default-header

geeuwen

Home Forums Hartinfarct geeuwen

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Berichten
  • #79332 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    ik moet de laatste 2 dagen konstant geeuwen, nou slaap ik wel slecht(kom slecht in slaap)
    maar dat lijkt me niet de oorzaak alhoewel ik wel moe wordt van dat geeuwen .
    ik heb hartfalen naar tot nu toe heb ik er niet zoveel last van .
    Heeft dit er iets mee te maken of toch niet?

    #85990 Reageer
    Job Pieter Tent
    Gast

    Ik zou hier niet zomaar een antwoord op kunnen geven, maar de geeuw reactie is van oorsprong bedoeld om extra zuurstof binnen te krijgen. Vooral voor de hersenen. Als we moe zijn krijgen de hersenen minder zuurstof en daarom geeuwen we.

    MAAR het weer van de laatste tijd is eigenlijk een ramp voor iedereen. Je wordt er vermoeid door. Slecht slapen. En het erge is dat er dan opeens een koele dag tussen zit.

    Veel mensen krijgen op het moment veel vaker last van hun spieren, ogen en nek. Typisch toch…

    #85992 Reageer
    Lisa
    Gast

    Job Pieter Tent schrijft:
    [quote]
    En het erge is dat er dan opeens een koele dag tussen zit. [/quote]

    Dat vind ik juist helemaaaal niet erg Job…. integendeel :side:

    Maar je bedoelt waarschijnlijk dat de overgang te plotseling is, en dat geeft het lichaam stress (moet zich namelijk weer aanpassen)

    Voor Mesman: misschien staat er iets bij dat aanspreekt…..

    [quote]Waarom geeuwen wij?

    Over het nut van geeuwen bestaan er allerhande theorieën. Lange tijd ging men ervan uit dat we onze hersens op die manier van een extra dosis zuur-stof voorzien.
    Maar inmiddels heeft de wetenschap aangetoond dat dit niet klopt. Gapen zou een soort van antislaapsignaal zijn. “Geeuwen is een mechanisme dat de spierspanning doet toenemen”, legt dokter Desuter uit.
    “Het countert het fenomeen van de dalende spierspanning (hypotonie) dat zich in diverse omstandig-heden voordoet. Slaperigheid is de uitgelezen toestand om te geeuwen. Beeld u in dat u na een lekkere maaltijd in een verduisterde en oververhitte zaal een lezing bijwoont met dia’s die elkaar in een regelmatig tempo opvolgen… Het zal niet lang duren voor uw spieren zich ontspannen en daardoor gaat u geeuwen.[/quote]

    Mijn eigen ervaring is dat op yoga les al snel bijna iedereen gaat zitten geeuwen…. eentje hoeft maar te beginnen…….het is besmettelijk 😆

    [quote]Idem dito in de wagen: de mono-tonie van de witte lijnen op de weg, geen prikkels, een iets te hoge temperatuur, eventueel ook wat te weinig licht en… u begint te geeuwen. In dit geval is het een alarmsignaal: u bent minder waakzaam! De hoogste tijd om u te herpakken, want anders dommelt u gegarandeerd in.”

    Geeuwen we uit verveling? Jazeker en ook dan is het een signaal dat onze waakzaamheid afneemt.

    Soms hebben we de indruk dat we gapen van de honger. Eigenlijk hebben we dan een te lage bloedsuiker-spiegel die – zonder dat daar een duidelijke verklaring voor is – het geeuwmechanisme in gang zet. Diabetespatiënten weten er alles van: een geeuwsalvo is een van de tekenen dat hun bloedsuikerspiegel te sterk daalt.

    Waarom geeuwen wij? [/quote]

    het hele artikel staat hier …. er zijn 3 paginaatjes.

    http://plusmagazine.rnews.be/nl/gezondheid/wellness/artikel/587/waarom-geeuwen-wij/2

    Groet,
    Lisa 🙂

    #85993 Reageer
    Job Pieter Tent
    Gast

    Hmmm mooi gevonden lisa, het is duidelijk dat jij niet aan het geeuwen bent hahaha. :dry:

    Heel alert 😉 hahah. Heb ik weer wat geleerd. En gelukkig niet te hard op mijn teentjes getrapt hahahah :S

    Maar ik ben ook echt ontzettend blij met een koele dag tussendoor…. Toen die storm over het land raasde heb ik nog even heerlijk in de regen gestaan.
    Het enige wat mij tegen viel…. Zelfs de regen was warm. Plasjes aan de kant van de weg waren net baden. Echt warm….. Beetje sop erbij 😛

    #85995 Reageer
    mesman
    Deelnemer

    zou dat slechte slapen mischien door de medicijnen kunnen komen , het is eilgenlijk begonnen toen ik de mededeling kreeg dat ik hartfalen had (door een stilinfarct wat mischien jaren daarvoor had plaatsgehad) toen moest ik medicijnen gaan nemen vandaag viel het geeuwen wel weer mee alleen konstant het gevoel dat ik diep adem wil halen .

    #85996 Reageer
    Lisa
    Deelnemer

    mesman schrijft:
    [quote]zou dat slechte slapen mischien door de medicijnen kunnen komen , het is eilgenlijk begonnen toen ik de mededeling kreeg dat ik hartfalen had (door een stilinfarct wat mischien jaren daarvoor had plaatsgehad) toen moest ik medicijnen gaan nemen .[/quote]

    Is mogelijk….en zeker als het slechte slapen pas na gebruik is begonnen, …. ik weet niet welke medicijnen u slikt, maar van simvastatine is het bekend dat het slaap problemen kan geven. Dat komt omdat deze cholesterolverlager ook in de hersenen kan komen.

    Groet
    Lisa.

    #85997 Reageer
    mesman
    Deelnemer

    ja ik slik lipitor ,ik geloof uit de verhalen te horen dat dit standaard voor geschreven wordt , en nu ik erover nadenkt het is vooral erger geworden nadat de lipitor verhoogd is .
    Ik lig nu 1 uur in bed en als ik dan noch niet slaap ga ik eruit glas warme melk ,15 min op en dan weer naar bed ,vaak duurt het dan nog 1a2 uur voordat ik slaap ,en de uitdrukking slaap je niet dan rust je toch(door mijn moeder vaak gebruikt)daar geloof ik niet in.van wakker liggen wordt je hartstikke moe
    Groetjes Sophia

    #85998 Reageer
    Lisa
    Gast

    mesman schrijft:
    [quote]ja ik slik lipitor ,ik geloof uit de verhalen te horen dat dit standaard voor geschreven wordt , en nu ik erover nadenkt het is vooral erger geworden nadat de lipitor verhoogd is .
    Ik lig nu 1 uur in bed en als ik dan noch niet slaap ga ik eruit glas warme melk ,15 min op en dan weer naar bed ,vaak duurt het dan nog 1a2 uur voordat ik slaap ,en de uitdrukking slaap je niet dan rust je toch(door mijn moeder vaak gebruikt)daar geloof ik niet in.van wakker liggen wordt je hartstikke moe
    Groetjes Sophia[/quote]

    Nou, zeg dat wel, van wakker liggen en maar woelen wordt je zeker moe!! Dan mis je de nodige REM slaap (de droom slaap), die is belangrijk, wie bv diazepam slikt krijgt ook minder diepe REM slaap, die slaappillen hebben dus eigenlijk (als men ze langer dan 2 weken neemt) een averechts effect.. :silly:
    Als ik een paar uur mis van mijn nachtelijke slaap, dan merk ik dat overdag al.

    Dus je slikt Lipitor Sophia…… ja, slapeloosheid is ook van die statine een gemelde bijwerking.

    Misschien wil je arts een andere statine geven (pravastatine proberen bv?) of de dosis maar weer verlagen, want goed slapen is heel belangrijk voor de gezondheid.

    Groetjes,
    Lisa 🙂

    PS: neem je Q10 bij de statine….. door Q10 gebrek (en dat komt door de statine, bij iedereen) kun je ook nog extra moe worden.

    #86000 Reageer
    Lisa
    Gast

    Auktje schrijft:
    [quote]Tijdens het lezen van alle bovenstaande stukjes doe ik niets anders dan geeuwen. Nu ook weer.[/quote]

    Hallo Auktje 🙂

    Een emoticon erbij maakt misschien duidelijker hoe je dit bedoelt…..met een knipoog ? (want gapen is gezond en aanstekelijk 😉 ) of als kat ( geeeuwen omdat je je verveelt bij deze stukjes 🙁 )
    Ik denk eerder het eerste, maar het is mij niet echt duidelijk…….

    Een fijn weekend,
    Lisa.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
Reageer op: Reactie #85990 in geeuwen
Je informatie: