default-header

Broccoli

Home Forums Groenten Broccoli

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Berichten
  • #78687 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Broccoli eten is goed voor het hart

    Van broccoli werd eerder al gezegd dat het kan helpen om kanker te voorkomen omdat het veel anti-oxidanten, vitamines en vezels bevat. Nu heeft onderzoek uitgewezen dat het ook een beschermende werking kan hebben tegen hartaandoeningen. Het onderzoek is uitgevoerd aan de University of Connecticut School of Medicine.

    Bij het onderzoek kregen ratten in het laboratorium broccoli te eten. Hierna volgde de ontdekking dat de broccoli effect had op de hartspier. De ratten die alleen broccoli te eten kregen, bleken na zuurstofgebrek minder schade aan het hart op te lopen dan de ratten die gewone voeding aten. De wetenschappers menen dat broccoli een hoge concentratie van een bepaalde stof bevat die ervoor zorgt dat er thioredocin aangemaakt wordt. Dit is een proteïne die het hart beschermt.

    Bron: medinews.be, 23-01-2008

    #81894 Reageer
    Maria
    Deelnemer

    Goh, dat wist ik niet.
    Ik drink vaak wel een grote mok van het kookvocht van de broccolie.
    Ik weet niet waarom ik dat doe, maar ik heb geleerd dat als je ergens veel trek in krijgt, dat je lichaam vraagt om bepaalde stoffen die in dat desbetreffende voedsel zit.
    Soort luisteren naar je lichaam.

    Is dit eigenlijk wel gezond, het kookvocht drinken???

    Gr Maria

    #81895 Reageer
    Lisa
    Deelnemer

    Maria schrijft:
    [quote]Ik drink vaak wel een grote mok van het kookvocht van de broccolie.[…]
    Is dit eigenlijk wel gezond, het kookvocht drinken???

    Gr Maria[/quote]

    Kan geen kwaad denk ik….ik zou niet weten waarom dat niet goed zou zijn.
    Tenzij, misschien, als je de broccoli met veel zout hebt gekookt ?

    Een vriendin van mij, drinkt heel vaak groentennat van allerlei gekookte groenten: ipv puur water ook, want dat krijgt ze niet weg geslikt. Dat hoor ik niet vaak :silly: ?

    Groetjes,
    Lisa

    #81896 Reageer
    Maria
    Deelnemer

    Nee ik kook de groente altijd met een klein bodempje water, en veel zout gebruik ik ook niet.
    Maar het kookvocht is dus wel heel erg geconcentreerd.

    Maar bedankt voor je reaktie…
    Gr maria

    #83342 Reageer
    Vonne
    Gast

    [quote]broccoli contains selenium and sulfur-containing compounds known as glucosinolates that can produce a cardio-protective protein thioredoxin[/quote]

    [quote]Our study indicates consumption of broccoli activates several survival proteins. If the broccoli is overcooked, however, it loses a lot of its protective effect.”

    [/quote]

    http://advance.uconn.edu/2008/080211/08021109.htm

    #85933 Reageer
    Lisa
    Deelnemer

    Vonne schreef:
    [quote]Our study indicates consumption of broccoli activates several survival proteins. If the broccoli is overcooked, however, it loses a lot of its protective effect.”
    [/quote]

    Gekookte broccoli verliest veel van zijn beschermende effecten.

    Broccoli kan daarom het beste worden genuttigd als sap, of licht gestoomd, of rauw in kleine stukjes in een salade.

    Bij de broccoli-sap kan men (ivm de misschien voor sommigen te bittere smaak) mengen met andere sappen: zoals sap van wortel, appel, bleekselderij, etc.

    #85934 Reageer
    Lisa
    Deelnemer

    Broccoli juice ‘better than sunscreens’
    23 Oct 2007

    Broccoli juice is better than conventional sunscreens when it comes to protecting against the sun’s harmful ultraviolet rays, research has shown.

    Tests on six volunteers exposed to pulses of UV radiation showed the extract reduced sunburn symptoms by up to 78 per cent.

    Conventional sunscreens used in the same experiments were essentially ineffective.

    The ointment was made from extracts of three-day-old broccoli sprouts rich in protective compounds called sulphoraphanes. Unlike a normal sunscreen, it does not absorb UV light to prevent it entering the skin. Instead, it works inside the body by boosting the production of enzymes that protect cells against UV damage and the risk of skin cancer.

    Protection is said to last for several days.

    Scientists at Johns Hopkins University in Baltimore, Maryland, first tested the ointment on genetically engineered hairless mice before carrying out tests on six human volunteers, three men and three women aged between 28 and 53.

    The results were reported in the journal Proceedings of the National Academy of Sciences. The report’s lead author, Prof Paul Talalay, said the treatment could decrease the “long-term risk of developing cancer”.

    http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/1567017/Broccoli-juice-better-than-sunscreens.html

    #85935 Reageer
    Job Pieter Tent
    Gast

    Gelukkig hoef je het in ieder geval niet te smeren…
    Kom je het strand op als groen mars mannetje 😛 hahahah

    Maar serieus een broccoli-sapje zou ik echt niet zien zitten.
    Gewoon als groente bij de maaltijd of door een bepaald gerecht, lekker roerbakken bijvoorbeeld of in een ovenschotel, lekker. maar sap :S

    #85936 Reageer
    Lisa
    Deelnemer

    Job Pieter Tent schrijft:
    [quote]Gelukkig hoef je het in ieder geval niet te smeren…
    Kom je het strand op als groen mars mannetje 😛 hahahah [/quote]

    Nou…. je moet het geloof ik toch wel smeren Job 😉 ….. ja, ik dacht ook al dan word je misschien een marsmannetje (of vrouwtje). Maar aan de andere kant heb ik liever een beetje groene glans dan dat ik mezelf insmeer met diverse toxische chemicalien (een zonnecreme dus). Insmeren met kokosolie kan overigens ook las ik ooit…… maar dan ruik je wel naar kokos 😛

    Overigens……een weetje……Insmeren kan men het beste pas na 10-15 minuten zonnen doen anders maakt men namelijk geen vitamine D aan door het UVfilter in de zonnecreme.. (schijnt ook een medeoorzaak te zijn van de lage vitamine D status tegenwoordig)

    [quote]Maar serieus een broccoli-sapje zou ik echt niet zien zitten. [/quote]

    Echt Echt niet? Je weet niet wat je mist 😉 ….. heb je het trouwens al eens geprobeerd (met appel er bij)? Wat de boer niet kent…. hihi :laugh: Maar om eerlijk te zijn, sap van broccoli heb ik zelf ook nog niet uitgeprobeerd ……maar ben wel benieuwd hoe het smaakt :laugh:

    Groetjes,
    Lisa

    #85937 Reageer
    Job Pieter Tent
    Gast

    Hoor je ze al op het strand roepen,

    It’s A Sprout… It’s A tree… No It’s the unfortunate broccoli Man

    hahahaha 😛

    Ik heb vroeger wel kokosolie gesmeerd hoor, maar op den duur word je gewoon misselijk van die lucht. Op zich niets mis met de odeur van kokos, als je het af en toe ruikt, maar het is net alsof je een verkeerde parfum op hebt.

    Eerlijk gezegd ben ik geen smeerder. Ik verbrand zelden of nooit en smeer liever gewoon wat aloë vera crème als ik in de zon heb gewerkt. Ik ga ook echt niet liggen om te zonnen….

    Maar vertel jij binnenkort maar eens hoe de gepureerde stronkjes broccoli smaken 😛

    hahaha :side:

    Groetjes

    #85941 Reageer
    Lisa
    Gast

    Lisa schreef:
    [quote]

    ik zag na nogmaals lezen dat ze in het broccoli smeersel het extract doen van de broccoli-kiemen (de heel jonge plantjes, sprouts, die nog heel rijk zijn aan de stoffen die ze noemden), die kiemen kun je ook zo eten of in de sla doen, smaken een beetje naar radijs. Weet niet of ze hier ook te koop zijn ( :unsure: ), ik zal straks eens kijken in de natuurwinkel of ze die hebben [/quote]

    Ja, ze zijn hier ook te koop, die broccoli kiemen.
    Dat is handig, ik eet dat nu bijvoorbeeld zo: rijstwafel (geen gluten voor mij), met wat lijnzaadolie, daarop een handje broccolikiemen en daarop nog kaas (bevat K2) of wat anders als beleg (of niets). Ik vind dat lekker :laugh:

    Ik voeg nog even een net gevonden bericht toe over broccoli tegen uitzaaien van kanker (metastasen) toe:

    Broccoli and Brussels sprouts (spruitjes) stop cancer spreading
    07 July 2010

    Broccoli and Brussels sprouts have the ability to stop the spread of cancer, scientists have discovered this week.
    Eating the vegetables encourages the body to produce a substance known as 13C – indole-3-carbinol – that can fight cancer, and block cancer cells from proliferating.

    Scientists at the Ohio State University have discovered that 13C blocks breast cancer cells, although it is likely that it can fight other cancers, too, such as prostate, liver, colon, and non-Hodgkin’s lymphoma.

    It may also reverse Alzheimer’s disease. Around half of all breast cancer patients – and especially those whose cancer has progressed and has become life-threatening – have an abnormally high level of a molecule thought to be associated with the disease.

    The 13C substance destroys the molecules and the cancer. The scientists used dietary supplements that contained the active ingredients of broccoli and Brussels sprouts, although it is likely that the same effect can be achieved by eating the vegetables themselves. (Source: Cancer Prevention Research, 2010; 3: 818-28).

    bron: wddty

    PS: het bericht van mijzelf dat ik bovenaan citeer (het was een deel van een antwoord op een bericht van Job) is nu foetsie, mea culpa, ipv mijn bericht te quoten en aan te vullen met de reactie had ik het corrigeerpotloodje aangeklikt…. na ja, zal wel door de hitte komen die sufheid 😛 😆 :huh:

    #85964 Reageer
    Lisa
    Deelnemer

    Job Pieter Tent schrijft:
    [quote]

    Maar vertel jij binnenkort maar eens hoe de gepureerde stronkjes broccoli smaken :P:

    Groetjes[/quote]

    Nou Job, ik het het uitgeprobeerd, maar broccoli sap is zelfs voor mij als liefhebber van bittere dingen zoals donkere chocolade en spruitjes, toch een pietsie te heftig van smaak, ook nog nadat ik er 2 wortels en1 appel en 1 limoen bij had gedaan haha 😛
    (maar de wortels waren ook bitter merkte ik later toen ik een stukje at, gek, die horen zoetig te zijn toch?)

    Maar ik heb het dapper opgedronken hoor :cheer: …. het is een kwestie van wennen ook, denk ik…..

    Groetjes,
    Lisa

    #85965 Reageer
    Job Pieter Tent
    Gast

    [quote]het is een kwestie van wennen ook, denk ik…..[/quote]

    Nou make dat the cat maar weis 😛 hahahah :side:

    Nee, ik schroom ook niet om iets vies door mijn keel te werken, maar liever geen volgende keer dan 😛

    #85968 Reageer
    Lisa
    Deelnemer

    Job Pieter Tent schrijft:
    [quote][quote]het is een kwestie van wennen ook, denk ik…..[/quote]

    Nou make dat the cat maar weis 😛 hahahah :side: [/quote]

    Gaat niet lukken hoor, mijn kat lust(e) alleen komkommersap .. 😆 …

    [quote]Nee, ik schroom ook niet om iets vies door mijn keel te werken, maar liever geen volgende keer dan :P[/quote]

    Begrijpelijk, maar ik ben een doorzetter 😉 , maar ik doe wel rustigjes aan, ik had een hele stronk geperst, …..heb vandaag komkommer met appel gedronken…. veel lekkerder dan broccoli en ook verkoelend.

    Groetjes,
    Lisap 🙂

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
Reageer op: Reactie #85936 in Broccoli
Je informatie: