default-header

De moed om te beginnen

Home Forums Reanimatie De moed om te beginnen

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #78699 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Ik volg al jaren reanimatiecursus, aangevuld met AED. Ik ken de technieken dus door en door. Ook vertelt onze instructeur ons keer op keer dat je altijd zo snel mogelijk moet beginnen en niet bang moet zijn om iets fout te doen, want doe je niets dan loopt het zeker fout af met het slachtoffer. Hij doelt hierbij vooral op de regel van het aantal keren beademen afgewisseld met het aantal kerern hartmassage. Dit is in de loop der jaren een aantal malen veranderd en hij kan zich voorstellen dat in een panieksituatie iemand wel eens kan gaan twijfelen: is het nu 2/15, 5/15, 2/30, hoe zit het ook al weer. Onze instructeur zegt: beginnen en wel zo snel mogelijk!
    Toch blijf ik me altijd afvragen hoe ik zal reageren, ik zelf denk dat als het een bekende betreft dat dan de twijfel om te starten kleiner zal zijn dan wanneer je een wildvreemde ergens op straat of in een winkel ziet liggen.
    Ik heb wel aan al mijn sleutelbossen een mondkapje hangen, en aangezien je je sleutels meestal bij je hebt kan dat de weerstand tot mond-op-mondbeademing wel een beetje wegnemen.
    Wie heeft als leek nog meer ervaring met reanimeren of heeft net zoals ik dezelfde twijfels

    #82060 Reageer
    Dolores
    Deelnemer

    Ik begrijp die twijfels heel goed. Die heb ikzelf ook. Maar toch ik denk als je bij een situatie uitkomt waarbij je zou moeten reanimeren, dat je niet meer nadenkt, maar gewoon doet. Dat beademen van een wildvreemde, daar zou ik ook niet op zitten te wachten, maar dan maar zonder beademen. Ik heb vernomen dat dat sowieso binnenkort weer gaat veranderen en dat het beademen weggelaten kan worden. In andere landen, ik weet even niet welke, wordt dat al achterwege gelaten.

    #82061 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    het klopt dat ze in Amerika al bezig zijn met alleen hartmassage, maar in Europa is men er toch nog huiverig voor, want na enkele minuten zit er natuurlijk bijna of geen zuurstof meer in het bloed en pomp je dus bloed rond dat geen zuurstof meer bevat, dweilen met de kraan open dus!

    #82063 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Ook daar zijn de meningen over verdeeld. Door het masseren van de borstkas krijg je toch een in- en uitstroom van lucht. Dus iets van zuurstof krijgt de patiënt toch binnen, heb ik me laten vertellen. Dat is ook de reden waarom in Japan het beademen is afgeschaft. Hoewel ze daar ook om andere redenen niet beademen: Japanners zijn er vies van en vinden dat te intiem. Maar dat terzijde.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
Reageer op: Reactie #82061 in De moed om te beginnen
Je informatie: