven er zo’n tweehonderd mensen door een gebrek aan orgaandonoren. Onder hen ook kinderen. De meesten wachten op een nieuwe nier. In Nederland lopen zo’n 7 miljoen mensen rond die (nog) geen keuze hebben gemaakt over orgaandonatie en dus niet geregistreerd staan in het Donorregister.

    Wat is eigenlijk het voordeel voor die verzekeraars?

    ‘Dit levert ons geen direct financieel voordeel op’, zegt een woordvoerder van Menzis. ‘Behalve dat we hopen aan klantenbinding te doen.’ Dat geeft aan wat verzekeraars, ondanks nobele motieven die ze misschien hebben, óók willen bereiken: zo veel mogelijk mensen aan zich binden. Hoe meer verzekerden, hoe groter de omzet.

    Het is ook mogelijk dat de kosten voor verzekeraars lager worden, als de wachtlijsten krimpen. Volgens CZ – dat overigens de donorpolis niet aanbiedt – kost één jaar nierdialyse 76.000 euro per patiënt, terwijl een transplantatie eenmalig 55.000 euro kost, plus 11.000 euro aan medicijnen per jaar. Na transplantatie wordt volgens CZ dus zo’n 60.000 euro per jaar bespaard.

    Wat verdient bemiddelaar SEZ hiermee?

    ‘We houden hier 4 tot 6 euro per donorpolis aan over’, zegt directeur Karssens. Hij biedt verzekerden extra’s, zoals traumazorg voor nabestaanden.

    Is het nou een reclamestunt?

    Zo zou je het kunnen zien. Met als positief effect dat er wellicht meer donoren komen.

    Waarom doen andere verzekeraars hier niet aan mee?

    CZ zegt dit een principiële kwestie te vinden. ‘Je bent donor uit naastenliefde, niet uit financieel gewin’, zegt een woordvoerster. ‘Wij vinden het niet ethisch om mensen op deze manier over te halen.’

    #82717 Reageer
    Job Pieter Tent
    Gast

    Ik zou zeggen tegen de de verzekeraars, vraag om een kopie van de registratie alvorens korting te geven. Een kopie voor 120 euro? dat zou de moeite toch niet zijn ?

    #82719 Reageer
    Maria
    Deelnemer

    [quote]CZ zegt dit een principiële kwestie te vinden. ‘Je bent donor uit naastenliefde, niet uit financieel gewin’, zegt een woordvoerster. ‘Wij vinden het niet ethisch om mensen op deze manier over te halen.’[/quote]

    Kijk, Da’s nou mijn verzekeraar.
    Ik ben trots op hun instelling.

    Er zitten trouwens nog veel meer haken en ogen aan.
    Stel dat je een jong persoon nu al die korting gaat geven, dit 30 jaar lang en dan krijgt ie ineens een besmettelijke ziekte.
    Aids ofzo.
    Dan zijn volgens mij die organen waardeloos geworden.
    Toch?

    Ik vind het gewoon èèn grote reclame stunt, daarom mijn eerdere spottende reaktie.

    Wil men snel “gezonde” donoren, dan zouden ze de kosten van de uitvaart moeten vergoeden, nà een medische goedkeuring van de organen van de overledene, of kandidaat ( hersendood) bv

    Aangezien de uitvaartkosten hardstikke hoog zijn, lijkt het me dat je daar wel mensen mee over de streep krijgt,, als het dan toch op het financieel gewin gespeeld moet worden.:S

    Ik blijf erbij, je bent idd donor vanwege je naastenliefde..

    #82720 Reageer
    Job Pieter Tent
    Gast

    Ik denk dat we in eerste instantie al blij mogen zijn dat er een toename aan donoren hierdoor kan komen. Maar in mijn ogen zouden ze wel een eis moeten vaststellen aan hoe.
    Over het algemeen registreren mensen zich om mogelijk later iemand nog een kans te geven. Naastenliefde dus. Maar een stukje motivatie is niet verkeerd.

    Met een jong persoon die op den duur een ziekte krijgt….Diegene heeft wel altijd geclaimd dat zijn of haar organen beschikbaar waren… dus beloning met een beetje korting is toch niet mis.
    Je kan tegenwoordig voor een verkeerd gevallen scheet al korting krijgen. En toch zijn de premies achterlijk hoog. Ook dat is weer vreemd.
    Je hebt dan wel gelijk, een reclamestunt…

    Ik denk dat de gemiddelde mens niet lang stil staat, of überhaupt stil staat bij de kosten van een uitvaart. Een beetje onder het mom van, ik ben er voor verzekerd, of het is niet echt mijn probleem. De gemiddelde hartgenoot zal er wel over hebben nagedacht….

    #82723 Reageer

    Het is wel zo dat ook mensen die geen orgaandonor willen zijn maar dit wel registreren ook een korting krijgen, maar of deze net zo hoog is als voor geregistreerde donoren weet ik niet.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
Reageer op: Reactie #82703 in Goedkoper verzekerd door donorschap
Je informatie: