default-header

Coronair spasmen door magnesium gebrek

Home Forums Angina pectoris Coronair spasmen door magnesium gebrek

  • Dit onderwerp bevat 9 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 15 jaren geleden door Vonne.
10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Berichten
  • #78861 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Magnesium deficiency produces spasms of coronary arteries:
    relationship to etiology of sudden death ischemic heart disease

    PD Turlapaty and BM Altura

    Isolated coronary arteries from dogs were incubated in Krebs-Ringer bicarbonate isolation and exposed to normal, high, and low concentrations of magnesium in the medium.

    Sudden withdrawal of magnesium from the medium increased whereas high concentrations of magnesium decreased the basal tension of the arteries. The absence of magnesium in the medium significantly potentiated the contractile responses of both small and large coronary arteries to norepinephrine, acetylcholine, serotonin, angiotensin, and potassium.

    These data support the hypothesis that magnesium deficiency, associated with sudden death ischemic heart disease, produces coronary arterial spasm.

    Science, Vol 208, Issue 4440, 198-200 …..
    Bron: http://www.sciencemag.org/ …..11 april 1980

    #83375 Reageer
    Lisa
    Deelnemer

    Een studie uit 2000:
    http://www.chestjournal.org/content/118/6/1690.full.html

    Woord vooraf:
    het magnesium gehalte in deze studie werd bepaald IN de erythrocyten (rode bloedcellen), dus niet in het (bloed)serum, wat in onze labs normaal alleen gebeurt.
    Die magnesiumbepaling (de standaard serum-test hier bij ons dus) zegt niets over hoe het gesteld is met het intracellulair magnesium gehalte, waar dus een gebrek kan bestaan, wat dan niet wordt ontdekt.
    Magnesium is hoofdzakelijk een intracellulair mineraal, en daarom moet het eigenlijk altijd ook IN de cellen gemeten worden..

    Een paar stuksjes tekst uit de studie:

    The Preventive Effect of Magnesium on Coronary Spasm in Patients With Vasospastic Angina (= prinzmetal angina)

    Study: From the First Department of Internal Medicine, Hiroshima University School of Medicine, Hiroshima, Japan.

    Study objectives:
    Previous studies have reported that magnesium (Mg) deficiency is associated with coronary spasm. However, little is known about the preventive effect of Mg on coronary spasm. The present study investigated whether Mg prevents coronary spasm in patients with vasospastic angina (VSA).

    Design: Effectiveness trial.

    Setting: University medical center.

    [skip]

    Magnesium (Mg) deficiency has also been considered as a possible factor contributing to the genesis of coronary spasm.
    Furthermore, it has been reported that infusion of Mg reduced coronary spasm attacks in patients with VSA.
    However, no report has verified the [i]preventive effect of Mg on coronary spasm [/i] using quantitative coronary angiography (QCA). Therefore, we investigated the changes in the diameter of coronary arteries at baseline and during acetylcholine (Ach)-induced coronary spasm in patients with VSA using QCA before and after infusion of Mg.

    [skip]

    Conclusion
    Mg infusion causes nonsite-specific dilation of the coronary arteries and suppresses Ach-induced coronary spasm in patients with VSA. These findings suggest that IV Mg infusion may have therapeutic application in modulating the increased coronary tonus in patients with ischemic heart disease associated with coronary spasm.
    Furthermore, these results suggest that long-term oral Mg supplementation might prevent or reduce coronary spasm in patients with VSA.

    #83382 Reageer
    Vonne
    Gast

    Hartelijk dank voor deze berichten Lisa.

    Ik zat er al over te denken om met magnesium te beginnen maar nu weet ik het zeker.

    Weet jij misschien ook welke ik dan het beste kan nemen en welke hoeveelheid ?

    Groetjes,Yvonne

    #83390 Reageer
    Lisa
    Deelnemer

    Hoi Yvonne,

    Ik las dat je een abng arts hebt: die zou ik vragen om je magnesium te laten bepalen in serum en cellen (dat kan bij het ELN, en aanvragen via medisch centrum Rhijnauwen (je arts heeft wrsch wel de formulieren) wordt het meestal ook vergoed of voor 80%).

    Dan heb je een “nulpunt” (startpunt) voor je magnesium…. magnesium in de cellen weer op peil krijgen is lastig: gaat veel moeilijker dan met andere mineralen, het verschilt ook per persoon hoeveel suppletie nodig is. De magnesium expert Dr Mildred Seelig, adviseert iedereen een supplement met 200 mg magnesium te nemen (omdat alle mensen dat al ongeveer te weinig binnen krijgen met voeding).
    Vaak is echter meer nodig bij een al langdurig gebrek (ik neem zelf ca 500-600 mg per dag, soms ook nog wat meer) en dat is geen probleem als de nieren gezond zijn en normaal werken. Een eventueel teveel wordt dan gewoon weer afgevoerd.

    Ja abng arts kan je ook adviseren in de soort die je het beste kunt nemen, denk ik, maar mocht dat niet zo zijn:
    Magnesiumoxide en magnesiumcarbonaat het beste maar vermijden (zijn meer geschikt als een laxeermiddel 😉 ). Die worden slecht opgenomen.

    Magnesiumchelaat is een goede vorm, en ook magnesiumcitraat (er is poeder van die je kunt oplossen, en bv in een glas groentensap drinken, dan heb je tegelijk ook kalium er bij !
    Niet alle magnesium in 1 keer nemen, want dan ga je mogelijk aan de race 😉

    Er is ook magnesiumaspartaat, maar persoonlijk mijd ik die, het is niet goed voor mensen met een overgevoeligheid voor glutamaat (of die al veel glutamaat jhebben , zoals bv bij Lyme!! …. we maken veel glutamaat al aan in reactie op borrelia en te veel glutamaat en ook aspartaat is schadelijk voor de zenuwen)).

    Dan is er ook nog magnesiumchloride, vloeibaar, dat wordt goed opgenomen via de huid.
    Dat schijnt zo ook sneller een cellulair gebrek op te kunnen heffen…..want het vreemde is dat als je een magnesium gebrek hebt, dat het dan in de darmen heel moeilijk is op te nemen (door dat gebrek zelf dus).

    Ik las in je verhaal dat je kalium gekelderd is? Krijg je wel genoeg groenten en fruit binnen? Zo ja, dan kan het zijn dat de opname een probleem is: Voor absorptie van kalium (en calcium) is magnesium nodig!
    Heeft je abng arts een verklaring voor je lage kalium?
    De hartchirurg Hartenbach (die van het boek: de cholesterol leugen) zegt dat cholesterolverlaging een kaliumgebrek kan veroorzaken. (pag 127).

    Nou best een puzzeltje voor jou en je arts om uit te zoeken he?
    Hopelijk kan je natuurarts helpen antwoorden te vinden en je verder op weg helpen.

    Groetjes en succes,
    Lisa 🙂

    #83393 Reageer
    Vonne
    Gast

    Hoi Lisa

    Geweldig al die informatie, ben ik echt blij mee.
    Ik pluis zelf meestal de dingen ook wel uit maar zo is het ook wel ’s fijn.
    En je kunt wel merken dat jij hebt zitten spitten in allerlei materie.
    Op Lymenet heb ik jouw bijdragen ook altijd met veel interesse gelezen. Thanks !!

    [quote]Magnesiumoxide en magnesiumcarbonaat het beste maar vermijden (zijn meer geschikt als een laxeermiddel ). Die worden slecht opgenomen[/quote]

    Ik gebruik al wel Magnesiumhydroxide PCH voor de darmen.
    Mag je daarnaast gewoon een andere magnesium gebruiken.?

    [quote]Ik las in je verhaal dat je kalium gekelderd is? Krijg je wel genoeg groenten en fruit binnen? Zo ja, dan kan het zijn dat de opname een probleem is: Voor absorptie van kalium (en calcium) is magnesium nodig!
    Heeft je abng arts een verklaring voor je lage kalium?
    De hartchirurg Hartenbach (die van het boek: de cholesterol leugen) zegt dat cholesterolverlaging een kaliumgebrek kan veroorzaken. (pag 127).

    [/quote]

    Van fruit kan ik niet zoveel meer van verdragen , eigenlijk eet alleen maar hoofdzakelijk dagelijks een appel. In banaan zit juist geloof ik veel kalium of niet ? Maar daar kan ik ook niet tegen.

    Ook bij groente kan tegen veel dingen niet tegen maar wel tegen een aantal waarin Kalium zit zoals aardappels, spinazie, advocado, broccoli, tomaten.

    Ik kan ook niet tegen melk en volkoren produkten. (zit dacht ik ook wel Kalium in ? )

    Bij mijn Bloeddruk verlager Coaprovel staat wel dat het bij langdurig gebruik kalium tekort kan veroorzaken maar ik weet niet hoelang langdurig dan is.

    Statines gebruik ik niet meer. Nadat ik de negatieve verhalen er over had gelezen en last had van bijwerkingenen en helemaal geen te hoog cholesterol gehalte had heb ik tegen de cardioloog gezegd dat ik ze niet meer wilde.

    Ik ga het met mijn ABNG arts bespreken. Nogmaals hartelijk dank.

    Groetjes, Yvonne

    #83394 Reageer
    Lisa
    Deelnemer

    Hoi Yvonne,

    Thank you too…
    Ben blij dat je iets aan mijn info hebt 🙂

    Ik denk dat je wel andere magnesiumverbindingen ook kunt nemen. Ik neem ook diverse “soorten”.
    Ik heb ook een vitamine C poeder (magnesiumascorbaat): dan heb ik en C en nog wat magnesium in 1 keer tegelijk ook 🙂

    Ik herken je intoleranties .. ik ben ook voor veel (en steeds meer) dingen overgevoelig geworden (door de chronische Lyme en Co is van alles uit balans geraakt): dat maakt ook de al lastige behandeling nog een stuk moeilijker 🙁

    Ja in bananen zit redelijk veel kalium, maar ook in gedroogde abrikozen. Misschien kun je die wel eten?

    Maar als je weinig fruit en groente kunt eten, is misschien een kaliumsupplementje toch aan te bevelen (kun je die niet van je cardioloog ook krijgen?). In een multi zit het meestal niet.

    Succes bij de abng arts Yvonne, en groetjes,
    Lisa 🙂

    #83396 Reageer
    Lisa
    Deelnemer

    Vonne schrijft:
    [quote]Bij mijn Bloeddruk verlager Coaprovel staat wel dat het bij langdurig gebruik kalium tekort kan veroorzaken maar ik weet niet hoelang langdurig dan is.
    Groetjes, Yvonne[/quote]

    Hoi Yvonne,

    Ik vond dit over je Coaprovel, op
    http://www.netdoctor.co.uk/medicines/100004468.html

    Not to be used in

    Moderate to severely decreased kidney function
    Severely decreased liver function
    Liver damage due to disorder of the bile duct (biliary cirrhosis)
    Failure of the normal flow of bile from the liver to the intestines (cholestasis)
    High levels of calcium in the blood (hypercalcaemia)
    Low potassium blood levels that cannot be corrected (refractory hypokalaemia)

    De “plaspil” er in verlaagt kalium. Maar aan de andere kant: de irbesartan kan kalium juist verhogen ….en daarom mag men bij deze soort bloeddrukpillen (zonder de plaspil er bij) liever geen kaliumsupplementen nemen (of te veel kaliumzout eten etc). Maar bij jou is je kalium te laag gebleken…. (laat je het nog een keer controleren? en dan ook meteen IN je cellen, via je abng arts)

    Kan het zijn dat je mogelijk veel meer kalium verliest door je medicijn (door die plaspil er in), dan dat er wordt gespaard (door de irbesartan)?

    Groetjes,
    Lisa.

    #83398 Reageer
    Vonne
    Gast

    Hoi Lisa

    Bedankt voor het helpen mee speuren naar de oorzaak.

    Ik weet niet of ik mogelijk meer kalium verlies door het medicijn , dan dat er wordt gespaard (door de irbesartan)

    Ik heb vorige week opnieuw bloed geprikt, ook de kalium, mocht het dan weer niet goed zijn kan ik het wel met hem bespreken. En nu vast al beter op mijn voeding letten.

    Ik vond nog een uitgebreid Pdf bestand over coaprovel en daar stond o.a. ook het volgende :

    “Als je het tegelijk neemt met Corticosteroïden, ACTH: elektrolytdepletie, met name hypokaliëmie, kan toenemen;”

    http://www.emea.europa.eu/humandocs/PDFs/EPAR/Coaprovel/H-222-PI-nl.pdf

    Ik ben vorig jaar met corticosteroïden behandeld.

    En vraag me af of ik de coaprovel nog wel dagelijks nodig heb. Thuis meet ik telkens een bloedruk die goed is en eerder aan de lage kant. Bij de dokter is ie ook nog wel goed , zo rond de 140/90.

    Verder vond ik ook nog het volgende bij gebruik van Seretide (diskus) waarvan ik sinds december de dosering en de dosis heb moeten verdubbbelen:

    “Wees extra voorzichtig met SERETIDE
    Uw arts zal nauwkeurig op uw behandeling toezien wanneer u een medische aandoening heeft,zoals
    1 Een hartziekte, waaronder een onregelmatige of snelle hartslag
    2 een overactieve schildklier
    3 hoge bloeddruk
    4 suikerziekte (Diabetes mellitus) (Seretide kan de bloedsuikerspiegel verhogen)
    5 laag kaliumgehalte in uw bloed ”

    http://www.gezondheid.nl/medische-dossiers/informatie/Seretide%20inhalator-Bijsluiter.pdf

    Misschien sowieso ’s goed om een en ander ’s uit te gaan zoeken..

    Groetjes, Yvonne

    #83399 Reageer
    Lisa
    Deelnemer

    Vonne schrijft:
    [quote] En vraag me af of ik de coaprovel nog wel dagelijks nodig heb. Thuis meet ik telkens een bloedruk die goed is en eerder aan de lage kant. Bij de dokter is ie ook nog wel goed , zo rond de 140/90 [/quote]

    Misschien kun je dan eerst al overstappen op een angiotensine II receptor blocker zonder die plaspil erin?…. en dan evt langzaam de dosis verlagen met zelfcontrole van je bloeddruk … plaspillen verlagen overigens niet alleen je kalium, maar natuurlijk ook je magnesium en de andere elektrolyten.

    Heb je die plaspil gekregen ivm veel vocht vasthouden (zoals bijv bij hartfalen)? Of heb je hem vooral als bloeddrukverlager?

    De Seretide moest ik even opzoeken… is tegen asthma/copd, zag ik……
    en het verlaagt ook kalium…
    “Blood potassium levels should be monitored in people with severe asthma, as low oxygen levels in the blood (hypoxia) and various asthma medicines, including this one, can lower blood potassium.”(netdoctor.co.uk over Seretide)

    Asthma is ook gerelateerd aan magnesium gebrek….. en kan dus met een betere magnesiumstatus weer verminderen?
    http://www.mgwater.com/asthma.shtml

    [quote]
    Misschien sowieso ’s goed om een en ander ’s uit te gaan zoeken..
    [/quote]

    Ja, zeker goed,
    en als ik nog ergens mee kan helpen, zeg je het maar :cheer:

    Groetjes,
    Lisa 🙂

    #83400 Reageer
    Vonne
    Gast

    Lisa schreef:

    [quote]Heb je die plaspil gekregen ivm veel vocht vasthouden (zoals bijv bij hartfalen)? Of heb je hem vooral als bloeddrukverlager?
    [/quote]

    Ik heb die enkel gekregen om de bloedruk te verlagen. Van andere bloedruklagers had ik heel veel last van bijwerkingen en die hielpen niet.

    Bedankt weer voor de andere toevoegingen en de link.

    Ik weet nu wel zeker dat ik naast de tryptofaan ook magnesium moet gaan gebruiken.

    [quote]en als ik nog ergens mee kan helpen, zeg je het maar [/quote]

    Dank je, lief van je !

    Groetjes, Yvonne

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
Reageer op: Reactie #83393 in Coronair spasmen door magnesium gebrek
Je informatie: