default-header

duursporten met HMC

Home Forums Sporten duursporten met HMC

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #80462 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Beste,
    kort mij zelf voorstellen; Tony Note 39 jaar woonachtig in Belgie,. vader van zoon van 14.
    een 4 weken geleden kreeg ik informatie dat bij mijn biologische vader Hypertrophe myocardiopathy is vastgesteld.
    Zelf ben ik ultra sporter, loopmarathon voor de fun, en vorig jaar nog een wedstrijd van 90 km meegenomen in Afrika. Wetend dat ik 10 jaar geleden 100 kg woog en 25 sigaretten per daag rookte.
    ik was blij met mijn omslag en kon ook onze zoon motiveren om te sporten.
    Sport is mijn strressmanagment. Voor mijn brood winning , ben ik te werkgestel in een INT bedrijf, heb 9 personen rond mij en ben verantwoordelijk voor de veiligheid , gezondheid en welzijn van 6000 medewerkers;

    ik maakte me geen zorgen omdat ik al mijn sportprestatie altijd met een sportarts heb voorbereid. Maar alles veranderde toen mijn sportarts mij opbelde met de vraag dringend langs te gaan voor extra informatie. op 17/03 heb ik eerste cardiologische onderzoeken…. zijn er mensen die weten of ik ooit nog zal kunnen sporten (marathon lopen of zo… please hulp want ik en in een mentale dip aan het glijden en dit wil ik mijn gezin nu niet aan doen) getekend een wanhopige toekomstige hart patiënt;

    #92291 Reageer
    Roland
    Gast

    Beste Tony,

    Ik begrijp uit je verhaal dat jij (nog) geen klachten hebt (?). Bij je vader is HCM (verdikte hartspier) vastgesteld. Dit is een erfelijke aandoening. Symptomen hiervan zijn een verminderd uithoudingsvermogen, kortademigheid, pijn op de borst, duizeligheid, hartkloppingen en flauwvallen. Kinderen van een ouder met HCM hebben 50% kans deze aandoening te ontwikkelen. Een genetisch onderzoek zou duidelijkheid kunnen geven.

    Ik begrijp dat je geschrokken bent. Je hebt een gezin, bent in de bloei van je leven, zeer sportief en hebt een drukke en verantwoordelijke baan en dan word je binnen de familie plotseling geconfronteerd met een erfelijke hartaandoening. Wat was de reden dat je sportarts plotseling vond dat er cardiologisch onderzoek gedaan moet worden? Ik hoop dat het je lukt om afleiding te zoeken en rustig de onderzoeken op 17 maart a.s. af te wachten. Blijf wel alert op bovenstaande mogelijke klachten maar blijf lekker bewegen, mijd extreme inspanningen totdat er meer duidelijkheid is.

    Ik ben zelf bekend met ARVC, heeft raakvlakken met HCM. Er loopt een genetisch onderzoek. Onze kinderen hebben 50% kans op deze aandoening. Ook al zouden ze drager zijn van het ziekmakend gen, dat wil niet zeggen dat ze ARVC gaan ontwikkelen. Bij mij begonnen de klachten al op zeer jonge leeftijd met flauwvallen. Pas toen ik 46 jaar was kreeg ik hartritmestoornissen waarvan 2 jaar later bleek dat ze levensbedreigend waren. Ik ben nu de ‘gelukkige bezitster’ van een ICD en probeer mijn leven zo normaal mogelijk te leven.

    Voor meer informatie over HCM stuur ik je de volgende link:

    http://www.cardiogenetica.nl/index.php?page=17

    Kop op!

    Hartegroet van Annemarie

    P.s. ik stuur je nog een privéberichtje, kijk even in je mailbox.

    #92299 Reageer
    Roland
    Gast

    Hallo Tony,

    Hoe is het nu met je?
    Heb je iets aan de link gehad?
    Ik hoop dat ik je met mijn reactie een hart onder de riem heb gestoken.

    Ik vind het vreemd dat je niet meer gereageerd hebt, je schreef ‘please hulp’, was bang in een mentale dip te belanden. Ben ik te direct geweest?

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
Reageer op: Reactie #92291 in duursporten met HMC
Je informatie: