default-header

De Gezonde Patient, door Jannes Koetsier (arts)

Home Forums Boeken De Gezonde Patient, door Jannes Koetsier (arts)

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Berichten
  • #78748 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Oud-huisarts publiceert boek over slechte behandeling van patienten:
    “Hoe is het mogelijk dat patienten zich zo laten behandelen”

    Jannes Koetsier zegt: “Het medisch bedrijf is ziek”.

    Bronnen: Elsevier, Nieuwsblad van het Noorden (sept 2007)

    Voor Jannes Koetsier (58), voormalig huisarts, is iedere patient vanzelfsprekend een zorgconsument. De consument moet kritischer worden. Het medisch bedrijf is ziek en kijkt niet naar resultaten, maar naar concrete handelingen die geld opbrengen. Dat beweert Jannes Koetsier uit Hoogeveen, onafhankelijk medisch adviseur en arts, in zijn zojuist verschenen boek, De gezonde patiënt.

    Aan de hand van tal van voorbeelden uit zijn eigen praktijk, als huisarts in Amsterdam en als verzekeringsarts, laat Koetsier zien wat er mis gaat in het medische circuit. Hij keert zich tegen de cultuur waarbij de dokter bepaalt wat goed voor u is.

    Als de communicatie met de patiënt beter zou worden, waren vele bezoeken aan specialisten niet nodig geweest.
    Volgens Koetsier genezen veel onduidelijke medische klachten, waarmee mensen naar de arts gaan, ook vanzelf. ”Als het aan de farmaceutische industrie ligt slikt straks heel Nederland hogebloeddrukpillen.”

    Koetsier ageert tegen de actie van De Nederlandse Hartstichting die zou willen dat iedereen mensen met een hartstilstand kan reanimeren. ”Na een hartstilstand zijn mensen vaak kasplantjes. Moeten we dat willen? Mogen we niet meer gewoon doodgaan in Nederland?”

    Volgens Koetsier moeten patienten niet blind vertrouwen op de dokter, maar zelf nadenken, nagaan waarom ze een klacht hebben en de regie in eigen hand durven nemen.
    “Het medisch bedrijf is te eenzijdig gericht op symptoombestrijding. De arts neemt patienten vaak niet serieus. Dokters kijken niet naar de samenhang tussen lichaam en geest. Ze schrijven te vaak pillen voor die soms geen enkel effect hebben. Dat is bedrog. Bovendien kost het enorm veel geld”.

    Hij ergert zich aan gewoontegedrag en slechte communicatie. “Ik ben in de loop van mijn beroepsleven te veel patienten tegengekomen, van wie je zegt: “Hoe is het mogelijk, dat zij zo zijn behandeld?”. Zij zijn de dupe geworden van medisch handelen. Iedereen denkt dat dit normaal is. Maar, zo hoort het niet, ook kleine medische missers niet.

    Of de zorgsector zijn adviezen zal overnemen?
    Koetsier: “Hopelijk wel. Mensen zijn niet gek. Ze vinden nu al steeds de weg naar een betere arts”.

    Bron: meldpuntmedischefout.nl

    Commentaar Meldpunt Medische Fout:
    Dat mensen niet gek zijn wanneer zij een betere arts zoeken, was voor een arts in het Maasland Ziekenhuis te Sittard juist reden om die mensen gek trachten te verklaren en meteen op te sluiten, zodat de weg naar een betere arts was geblokkeerd. Gelukkig wordt het onder artsen steeds meer bekender dat zij dienstverleners zijn en dat patienten de beste zorgverlener mogen kiezen.

    Het boek “De Gezonde Patient” kost 13,95 euro en is te koop in de boekhandel of te bestellen op de website van Jannes Koetsier: voorkommedischemissers.nl

    #82561 Reageer

    Jannes Koetsier is ook te zien in het programma “Medische Missers” van de AVRO

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
Reageer op: Reactie #82561 in De Gezonde Patient, door Jannes Koetsier (arts)
Je informatie: