default-header

Eieren toch goed voor het hart

Home Forums Voeding Eieren toch goed voor het hart

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Berichten
  • #78924 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Altijd werd gezegd dat eieren niet goed voor het hart zijn en dat het cholesterolgehalte ervan stijgt.
    Maar nu is uit onderzoek gebleken dat eieren hoge bloeddruk kunnen verlagen, wat ook een risico voor hartaanval is.

    Zowel gekookt als gebakken fungeren eieren als een natuurlijke ACE-remmer die de bloeddruk verlaagt; gebakken eieren blijken nog het effectiefst.

    Dit onderzoek werd gedaan als vervolg op onderzoeken waaruit naar voren kwam dat gezonde mensen eieren kunnen eten zonder dat hun risico van hartziekten toeneemt.

    BRON: J Agric Food Chem, 2009; 57: 471-477

    medischdossier.org

    #83715 Reageer
    Wandeltheo
    Deelnemer

    onlangs een lezing bijgewoond in het ziekenhuis Hengelo over osteoperose (bot-ontkalking)

    Deze internist (Dr van Berkum) vertelde dat elke nieuw patient van hem, direct voorgeschreven kreeg van hem: elke dag 1 ei eten, ongeacht de aanwezigheid van al dan niet te hoog cholestorol.

    #83722 Reageer
    Lisa
    Deelnemer

    Ja theo :), goede internist is dat.

    Een ei hoort er gelukkig weer bij.
    Goede soort eiwitten, vitamine D, B12, Q10, en nog meer goede dingen zitten in een (licht verteerbaar) ei.

    En ik vind ze ook errug lekker :cheer:

    Groetjes,
    Lisa

    #83728 Reageer
    Vonne
    Gast

    Lisa schreef :

    [quote]Goede soort eiwitten, vitamine D, B12, Q10, en nog meer goede dingen zitten in een (licht verteerbaar) ei.[/quote]

    Als je niet tegen ei kunt is het dan voldoende in plaats daarvan die supplementen te nemen en voldoende zonlicht ?

    #83731 Reageer
    Lisa
    Deelnemer

    Vonne schrijft:
    [quote]Lisa schreef :

    [quote]Goede soort eiwitten, vitamine D, B12, Q10, en nog meer goede dingen zitten in een (licht verteerbaar) ei.[/quote]

    Als je niet tegen ei kunt is het dan voldoende in plaats daarvan die supplementen te nemen en voldoende zonlicht ?[/quote]

    Dat is wel jammer als je niet tegen eieren kunt (heb je een ei allergie?), maar dan kun je denk ik wel voeding zoeken waar dezelfde stoffen ook in zitten en inderdaad ook deze nutrienten dmv supplementen aanvullen. Uit voeding halen is echter het meest ideaal. Maar ja, daar zit lang niet meer zoveel goeds in als vroeger……

    Groetjes,
    Lisa

    #83732 Reageer
    Lisa
    Deelnemer

    Auktje schrijft:
    [quote]Ik vind ze ook erg lekker en at er de laatste tijd ook genoeg van; gelukkig heb ik een buurvrouw met kippen en daardoor gratis eitjes voor mij.

    Ik heb net geluncht en dacht ik kook een eitje erbij. Met het advies van de arts over osthweoperose in gedachten, nam ik er lekker twee.[/quote]

    😆 😆
    hmmmm, ik heb er vanmiddag ook weer eentje opgepeuzeld…..maar die was niet zo kakelvers als die van jou :cheer:

    #83742 Reageer
    Wandeltheo
    Deelnemer

    Auktje schrijft:
    [quote]Ik vind ze ook erg lekker en at er de laatste tijd ook genoeg van; gelukkig heb ik een buurvrouw met kippen en daardoor gratis eitjes voor mij.

    Ik heb net geluncht en dacht ik kook een eitje erbij. Met het advies van de arts over osthweoperose in gedachten, nam ik er lekker twee.[/quote]

    Hallo Aukje,

    Patienten met bot-ontkalking (osteoperose) moesten van Dr.Van Berkum
    naast:elke dag 1 ei, ook nog:
    – elke dag melk, kaas en yoghurt gebruiken
    – 2x in de week: vette vis (geen gefrituurde)
    dus dan weten we dat ook weer.

    groeten,
    Theo

    #83766 Reageer
    Wandeltheo
    Deelnemer

    Gelezen op de site van Omroep Gelderland:

    Vette vis goed voor oude oren.

    WAGENINGEN – Ouderen die regelmatig vette vis eten, horen beter dan hun leeftijdgenoten die dat niet doen. Dat heeft voedingswetenschapper Carla Dullemijer van de universiteit in Wageningen ontdekt. In vette vis zitten omega-3-vetzuren.
    Die blijken gunstig te zijn voor het behoud van bepaalde hersenfuncties, zoals het gehoor.
    Al langer wordt aangenomen dat vette vis goed voor de hersenen is.

    Zalm, makreel en paling horen onder meer tot de vette vissoorten.
    Visolie is ook te koop in capsules.

    #83767 Reageer
    Wandeltheo
    Deelnemer

    Een ei goed voor het hart? (werd jarenlang afgeraden)
    Minder zout gebruiken, maar ook weer niet te weinig.
    Cholestorolverlagers (zinvol of niet)
    eiwitten broodnodig (maar let op overgewicht)
    Sonjabakkeren: verguisd of geprezen.

    Vult u het rijtje zelf maar verder aan, met wat we allemaal vooral wèl, of juist niet moeten eten of gebruiken. Vandaag hoor je dit, en morgen weer dat.
    Inzichten worden steeds vaker vernieuwd, oude stellingen overboord gegooid.
    Voortschrijdend inzicht heet dat.

    Maar kunt u het allemaal nog volgen? en belangrijker: onthouden!

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
Reageer op: Reactie #83715 in Eieren toch goed voor het hart
Je informatie: