default-header

Cardioversie bij boezemfibrilleren

Home Forums Boezemdefibrilatie Cardioversie bij boezemfibrilleren

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 21)
  • Auteur
    Berichten
  • #79207 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Hallo allemaal,

    Ik ben Carmen, 64 jaar en in september 2009 is bij mij boezemfibrilleren ontdekt.
    Ik heb 1 nacht op de hartbewaking gelegen met een hartslag van gemiddeld 180 slagen per minuut. Die nacht aan het infuus gelegen en hierdoor daalde mijn hartslag en mocht ik weer naar huis.
    Wel aan de bloedverdunners en betablokkers.
    Inmiddels weer last van een verhoogde hartslag.
    De medicijnen slaan niet aan en mijn cardioloog vindt het nu tijd voor een cardioversie.
    Mijn hartslag ligt nu gemiddeld tussen de 100 en 120.
    Mijn vragen:

    1. Is het bij zo een hartslag nodig om een cardioversie te ondergaan? Ik dacht dat dit alleen gebeurde bij een hartslag van rond de 200..?
    En..
    2. Wie heeft ervaringen met een cardioversie? Ik vind het zo eng..wat zijn de risico’s? Iemand ook negatieve ervaringen/complicaties?
    Ik heb het volgende week donderdag. Iedereen stelt me gerust, dat het meevalt, maar toch…

    Ik hoop dat jullie mij antwoord kunnen geven op mijn vragen.
    Veel dank!
    Carmen

    #85416 Reageer
    Wandeltheo
    Deelnemer

    Carmen,
    Helaas heb ik genoeg eigen ervaring met cardioversies, zowel chemische als electrische en ik wil je maar een advies geven: Gewoon doen !

    Ik wenste – met de kennis van nu – dat men bij mij ook eerder ingegrepen had en niet gewacht had. Motief: mijn toenmalige conditie was nog veel te goed hiervoor.
    ( de 1e vijf jaar zou mij nog niks kunnen gebeuren)
    Totdat – na de zoveelste ritmestoornis – mijn hartslag niet meer reageerde op herhaalde cardioversies binnen een kort tijdsbestek, en het een zaak van buigen of barsten werd.
    (leven of dood) Ik heb geluk gehad.

    Dus gewoon doen ! Nu je nog ” op tijd” bent. En ..oh ja, van de cardioversies voel je zelfs niets van, je krijgt een roesje, en als je bijkomt herinner je daar niets van.
    Ga er met een gerust hart naar toe, ik wens je heel veel succes en hoor graag na afloop je ervaringen.

    Groeten
    Theo

    #85428 Reageer
    carmen00
    Deelnemer

    Dank je wel Theo.

    Ik moet er maar aan geloven.
    Ik zal je donderdag na afloop zeker laten weten hoe het gegaan is.

    Nogmaals dank!

    Gr,
    Carmen

    #85433 Reageer
    Lygia
    Deelnemer

    Hallo Carmen,
    Ik heb in mijn jeugd((8jaar oud) acuut rheuma gehad.
    Hierdoor is mijn mitralisklep beschadigd.
    Op mijn 65e kreeg ik boezemfibrilleren.
    Ik kreeg toen de eerste keer cardio versie.Hierna moest ik beta-blokkers en anti-stollings tabletten gebruiken.
    Daarna nog twee keer cardio versie ondergaan..
    Op mijn 68e heb ik een nieuwe mitralisklep gekregen.(mechanische-)
    Omdat het hart openlag, heeft de chirurg bij mij meteen ook Pulmonale Venen Isolatie gedaan.
    De chirurg vertelde mij dat een ouderwordend hart al oorzaak genoeg is voor atriumfibrillatie. Inmiddels ben ik 70 jaar oud..
    Er zijn zoveel mensen die atriumfibrillatie hebben en het niet eens weten.
    Gelukkig hebben jij en ik de juiste medicatie gekregen nadat het bij ons was geconstateerd.Jammer, dat men niet altijd de oorzaak kan vinden.
    Theo heeft zo te lezen ook de nodige ervaring opgedaan met cardio versie.
    Het is waar; je merkt er niets van. Het duurt maar heel kort. Maak je niet ongerust.
    Ik neem aan dat je ook een folder hebt gehad van het ziekenhuis?.
    Ik wens je veel succes toe a.s. Donderdag.
    Hartelijke groeten,

    Lygia

    #85441 Reageer
    Wandeltheo
    Deelnemer

    carmen00 schrijft:
    [quote]Dank je wel Theo.

    Ik moet er maar aan geloven.
    Ik zal je donderdag na afloop zeker laten weten hoe het gegaan is.

    Nogmaals dank!

    Gr,
    Carmen[/quote]

    Dat klinkt alsof je naar de slachtbank geleid wordt (haha) maar het klopt helemaal. zo voelde ik mij destijds ook. Maar je hebt geen keuze en wees blij dat ze deze middelen hebben. Want waar zou je blijven zonder?

    Ik gebruik ook dagelijks medicijnen die mij afremmen, om herhaling (boven de 200) te voorkomen. Heb daarnaast een pacemaker gekregen, om te voorkomen, dat mijn toch al lage hartslag (destijds min 40) nog lager zou worden door gebruik van deze medicijnen.

    Ik wens je heel veel succes donderdag.
    groeten
    Theo

    #85450 Reageer
    carmen00
    Gast

    Beste Lygia,

    Inderdaad jammer dat men nog niet altijd de oorzaak kan achterhalen.
    Ik stel je reactie zeer op prijs, dit is een hele fijne site!
    Ik heb een folder van het ziekenhuis gekregen, en daar stond op zich alles in wat ik al wist..

    Ik ben ontzettend nerveus, maar ik ga er van uit dat het donderdag allemaal goed komt.

    Veel dank en ik laat op deze site weer even weten hoe het gegaan is..

    Groet,
    Carmen

    #85451 Reageer
    carmen00
    Gast

    Haha, ja Theo, je hebt gelijk!

    Nou, duim maar voor me, ik laat donderdag of vrijdag even weten hoe het gegaan is.

    Groet,
    Carmen

    #85452 Reageer
    carmen00
    Deelnemer

    Hallo Theo,

    Ik heb toch nog even een vraagje, hopelijk weet jij daar iets van af.
    Klopt het dat de INR waarde minstens 4 opeenvolgende weken tussen de 2 en de 2.5 moet bedragen?

    Mijn INR waarde was 3 weken geleden namelijk lager dan 2.

    Groet,
    Carmen

    #85460 Reageer
    Wandeltheo
    Deelnemer

    Hallo Carmen,

    Nee van INR waarden heb ik geen verstand, houd ik me ook niet mee bezig.

    groeten,

    Theo

    #85471 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Nog even mijn reaktie en ervaring met elektrische cardioversies.
    Ik heb er nu ongeveer zeven gehad en als ik in het ziekenhuis met een ritmestoornis kom vraag ik er maar gewoon om ,niks geen infuus en een nacht wachten .Als je nuchter bent
    kan je vrijwel meteen een cardioversie krijgen.Is eigenlijk helemaal niets aan ,roesje ,klap, een tijdje aan de monitor of hij op pijl blijft en weer naar huis,met de nodige nieuwe medicijnen.Tegenwoordig heb ik het aardig onder controle met sotalol.
    afgelopen vrijdag nog een aanval gehad en een extra tablet (mag van de cardioloog) in-
    genomen.en anderhalf uur later was het over.

    #85699 Reageer
    daemonix
    Deelnemer

    En? Is de cardioversie meegevallen?

    O, de hoogte van de hartslag is niet bepalend of er cardioversie wordt gedaan hoor, het is eerder de duur van de fibrillatie. Hoe langer het duurt, hoe moeilijker te stoppen, en hoe makkelijker weer fibrillatie terug te krijgen.

    Heb in de afgelopen maanden meerdere malen electrische cardioversie gehad (paar keer 4x per week), en mijn hartslag [i]daalt[/i] als ik last heb van fibrillatie, van ongeveer 73 naar 60. Dat komt door de hoeveelheid betablokkers en andere medicatie. Daar trappen ze bij de SEH iedere keer weer in, als ik zeg dat ik atriumfibrillatie heb dan komt een verpleegster even aan mijn pols voelen, met de opmerking “dat valt wel mee”. Op aandringen wordt er dan een ECG gemaakt met voor mij bekende uitkomst. 😀 Wel iedere keer excuus, maar wel vervelend.

    In diverse ziekenhuizen (bijvoorbeeld Nieuwegein) hebben ze dagelijks twee cardioversie rondjes, om 10.00 uur en om 14.00 uur ongeveer. Zorg dat je tenminste 6 uur nuchter bent en je kunt mee doen. Wel vervelend als de regels al zo goed bekend zijn, evenals het vervelend is als je herkend wordt op de SEH of de 1e harthulp. 😉

    #85700 Reageer
    carmen00
    Deelnemer

    Hallo Allemaal,

    Ja het is zeker meegevallen!
    Ik was ontzettend nerveus, maar ben erg blij dat ik het eindelijk heb laten doen.
    Hoop dat het voorlopig niet nodig zal zijn.

    Mijn hartslag weer keurig en verder voel ik me stukken beter. Wel nog veel medicijnen, maar goed..

    Veel dank jullie interesse en berichtjes!

    Hartelijke groet,
    Carmen

    #86272 Reageer
    Bertram62
    Deelnemer

    Hallo,
    ik raad het wel aan om zo`n cardioversie (electrisch schok) te laten doen, je merkt er nauwelijks wat van doordat het onder `n lichte roes gebeurt. In meeste gevallen lukt het en je hebt er baat bij, `n stabiel hartritme en meestal kun je dezelfde dag naar huis.

    Ikzelf heb het 6 keer gehad, waarvan 2 keer `n acute behandeling ondanks ik niet nuchter was. Ben nu ruim 63 jaar.

    De medicatie (betablokkers, bloedverdunners etc.) moet ik helaas blijven innemen.

    Heb er nu ook bloedsuiker erbij gekregen, dus geen geruststellend vooruitzicht.

    Succes en heel veel sterkte toegewenst.

    #123048 Reageer
    Lucienne
    Gast

    Ik moet het ook ondergaan. Maar ben zo bang.
    Ik droom zelf dat het fout gaat en iets gebeurt met me hart en ik ben er niet meer. Heb 15 nov een herseninfarct gehad. Wat moet ik doen. Help

    #123047 Reageer
    Lucienne
    Gast

    Ik moet het ook ondergaan. Maar ben zo bang.
    Ik droom zelf dat het fout gaat en iets gebeurt met me hart en ik ben er niet meer. Heb 15 nov een herseninfarct gehad. Wat moet ik doen. Help

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 21)
Reageer op: Reactie #85699 in Cardioversie bij boezemfibrilleren
Je informatie: