default-header

Goede tips? Help ! We verzuipen er in.

Home Forums Medicijnen Goede tips? Help ! We verzuipen er in.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Berichten
  • #79352 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    – Mensen die calciumpillen slikken, hebben tot 30 procent meer kans op een hartaanval. Dat schreven onderzoekers vrijdag in het wetenschappelijk tijdschrift British Medical Journal- lees verder op:
    http://www.gelderlander.nl/algemeen/gezondheid/7055226/Calciumpillen-verhogen-kans-op-hartaanval.ece

    Laat ik die nu in grote hoeveelheid dagelijks slikken. Op medisch voorschrift, vanwege ernstige osteoporose (veel te vroeg voor mijn leeftijd) En dit is weer veroorzaakt vanwege andere medicijnen die ik slik, met als bijwerking dat deze de opname van calcium in je bloed verhinderen. Als gevolg hiervan een veel te laag testosteronwaarde, waar ik weer hormonen voor gebruik (met als bijwerking ?????) Dat zal vermoedelijk (veel) later zich wel weer gaan openbaren.

    Kijk dåt bedoel ik nou. Wij als hartgenoten worden – ook op dit forum – vaak bedolven onder allerlei (goede?) tips en adviezen, waarvan ik soms wel eens denk: je kunt ook helemaal niks meer slikken als je de extra bijwerking wilt vermijden, die je er gratis en voor niks bij krijgt. Paniekzaaierij ? Ik weet het niet. Alles maar met een slakje zout nemen is mijn devies. Als farmaceuten nog op de bijsluiter durven te vermelden: “kan plotselinge hartdood veroorzaken” tja, dat zegt voor mij genoeg. Ik kan er – gelukkig- nog steeds om lachen. Als je je overal wat van aan wilt trekken, heb je geen leven meer.

    Ondertussen volg ik gewoon mijn medisch voorschrift, maar blijf wel kritisch.

    #86037 Reageer
    holtertje
    Deelnemer

    Dat kritisch blijven is wel zeer belangrijk. En alles slikken wat de arts voorschrijft?
    Is alleen goed als alle artsen waarbij de patient onder behandeling is, ook van elkaar weten wat ze de betreffende persoon hebben voorgeschreven; maw als ze – indien dat nodig is- ook werkelijk overleg met elkaar hebben en dit schriftelijk vastleggen.

    Holtertje

    #86038 Reageer
    Job Pieter Tent
    Gast

    Als geen ander weet ik intussen wel dat het gewoon eigenlijk teveel is….
    Als ik na ga wat ik zelf aan artikelen opzoek en daadwerkelijk plaats….. ja wat veel van het goeie af en toe.

    Het is ook een beetje met argusogen blijven naar hetgeen gepubliceerd wordt.
    Het houdt je alert en laat je minder snel voor de gek houden. Zoals je ook al zegt, het houdt je kritisch….

    Bij deze Calcium tabletten draait het voornamelijk om de bijstoffen. M.a.w. een vraag voor Lisa, want als iemand het weet…

    Hoe bevorder je op een natuurlijkere wijze de opname van Calcium?

    #86039 Reageer
    Lisa
    Deelnemer

    Job Pieter Tent schrijft:
    [quote]

    Bij deze Calcium tabletten draait het voornamelijk om de bijstoffen. M.a.w. een vraag voor Lisa, want als iemand het weet…

    Hoe bevorder je op een natuurlijkere wijze de opname van Calcium?[/quote]

    Nou Job, ik wil wel antwoorden maar dan enkel voor de andere lezers, want Theo zit zo te lezen niet op nuttige informatie (“tips”) te wachten …. 😉

    Dat calcium slikken niet zo goed is, is bij orthomoleculaire artsen al lang bekend…. ik heb het ook al vaker vermeld, calcium supplementen zijn niet nodig en vaak ook niet goed. Mensen krijgen genoeg calcium binnen, maar magnesium te weinig.
    Ga je voor je botten veel calcium slikken zonder veel magnesium erbij dan gaat het fout…. de hele verhouding raakt nog meer uit balans, en het calcium komt vervolgens niet in de botten terecht maar in je zachte weefsels (zoals je hart en bloedvaten, in nieren, gewrichten en hersenen)).
    Te veel calcium eten kan ook tot botontkalking leiden. Grote Melkdrinkers hebben vaker botontkalking dan mensen die geen of weinig melk drinken.

    Mmagnesium is nodig voor een juiste calciumstofwisseling.

    Vitamine D en magnesium zijn beide nodig om op een natuurlijke wijze calcium op te kunnen nemen uit de voeding, als die twee stoffen er genoeg zijn, stijgt het calcium ook mee, zonder calciumsupplementen..

    Groetjes,
    Lisa

    [quote]Magnesium taken in proper dosages can
    solve the problem of calcium deficiency.
    Dr. Nan Kathryn Fuchs
    Author of The Nutrition Detective
    [/quote]

    #86040 Reageer
    Wandeltheo
    Deelnemer

    [quote]Job Pieter Tent schrijft:
    [quote]

    Hoe bevorder je op een natuurlijkere wijze de opname van Calcium?[/quote]

    Zoals ik ook eerder al schreef: (maar kennelijk is dat niet overgekomen)
    als je medcatie gebruikt die ” opname van calcium verhinderen” dan kun je zuivel-en andere natuurprodukten gebruiken tot je er bij neervalt, maar het helpt je geen zier.

    En al die z.g. “nuttige tips” ? Ik heb ze aanvankelijk verslonden, maar op zeker moment krijg je daar ook je buik vol van.
    Dan weer moet je vooral geen koffie, alcohol, suiker, zout, vitamines A t/m Z etc gebruiken. Vervolgens lees je weer, dat helemaal zonder zout, coffeine, weer helemaal fout is, dat vooral een glas rode wijn, onontbeerlijk is, en wat ik allemaal wel niet gehoord heb over het wel dan niet gebruiken van cholesterolverlagers, tart elke beschrijving.
    Ook over vitamine-D heb ik het al eerder gehad met Lisa. Zo heb je te weinig, maar vooral ook niet teveel gebruiken.
    Gelukkig hebben we nog een huisarts en een apotheek, die het overzicht bewaren en (heel belangrijk) ingrijpen, waar nodig.
    En verder, vooral zelf nuchter blijven en niet gek worden van de zoveelste “goede-tips” die elkaar tegenspreken.

    #86041 Reageer
    Lisa
    Gast

    Wandeltheo schrijft:
    [quote]

    Zoals ik ook eerder al schreef: (maar kennelijk is dat niet overgekomen)
    als je medcatie gebruikt die ” opname van calcium verhinderen” dan kun je zuivel-en andere natuurprodukten gebruiken tot je er bij neervalt, maar het helpt je geen zier. [/quote]

    Waarom neem je dan wel die calciumtabletten??? Dat heeft dan toch ook geen zin. En welke medicatie van je verhindert de calciumopname?

    Heb je misschien ook medicatie die je vitamine K torpedeert (want daardoor kun je ook osteoporose krijgen)

    En zoals ik net schreef , maar misschien niet overgekomen is?, heel veel zuivel eten is niet de manier om je calcium te verhogen, kan zIch zelfs tegen je keren, ….magnesium is nodig voor de calciumopname (en vitamine D, waar je overigens niet te veel van nam).

    [quote]En al die z.g. “nuttige tips” ? Ik heb ze aanvankelijk verslonden, maar op zeker moment krijg je daar ook je buik vol van. [/quote]

    Je hoeft geen berichten in het forum of elders te lezen als de informatie je niet echt interesseert, niemand dwingt je 🙂

    [quote]Gelukkig hebben we nog een huisarts en een apotheek, die het overzicht bewaren en (heel belangrijk) ingrijpen, waar nodig.[/quote]

    Veel succes dan maar…. misschien weten ze iets over medicijnen en interacties, maar hun kennis over vitamine D (en de doseringen) en calcium mogen ze wel eens gaan bijspijkeren……

    Groet,
    Lisa.

    #86044 Reageer
    Patrice
    Gast

    Wandeltheo, ik zit helemaal gezellig opgeschurkt in dezelfde hoek als jij. Want volgens mij heb je gelijk. En het leuke van de pharmaceutische industrie èn de orthomoleculaire voedingsdeskundige (althans de mijne) is wat eerst een absolute, onmisbare aanrader is, na een paar jaar onderzoek volledig vermeden dient te worden en wordt met klem het tegendeel beweerd.

    Ik doe net als jij, als ik me niet meer aan cardioloog en huisarts vast kan houden, weet ik het niet meer. Daarbij elke dag extra vit C, een knoflookcapsule en zo’n ding speciaal voor vrouwen, met olie en de vit.B serie.
    En ik ben ergens onderweg gestopt met lezen van adviezen.
    Vooral als, zoals een paar maanden geleden de samenwerking van Nexium en Plavix niet optimaal blijkt te zijn, of nu met de Jupiter trial (ja ik ben overal van op de hoogte via Lancet) waarin Crestor weer helemaal wordt afgeraden….
    WAAAHHHHH…..
    Nou doet u mij maar een pilsje en neem er zelf ook eentje, gaan we straks nog wel even een blokje om met de hond, want daar houden we in ieder geval hersenbloedingen mee tegen….. niet met die hond, maar wel met het loopje, mits het langer duurt dan drie kwartier en niet in kuier- maar in stevige doorstappas gelopen wordt. 😉

    En Lisa, meestal lees ik je berichten wel. Het zet me soms aan het denken, soms ook niet.
    En ik kom ook niet uit een ei, maar kan wat slecht tegen adviezen die tegen het advies voor medicijngebruik van een cardioloog ingaan. Angst maakt dat ik die pillen neem, niks meer, niks minder.

    En als ik alles zou moeten doen en vooral waar ik mee moet stoppen wat mijn orth.mol. voedingsdeskundige vriend, gelukkig istie ook gewoon een vriend en hebben we het er zo min mogelijk over, dat houdt de vriendschap ook leuk; hij is net zo overtuigd van zijn ALTIJD gelijk als jij. En dat is niet zo… Jan is een lieverd, maar hij is niet bovennatuurlijk, hij baseert ook zijn mening op dat wat hij geleerd heeft… net als iedereen. En dat betekent nog niet dat je dan gelijk hebt.

    Dus blijf ik in de hoek met Wandeltheo en verzuipen we af en toe in al het goede nieuws en de tips. En blijf toch lezen wat er weer voor nieuws is ontdekt.
    Fijn weekend, groetjes Patrice

    #86045 Reageer
    Patrice
    Gast

    Lisa schrijft:

    Veel succes dan maar…. misschien weten ze iets over medicijnen en interacties, maar hun kennis over vitamine D (en de doseringen) en calcium mogen ze wel eens gaan bijspijkeren……

    Groet,
    Lisa.[/quote]

    > dat bedoel ik Lisa: als je niet luistert, moet je maar voelen… [i]veel succes dan maar[/i]…
    Dat is gewoon helemaal niet aardig als je dat leest in een antwoord.

    #86047 Reageer
    Lisa
    Gast

    Patrice schrijft:
    [quote]Lisa schrijft:

    Veel succes dan maar…. misschien weten ze iets over medicijnen en interacties, maar hun kennis over vitamine D (en de doseringen) en calcium mogen ze wel eens gaan bijspijkeren……

    Groet,
    Lisa.[/quote]

    [quote]> dat bedoel ik Lisa: als je niet luistert, moet je maar voelen… [i]veel succes dan maar[/i]…
    Dat is gewoon helemaal niet aardig als je dat leest in een antwoord.[/quote]

    En toch is het oprecht goed bedoeld (ik hou mijn hart vast uit ervaring)….. in tegenstelling tot steken onder water geven zoalsTheo wel eens doet (of lijkt te doen?) en jij bent ook niet echt aardig vind ik Patrice…. maar ach. je gaat je gang maar 😉

    #86050 Reageer
    Lisa
    Gast

    Patrice schrijft:
    [quote]

    En Lisa, meestal lees ik je berichten wel. Het zet me soms aan het denken, soms ook niet.
    En ik kom ook niet uit een ei, maar kan wat slecht tegen adviezen die tegen het advies voor medicijngebruik van een cardioloog ingaan. [/quote]

    Ik adviseer niemand tegen het advies van de cardioloog in te gaan en geen medicijnen meer te nemen (dat moet iedereen zelf beslissen maar dat kan alleen op basis van voldoende geinformeerd zijn, ook zelfverantwoordelijkheid nemen noem ik het….)

    [quote]Angst maakt dat ik die pillen neem, niks meer, niks minder. [/quote]
    Angst is een slechte raadgever……

    [quote] hij is net zo overtuigd van zijn ALTIJD gelijk als jij. En dat is niet zo… Jan is een lieverd, maar hij is niet bovennatuurlijk, hij baseert ook zijn mening op dat wat hij geleerd heeft… net als iedereen. En dat betekent nog niet dat je dan gelijk hebt.[/quote]

    Natuurlijk niet, maar waar beweer ik dat ik altijd gelijk heb??? Ik weet echt niet alles, dat heb ik al vaker gezegd.

    Ook een fijn weekend, en groetjes,
    Lisa 🙂

    #86058 Reageer
    Wandeltheo
    Deelnemer

    Beste Lisa,

    Punt 1:
    Mijn punt was, en is:
    Goede tips? Help ! We verzuipen er in.

    in een welles/nietes-spelltje heb ik geen zin,
    en in het zwartepieten van huisarts, apotheek, hartgenoten of van wie dan ook, al helemaal niet. Hier wou ik het eigenlijk bij laten. Discussie gesloten.

    Punt 2:
    Om te voorkomen dat je misschien denkt (je denkt zoveel over mij) dat ik niet inhoudelijk wens te reageren; het volgende:
    “Waarom ik wèl de voorgeschreven calciumtabletten slik!”

    Bij het vaststellen v/d diagnose osteoporose, bleek dit calciumtekort onstaan kon, ondanks een gezond eet-patroon, (voldoende calciumhoudende natuurproducten)
    en…ja hoor als fervent wandelaar neem ik voldoende extra magnesium.
    Bewijs: natuurlijke opname werkt niet, anders geen bot-ontkalking.
    Desondanks; ingezakte lende-en rugwervels en ik kan je vertellen: dit is geen pretje.
    Erger nog: ik was een menselijk wrak. Als geen enkele lichaamsbeweging (zitten,staan of liggen) meer gaat zonder pijn, vul het zelf maar verder in.

    Dat chronisch medicijngebruik een oorzaak kan zijn, alsmede dat sommige medicijnen de opname van calcium in je bloed verhinderen, is genoegzaam bekend, hoef ik jou niet meer te vertellen(!)

    Sinds ik de voorgeschreven medicatie ben gaan gaan gebruiken, is mijn conditie weer met stip gestegen en ben ik weer als een phoenix uit de as herrezen.
    Bewijs: dit werkt dus.
    Ik zou dus wel gek zijn als ik het niet (meer) deed.

    Punt 3: “je hoeft het niet te lezen”
    Laat ik je dit vertellen: Soms lees ik alles, en soms lees ik niets.
    Soms heb ik ineens sterk de behoefte om ergens op te reageren en soms absoluut niet, zo simpel ligt dat. We leven immers in een vrij land, nietwaar?

    Punt 4:
    Als je insinuaties over mij denkt te hebben, communiceer deze dan niet via derden tot mij, maar doe het a.u.b. rechtstreeks. Kan ook via mijn mailbox op deze site, weetjewel.

    Nog een fijne zondag toegewenst,
    groeten,
    Theo

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
Reageer op: Reactie #86045 in Goede tips? Help ! We verzuipen er in.
Je informatie: