default-header

erfelijkheid vs familiair

Home Forums De website, vragen over…. erfelijkheid vs familiair

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #80693 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Hoi allen,

    In de voorlichtingen die ik heb gehad over hartfalen etc, heb ik begrepen dat ondanks de vele onderzoeken nog steeds niet aangetoond is dat het hartinfarct of ander hartfalen erfelijk is, echter word het aangeduid als familiair.

    Nu weet ik nog steeds niet wat het is aangezien hier en elders ook over erfelijkheid word gesproken.

     

    #93771 Reageer
    Kiki60
    Deelnemer

    Is wel degelijk erfelijk, mijn grootvader was hartpatiënt, hij had 5 kinderen, alle 5 hartpatiënt, een van zijn kinderen is mijn vader, die kreeg op zijn 50ste 5 omleidingen, mijn oudste zuster infarct gehad, ik afgelopen juli bijpass operatie , cardio zei 5 % komt van roken, 95 % erfelijk, in mijn geval dan

    #93774 Reageer
    Hartgenoten
    Gast

    Hallo Zathros,

     

    Niet alle hartafwijkingen zijn erfelijk, b.v. sommige vormen van cardiomyopathie wel en sommige niet. Hartfalen kan verschillende oorzaken hebben en kan ook op latere leeftijd ontstaan door o.a. ritmestoornissen, na een hartinfarct.

    Bij familiaire aandoeningen gaat het om aandoeningen binnen een familie zonder duidelijke erfelijkheid. Bij erfelijke aandoeningen wordt de ziekte doorgegeven door een fout in de genen.

    Ik hoop dat dit zo duidelijk is.

     

    Anneliese Wijers-Barten

    St. Hartpatiënten Nederland

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
Reageer op: Reactie #93774 in erfelijkheid vs familiair
Je informatie: