default-header

Generieke simvastatine van Ranbaxy (India)

Home Forums Medicijnen Generieke simvastatine van Ranbaxy (India)

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Berichten
  • #78833 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    FDA verbiedt import van generieke geneesmiddelen uit India

    Als reden geeft de FDA op dat er schendingen van de productienormen zijn geconstateerd. Eén geneesmiddel is uitgesloten van het verbod om een tekort in aanbod te voorkomen.RANBAXY Laboratories Ltd, met hoofdkwartier in Gurgaon Haryana en is de grootste producenten van geneesmiddelen in India. Het bedrijf exporteert naar 125 landen en is één van de tien grootste fabrikanten van generieke geneesmiddelen in de hele wereld.

    De Indiase onderneming moet voldoen aan de Good Manufacturing Practice (cGMP) richtlijnen, echter heeft steeds gereageerd met twijfelachtige verklaringen.

    De FDA heeft nu daarop gereageerd met een verbod op de invoer van geneesmiddelen uit twee productie-eenheden in India, hoewel de FDA naar eigen verklaring, niet kon aantonen dat het om inferieure kwaliteit zou gaan. Het verbod heeft alleen betrekking op de import. Reeds in de VS in de handel aanwezige middelen mogen blijven worden geleverd.

    Het preferentiebeleid van verzekeraars in Nederland heeft de Indiase firma Ranbaxy dit jaar aangewezen het generiek simvastatine te leveren.

    18/09/2008
    Bron: medinews.be
    ——————————————————————————————————————

    De simvastatine van Ranbaxy is de allergoedkoopste en die vergoeden Nederlandse verzekeraars nu.

    Ik zocht voor iemand, die eerst Simvastatine van Actavis kreeg en nu die van Ranbaxy, meer info over Ranbaxy en toen vond ik oa dit:
    In de VS werd vorig jaar import van de medicijnen van Ranbaxy verboden wegens onderzoeksbevindingen mbt de kwaliteit en hygiene bij de produktie. Er werd niet voldaan aan de Good Manufacturing Practice standaarden.
    http://www.rsc.org/chemistryworld/News/2008/September/18090802.asp
    http://www.rsc.org/chemistryworld/News/2008/July/28070802.asp

    De Europese EMEA heeft niets ondernomen: hun reactie was:
    A spokesperson for the European Medicines Agency (EMEA) told Chemistry World that [i]none of the drugs implicated in the FDA’s action have central, EU-wide approval,[/i] so no action has been taken by the EMEA. However, several of the drugs have country-specific approval within the EU, so the relevant national authorities (Nederland dus, want hier is Simvastatine Ranbaxy gewoon toegelaten) will need to investigate the impact of the FDA’s findings – work understood to be underway, the spokesperson added.

    Ranbaxy medicijnen zijn wel in Nederland, maar dus niet in alle landen van Europa toegestaan? :blink: .

    Heeft iemand ervaring met de simvastatine van Ranbaxy??? (bijv een verschil gemerkt in vergelijking met een ander generiek merk simvastatine of het merk Zocor?)

    Ik neem zelf geen statine, maar ik weet niet of ik deze merkverandering zomaar zou accepteren …. de statine komt van een firma die dus mogelijk inferieure medicijnen maakt en gegevens vervalst….

    FDA: Ranbaxy falsified data on drug applications
    February 25, 2009
    http://www.fiercepharma.com/story/fda-ranbaxy-falsified-data-drug-applications/2009-02-25

    #83208 Reageer
    Leonardo
    Deelnemer

    Heb 3 jaar simvastatine van Sandoz geslikt, verder zonder enige last tot begin 2009 toen het niet meer betaalbaar werd door zieke-fons, het werden inderdaad de “goedkope”pillen van Ranbaxy “made in India”… Je neemt ze in met het idee dat het medicijn dezelfde werkzame stof heeft, althans zo wordt het met een listig verhaaltje door de apotheek verteld.

    Een half jaartje de Ranbaxies geslikt, toen begon de ellende, van kwaad tot erger, enorme spierpijnen in armen, benen, schouderbladen, polsgewrichten, enkels, heupen,…voelde me een wrak, compleet gesloopt. Kon niet meer functioneren.
    Cardioloog vond het toch maar beter door te gaan met het innemen van die troep,… ik laat me echter niet vrijwillig vergiftigen, nu een half jaar zonder die troep, kiplekker en helemaal geen spierpijnen meer.
    Of al die narigheid nu specifiek aan de Ranbaxy pil toe te wijzen is weet ik niet, maar opvallend is het wel.

    Ook het idee dat in het arme India 3/4 van de bevolking in armmoede leeft en goedkope pillen van inferieure kwaliteit zit te draaien om notabene onze ziektekostenverzekering betaalbaar te houden vind ik ronduit stuitend.

    Hoeveel geld zijn we kwijt aan mensen die door statine gebruik arbeidsongeschikt zijn geworden,..?
    Groet, Leo

    #83213 Reageer
    Lisa
    Deelnemer

    Bedankt voor je reactie Leonard.

    Ja, Misschien had je de spierklachten inderdaad toch op een gegeven moment gekregen, ook zonder de Ranbaxy pillen, maar misschien hebben die de klachten vooral en ook versneld doen ontstaan?

    Bijv omdat er een statine in zit dat superkrachtig werkt!
    Zoals hier te lezen is:
    The Indian company has been the focus of FDA scrutiny for several years.
    Last year, the watchdog claimed it had evidence to suggest that Ranbaxy used active pharmaceutical ingredients from unapproved sources, resulting in the sale of “subpotent, super potent or adulterated (onzuivere) medicines” in the US. It is alleged that test data was fabricated to show that medicines met FDA standards.
    http://business.timesonline.co.uk/tol/business/industry_sectors/health/article5807205.ece

    Ja, het is stuitend en ook zorgwekkend, dat de verzekeringsmaatschappijen blijkbaar steeds meer bepalen wat iemand mag slikken, en dat Nederland pillen van een dubieuze farmaceut toelaat. Goedkoop is duurkoop (vaak een waar spreekwoord)… en dat kan ook zo zijn in het geval van goedkope medicijnen.

    Groetjes,
    Lisa 🙂

    #88234 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    zat even te kijken.maar de simvastatine die ik nu nog slikt is inderdaad van Ranbaxy pillen, maar tot op heden geen klachten hiermee..mijn volgende voorraad is ondertussen ook gearriveerd en dat is actavis…dus schijnbaar is de apotheek toch over gegaan daarheen..ik hou het nu in de gaten

    #88235 Reageer
    Lisa
    Gast

    bulldogsrotterdam schrijft:
    [quote]zat even te kijken.maar de simvastatine die ik nu nog slikt is inderdaad van Ranbaxy pillen, maar tot op heden geen klachten hiermee..mijn volgende voorraad is ondertussen ook gearriveerd en dat is actavis…dus schijnbaar is de apotheek toch over gegaan daarheen..ik hou het nu in de gaten[/quote]

    Hi Marjolijn,

    Slik jij dan statines? (niet toch?? of heb ik dat verkeerd onthouden :huh: ?)

    Groetjes,
    Lisa 🙂

    #88236 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    ja..sinds een paar maanden..maandje of 6 denk ik??..ineens was mijn cholesterol te hoog..
    had wel inspra gehad wat eventueel een verhoging kon veroorzaken.maar dat werd door de hartfalenverpleegkundige weg gewuifd..vond het vreemd omdat ik al jaren op hetzelfde niveau stond..ietwat hoger..omdat ik flink ben…maar daar werd nooit zo moeilijk over gedaan..maar ineens was het iets van 9 of zo….nu zit ik weer op de toegestane hoeveelheid…

    #90142 Reageer
    land.or
    Deelnemer

    mijn man heeft de minste bijwerkingen met de simvastatine van Ranbaxy.
    Hij heeft nu van Actavis gehad omdat ranbaxy niet meer leverbaar was. Actavis heeft hij nu op. gelukkig want hij was niet vooruit te branden. Heel erg moe.
    vandaag weer een nieuwe voorraad opgehaald. deze keer van accord.
    Hopelijk komt Ranbaxy weer in Nederland op de markt. Hij had al medisch noodzaak van de cardioloog bij die medicijnen gekrgenen…. maar ja als ze niet leverbaar zijn????

    #90863 Reageer
    Lisa
    Gast

    Gisteren was Ranbaxy een onderwerp in Nieuwsuur:

    http://nieuwsuur.nl/onderwerp/600943-ranbaxy-in-opspraak-een-overzicht.html
    Ranbaxy in opspraak (lijstje).

    http://nieuwsuur.nl/onderwerp/600976-ranbaxymedicijnen-in-nederland-vergoed.html
    Medicijnen van Ranbaxy in Nederland!

    http://nieuwsuur.nl/onderwerp/600954-wereldhandel-in-goedkope-pillen.html
    Wereldhandel.
    [quote]De grootste geneesmiddelenfabrikant van India, Ranbaxy, ligt onder vuur van de Amerikaanse Food and Drugs Administration. Medicijnen uit de Indiase fabrieken van Ranbaxy mogen de VS niet meer in. In Nederland zijn die geneesmiddelen gewoon op de markt. Is dat wel verantwoord? [/quote]

    http://nieuwsuur.nl/onderwerp/600966-de-food-and-drug-administration-over-ranbaxy.html
    FDA over Ranbaxy.

    Lisa.

    #90864 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Ik had eerst enkele jaren Lipitor 80 mg van Pfizer en geen enkele last van bijwerking, werd op een gegeven moment niet meer vergoed en kreeg generieke simvastatine van Ranbaxy.
    Na enkele weken veel last van allerlei bijwerkingen.
    Via medische noodzaak verklaring van de cardioloog weer over op Lipitor en de bijwerkingen verdwenen weer.
    Voor mij nooit geen Ranbaxy meer!!

    #90865 Reageer
    Eenbeetjevanditendat
    Gast

    Ik kijk hier niet van op. Ik moest ooit metoprolol slikken en dat gaf allerlei nare bijwerkingen. Veel bijwerkingen die als ‘zeer zelden’ genoemd stonden in de bijsluiter kreeg ik. Na enig doordrammen kreeg ik selokeen, het merkmedicijn. Geen bijwerkingen meer.

    ‘Kloon’ medicijnen zijn dus echt vaak minder goed. Niet vanwege de werkzame stof maar door de samenstelling van de tablet.

    #93716 Reageer
    Lisa
    Deelnemer

    Wie meer wil weten over dit onderwerp (inferieure medicijnen) >> Vanavond waren die en ook die van Ranbaxy weer op TV:

    In Zembla. (uitzending is wel ergens terug te zien nog).

    Groet,

    Lisa.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
Reageer op: Reactie #90863 in Generieke simvastatine van Ranbaxy (India)
Je informatie: