default-header

Coaguchek: Thuis bloedverdunning meten en doseren

Home Forums Hulpmiddelen Coaguchek: Thuis bloedverdunning meten en doseren

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Berichten
  • #79026 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Heb hier nog niet echt een topic over gevonden, maar is voor veel hartpatienten een belangrijk onderwerp waar ze dagelijks mee te maken hebben.

    Als je, net als ik, bent voorzien van een kunsthartklep, zit je namelijk voor de rest van je leven aan de bloedverdunners. Voorheen moest je dan wekelijks of tweewekelijks (soms langer) naar de trombosedienst voor controle. Elke keer weer dat buisje bloed!

    Niet iedereen weet dat je dit, na een korte cursus, ook gewoon thuis kunt controleren en zelfs doseren. Ik hoef bijvoorbeeld maar één keer per half jaar naar de trombosedienst, de rest doe ik lekker zelf en thuis. Ook op vakantie is het apparaat een uitkomst. Vaak schommelt die INR dan toch wat meer dan gewoonlijk. Goed om dan even extra te controleren.

    Ik open dit topic vooral voor mensen die hier meer over willen weten, aangezien ik het apparaat alweer 3 jaar gebruik.

    #84423 Reageer
    bulldogsrotterdam
    Gast

    ik heb de aanvraag al een tijdje klaar liggen om in te vullen…
    zodra het wat rustiger op mijn werk ga ik het aanvragen.

    Scheelt weer tijd vind ik…want die prikpunten zijn pas laat open..in ieder geval voor mij..daar ik al om half 8 begin met werken…

    #84427 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Het wordt inderdaad te weinig onder de aandacht gebracht, daarom ook dit topic.

    Ik lees hier vaak over mensen die geopereerd moeten worden en een kunsthartklep krijgen. Zij zitten straks dus ook levenslang aan die bloedverdunners. Zeker voor jonge mensen is de coaguchek een uitkomst.

    Hier gaat het trouwens via een computerprogramma. Ik kan daar op inloggen, vul mijn geprikte INR in. Vervolgens gaat het programma naar een scherm ‘doseren’, waar ik de dosering voor 2 weken invul. Dit alles komt dan ook bij de trombosedienst terecht. Zijn zij het niet eens met mijn voorgestelde dosering, dan krijg ik een mailtje en passen zij in het programma de dosering aan.

    Ik kan mooi een printje maken van het doseerschema, zodat ik met het innemen elke dag even snel kan kijken of ik een hele of een halve moet. Er staat ook keurig de volgende prikdatum op. Je hebt dan 3 dagen de tijd om te prikken. Vergeet je dat, krijg je een telefoontje dat ze nog geen nieuwe INR binnen hebben.

    Prima systeem. Ben er dus ook erg blij mee.

    Schijnt overigens ook zo te zijn dat niet alle ziekenhuizen hiermee werken. Sommige zijn er zelfs op tegen.

    #84428 Reageer
    bulldogsrotterdam
    Gast

    ik loop niet via het ziekenhuis met het prikken ..maar via Star MDC…1 van de priksters had het tegen mij al verteld waarom ik dat niet ging doen…dat was praktischer…

    Maar als die wachttijd zolang is, dan kan ik mij misschien alvast aanmelden…

    #85023 Reageer
    Lore
    Deelnemer

    Prikken en doseren doe ik al bijna 3 jaar zelf en het bevalt uitstekend; altijd doen! Zeker als je net als ik levenslang een anti-stollingsmiddel moet gebruiken vanwege een (aorta)kunstklep.

    Een aanrader dus; je wordt goed opgeleid, begeleid en gecontroleerd door de trombosedienst. Geen zorgen. Bovendien kun je veel makkelijker even weg en/of op vakantie.

    Ik zie alleen maar voordelen. Veel succes allen!

    #85024 Reageer
    bulldogsrotterdam
    Gast

    Ik ben nu ook aangemeld..bij ons in Rotterdam bleek er niet echt een wachtlijst te zijn..
    dus in Januari zal ik “opgeleid” worden..ben benieuwd…
    eerst prikken in vinger en arm..om te kijken of je daar dezelfde bloedwaarde heb..soms kan dat afwijken..en dat is niet handig…

    #85029 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Succes! Ik weet zeker dat het je gaat bevallen. ’t Is in het begin effe verstand op nul als je in je vinger moet prikken, maar geloof me, het went.

    Laat je weten hoe het gegaan is?

    Groetjes Els

    #85034 Reageer
    bulldogsrotterdam
    Gast

    och..dat prikken zal wel lukken in mijn vinger..whahhahah…en de rest ook wel..
    maar ik hou jullie op de hoogte…!! het wanneer, hoe..en hoe het gaat!!

    #85189 Reageer
    bulldogsrotterdam
    Gast

    jahh..ben vandaag op de eerste trainingsdag geweest…apparaatje..prikpen…naalden…en de hele rataplan ontvangen..en de uitleg…na prikken door de cursusleidster..mochten we het ook zelf doen…vandaag rust thuis..maar vanaf morgen iedere dag even zelf prikken..en bijzonderheden bij houden..en volgende week donderdag voor de tweede training..
    op 9 maart moet ik ook voor de zelfdoseertraining…dus het gaat in rap tempo..
    prikken stelt nix voor…makkie…
    en straks kan het allemaal digitaal..ideaal..daar ik toch een pc smurf ben..whahhahah..

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
Reageer op: Reactie #84423 in Coaguchek: Thuis bloedverdunning meten en doseren
Je informatie: