default-header

ECG informatie en afbeeldingen

Home Forums Diagnostische onderzoeken ECG informatie en afbeeldingen

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Berichten
  • #78926 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Een (stukje) normaal ECG ziet er zo uit:

    Op ecgpedia.org is veel informatie over het ECG te lezen, en de werking van het hart, met filmpjes en afbeeldingen.

    http://nl.ecgpedia.org/wiki/Grondbeginselen

    http://nl.ecgpedia.org/wiki/Geleidingstijden

    Het is een ecg cursus met diverse hoofdstukjes.

    #83753 Reageer
    Lisa
    Deelnemer

    Ik lees net dat er in de ECG-cursus ook staat hoe men een technisch goed ECG maakt, waarbij mij het volgende opviel :….

    Voorkom elektromagnetische interferentie van andere apparaten:
    mogelijke bronnen: TL verlichting, elektrisch bed, mobiele telefoons etc.

    Dus ……alle mobieltjes in de buurt moeten dan ook uit staan (want in stand-by stand maakt de zendmast er vaak even contact mee).

    #83754 Reageer
    Lisa
    Deelnemer

    Van ECGpedia.org:

    #83756 Reageer
    Vonne
    Gast

    Wat een mooi overzicht met duidelijke informatie. Bedankt voor het plaatsen .

    #83757 Reageer
    Vonne
    Gast
    #83844 Reageer
    Lisa
    Deelnemer

    Zoals u kan zien op de afbeelding bestaat een ECG uit pieken en dalen. Respectievelijk boven en onder elk van die pieken of dalen ziet u een lettertje (P, Q, R, S, T, U). De uitvinder van het ECG, de Nederlander Willem Einthoven, heeft voor opeenvolgende letters gekozen. Tot zover de geschiedenisles, we zullen nu uitleggen wat elke golf betekent.

    De P-golf
    De P-golf toont de contractie van de atria.

    Het QRS-complex
    De golf tussen de letters Q, R en S toont het samentrekken van de ventrikels. Tegelijkertijd ontspannen de atria. De golf die hierdoor veroorzaakt wordt, is echter niet waarneembaar op het ECG omdat deze overstemd wordt door het QRS-complex.

    De T-golf
    De T-golf laat zien hoe de ventrikels ontspannen.

    De U-golf
    Tijdens de U-golf – die niet altijd zichtbaar is – ontspant het hart, waarna het zich voorbereidt op de volgende samentrekking. Op de afbeelding hieronder ziet u hoe elk moment van de prikkelgeleiding weergegeven wordt op het ECG.

    Bron
    http://cardio.nettools.be/default.aspx?url=p_124.htm

    #83845 Reageer
    Lisa
    Deelnemer

    Bij boezemfibrilleren (bovenste ECG) ontbreekt de P-top (zie blauwe pijl in onderste ECG) die de normale samentrekking van de boezem weergeeft en is de kamersamentrekking zeer onregelmatig
    Het onderste ECG is het normale ECG (sinus ritme, met P-top).

    Nog een voorbeeld van AF (Afib): (van cardiologiearnhem.nl)

    Het P topje is er niet. En de hartslag is onregelmatig.

    #83916 Reageer
    JH1105
    Deelnemer

    Hallo allemaal,

    Ik heb in mijn ECG negatieve T’s. Volgens de artsen hoeft dat geen probleem te zijn, echter heb ik pijn op de borst en uitstraling naar de linkerarm. Verder heb ik last van overslag in de hartslag en een hoge bloeddruk en een veel te hoge hartslag.
    Bij de cardiologen is dit probleem niet bekend en moet ik er maar mee leren leven.
    Heeft iemand hier wel ervaring mee en zo ja wat is er aan gedaan.
    Gezien mijn leeftijd (27) hebben ze alle mogelijke onderzoeken gedaan waar wel een aantal opvallende dingen uitkomen, maar waar ze niks mee kunnen,
    Ik vindt dit een vreemd verhaal! Graag wil ik in contact komen met iemand die dezelfde ervaring met dit heeft.

    Met vriendelijke groet,

    JH.

    #83968 Reageer
    Nicc
    Deelnemer

    Ik heb last van een AV-block. Bij een ECG vertaald dit zich als volgt…
    De R, Q en S zijn met regelmaat te zien op de ECG.
    De T, U en P hebben echter geen regelmaat (steeds verschillende afstanden ten opzichte van de R, Q en S).
    In gewone taal: de signalen worden niet goed doorgegeven tussen de boezems en de kamers, waardoor deze onafhankelijk van elkaar werken. Daardoor ontstaat een trager en onregelmatiger ritme.
    Om die reden is er dan ook vorig jaar november een pacemaker bij mij geplaats (veiligheid voor alles :)).

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
Reageer op: Reactie #83756 in ECG informatie en afbeeldingen
Je informatie: