default-header

Boek: “De cholesterol leugen” door prof.dr Walter Hartenbach

Home Forums Cholesterol Boek: “De cholesterol leugen” door prof.dr Walter Hartenbach

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Berichten
  • #78761 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Na lezing van dit boek vallen de schellen zo langzamerhand van je ogen.

    Na mijn hartinfarct (oct. 2004) heb ik achtereenvolgens Crestor, Lipitor en Ezetrol gebruikt. Van alle middelen kreeg ik nare bijverschijnselen, vooral spierpijn. Kon me haast niet meer bewegen. Sinds midden dit jaar slik ik niets meer en voel me nu uitstekend.

    Bij alle discussies over wel of niet cholesterol verlagers, zie ik nooit dat er naar dit boek verwezen wordt. Is het onbekend???

    Zie link naar: http://www.natuurlijk-welzijn.org/artikel/183leugen.html

    Mvg W. Eeken

    #82685 Reageer
    Job Pieter Tent
    Gast

    Ik zou zeggen plaatst het in die discussies. Ook hier zijn er genoeg discussies voor, trouwens ook bij het boekenforum zou het niet misstaan.
    Ik denk persoonlijk dan dat het boek wat onbekend is. Vooral in de Nederlandse taal zijn niet zoveel boeken aangaande Cholesterol te vinden.
    Ik heb er zo snel maar 25 gespot. Maar daarvan zijn de meeste kookboeken

    Fijn dat u zich nu goed voelt! Heeft u verder geen problemen met uw cholesterol?

    #82876 Reageer
    Lisa
    Deelnemer

    Job Pieter Tent schrijft:
    [quote]trouwens ook bij het boekenforum zou het niet misstaan.

    Fijn dat u zich nu goed voelt! Heeft u verder geen problemen met uw cholesterol?[/quote]

    Beetje late reactie van mij, maar bedankt voor je boekentip, WimE.
    Ik ga het boek nog in het boekenforum plaatsen Job: bij boeken over cholesterol of zo 🙂 (ik heb het nog niet gelezen, maar ga het zeker doen).

    Wie meer wil lezen van andere cholesterol-sceptici, die kan terecht op de Engelstalige site Thincs.org:

    Cholesterol — to fear or not to fear, that is the question.

    http://www.thincs.org/links.htm

    Info van de home page van Thincs::
    “The International Network of Cholesterol Skeptics (THINCS) is a steadily growing group of scientists, physicians, other academicians and science writers from various countries. Members of this group represent different views about the causation of atherosclerosis and cardiovascular disease, some of them are in conflict with others, but this is a normal part of science. What we all oppose is that animal fat and high cholesterol play a role. The aim with this website is to inform our colleagues and the public that this idea is not supported by scientific evidence; in fact, for many years a huge number of scientific studies have directly contradicted it. “

    #82886 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Mijn cholesterol was altijd al vrij laag. Toch vond men dat het beter was simvastatine te slikken. (Ik heb ook diabetes) In overleg met de huisarts, de cardioloog en de internist is besloten, dat ik een half jaar stop, aangezien ik toch wat extra gewrichtsklachten meende te hebben na de Radaruitzending. Ik heb het idee, dat het nu iets beter is.
    Misschien toch een beetje suggestie? In maart zullen we bekijken hoe het er nu met mijn
    cholestrol voorstaat.

    #82896 Reageer
    Ester
    Deelnemer

    Ook ik slik sinds bijna een jaar Simvastatine (na hartinfarct). Mijn cholestorol was ook nooit te hoog, het is puur preventief. Maar sinds een aantal maanden heb ik spierpijnklachten en sinds een aantal weken ook last van mijn gewrichten, m.n. in vingers en ellebogen. Als ik ’s morgens wakker word kan ik mijn vingers nauwelijks buigen. Daarnaast houd ik vocht vast. Mijn cholesterol is opnieuw gemeten en is eerder laag dan hoog. Na overleg met mijn huisarts hebben we besloten 3 maanden te stoppen met slikken van statines en te kijken of alle klachten hier daadwerkelijk door worden veroorzaakt. Zij vind het niet verantwoord om ook na die drie maanden ook geen statines meer te nemen omdat ik nog zo jong ben. Hebben meer mensen hier ervaring mee? Moeten we deze pillen preventief bijven slikken, ook als het cholesterol goed is? Volstaat het niet om de waarden wat vaker te laten controleren?

    #82897 Reageer
    Lisa
    Deelnemer

    Ester schrijft:
    [quote]Ook ik slik sinds bijna een jaar Simvastatine (na hartinfarct). […] Na overleg met mijn huisarts hebben we besloten 3 maanden te stoppen met slikken van statines en te kijken of alle klachten hier daadwerkelijk door worden veroorzaakt. Zij vind het niet verantwoord om ook na die drie maanden ook geen statines meer te nemen omdat ik nog zo jong ben. Hebben meer mensen hier ervaring mee? [/quote]

    Hallo Ester,

    Op enkele andere (Nederlandse) sites zijn er vaak aardig wat reacties van lezers op gebruik van statines en cholesterol te vinden: dus verwijs ik je voor het gemak daar maar even heen :cheer:
    Misschien heb je bv iets aan de gedeelde ervaringen nav een artikel van M Meijer:
    “Artsen weten niets van statines” op de site Voeding en Gezondheid in de media.

    http://tinyurl.com/92rmcx
    De reacties zijn van juni 2006 tot en met dec 2008.

    Van anderen (op diverse sites) weet ik dat na stoppen met statine de spierklachten en andere bijwerkingen na enige tijd geheel verdwenen, maar dat gebeurde niet altijd: na een vermindering van de klachten blijven er dan toch nog soms (blijvende) restklachten bestaan. Het ligt er denk ik aan hoe gevoelig iemand is voor statinen en hoe lang het geslikt is (en in welke dosis) of de “schade” nog geheel terug te draaien is?

    Lisa 🙂

    #82907 Reageer
    Leonardo
    Deelnemer

    Hallo Ester,

    Enkele maanden na mijn bypass operatie kreeg ik ook meer en meer spier- en gewrichtspijn klachten zoals jij ze omschrijft, dacht eerst dat het door overbelasting kwam van de revalidatie therapie, aangezien de pijn met de dag erger werd heb ik op proef de simvastatine laten staan, na één week namen de pijnklachten met de dag af. Hierover mijn cardioloog op de hoogte gesteld, echter alleen maar ongeloof en een weglachende blik, ik werd aangekeken alsof ik de eerste patient op aarde was waarbij zulke spierpijnen de oorzaak zouden zijn van het nemen van een statine.¿

    Gelukkig was mijn huisarts wél bekent met deze bijwerkingen, ben nog steeds gestopt met deze “pil der verwoesting” en kan je vertellen dat deze vervelende zeurende pijn totaal is verdwenen. Een verademing!

    Ook ik ben nog relatief jong maar laat me niet gek maken door de “cholesterol gekte”, oja,. trouwens, mijn cholesterol waardes zijn ook nooit te hoog geweest, maar probeer nu nog bewuster en consequenter met voeding/leefwijze en orthomoluculaire middelen mijn lichaam in topconditie te houden, er zijn natuurlijk tig andere factoren waardoor aderen dicht kunnen gaan zitten, niet echt alleen cholesterol is hiervan de oorzaak dus eens per half jaar een bloedcontrole bij de huisarts lijkt me vooralsnog voor mijn persoonlijke gemoedstoestand noodzakelijk.
    PS. lees ook de topics van Lisa eens door (echt een aanrader) vooral op een druilerige wintermiddag 🙂
    Groeten, Leonard

    #82909 Reageer
    Ester
    Deelnemer

    Hallo Lisa en Leonard,

    Bedankt voor jullie reacties. Ik ben mij ervan bewust dat de statines niet echt bekend staan om hun lieve karakter, maar ik vind het lastig om op eigen houtje en tegen adviezen van de artsen in te stoppen met dit soort middelen. Misschien is het ook iets waar ik naartoe moet groeien. Ik blijf in elk geval wel kritisch en misschien zal over 3 maanden blijken dat men mij met geen paard meer aan de statines krijgt. De tijd zal het leren!

    Groet Ester

    #82915 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Verstandig om niet klakkeloos de statine-in-de-banstrategie te volgen.
    Ik ken ook mensen, die er helemaal geen last van hebben en zich zelfs
    beter voelen door het gebruik van statines.
    Ik denk dat het probleem twee kanten heeft.

    Harm de Vos

    #82917 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Jammer, ik kan het niet controleren, omdat ik je ogen niet kan zien.
    Het lijkt nu net op een anonieme reactie.
    Ik voel me ook niet lekker bij alle verhalen over statines, maar ik
    reageer kiever met “open ogen.

    #82918 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    “Mijn snelle reactie hieraan voorafgaand betrof de bijdrage van
    Mvg. W. Eeken.
    Dat werd niet duidelijk door de plaats van de reactie in het forum.

    #83474 Reageer
    Imen
    Deelnemer

    [color=#008000]Hallo iedereen,

    Nu zijn er heel erg veel boeken en ntt ook forums over het slechte van de statines en wat ze niet kunnen aanrichten ,ik kreeg gister nog een link in mijn postvak in

    http://thecholesterollie.com/go.php?offer=2cook&pid=1 ,even kopieeren en dan plakken in je browser,oke ik heb het gelezen en net zoals al die andere artsen die het zo goed weten moet je direkt stoppen met de statines,maar wat als je zo hoge cholerserol waardes hebt zoals ik ,9.5 ,dan stop je niet zomaar hoor ,ik slik van af 1998 lipitor 20mg plus nog wat bloedverdunners en monocedocart dit in verband met een zwaar hartinfarct op mijn 38e jaar en er is een stent geplaats toen,nu 11 jaar verder zit ik aan de 40 mg crestor omdat ik idd last had van bijwerkingen de ergste waren spierpijnen ,ik heb met de crestor weinig tot geen last maar vraag me wel eens af of het geen kwaad kan nu wordt ik wel elke keer bij de afdeling lipide getest op mijn leveractifitijd,dus dat word goed in de gaten gehouden ,bij mij is het iest wat in mijn DNA zit en daar komt bij dat mijn trisegelyde ook niet goed werkt zonder de statine is dus ook vrij hoog 7,en dan lees je die enge boeken van die artsen die allemaal een goede naam hebben als cardioloog maar wat mij 1 ding zowiezo dwars zit als het idd zo slecht is en ze willen de mensen berijken die statine slikken waarom zijn die boeken dan zo duur!!!!! ,ze hebben het wel over de medicijnfabrieken maar 1 zo’n boek kost ook al snel een €50,00 wat niet niks is tegenwoordig,waarom dan niet gratis als ze de mensen willen berijken deze artsen willen toch levens redden of rijk worden.

    Sorry hoor mensen dat het zo,n lang verhaal is geworden maar ik moest het gewoon even kwijt ,ik doe alles wat goed is voor je lichaam ,teminste dat probeer ik ,ik gad een heel zwaar dieet geen vet geen snoep geen lekkers ,maar nu denk ik ook van ja dag ik eet gezond ik sport ik zit elke keer op de fiets en kan nog behoorlijk boos worden zonder dat mijn hart wat doet bij wijze van spreken ,ik ben in 2001 bevallen van een gezonde zoon en moet niet meer langs de cardioloog ,dus mss kunnen jullie daar een antwoordt op vinden waarom al die negatieve progamma,s cq boeken over de statines ,alle medicijnen hebben toch een bijwerking en zelfs sommige pijnstillers hebben verschrikklijken bijwerkingen .

    tot zover mijn verhaal met vriendelijke groet Imen[i][/i][/color]

    #93622 Reageer
    Frank Br.
    Deelnemer

    De afgelopen tientallen jaren zijn wij met zijn allen bang gemaakt voor Cholesterol en de grote gevaren die deze levensbedreigende stof met zich mee zou brengen voor ons hart en onze bloedvaten. Continue worden wij via alle vormen van informatievoorziening gewaarschuwd. De voedingsindustrie, die op de cholesterolangst inspeelt met haar producten zoals margarines, storten met hun talrijke reclames dezelfde boodschap continue over ons uit. En ook farmaceuten varen er wel bij; zij hebben met hun cholesterolverlagers een enorme markt kunnen creëren. Alleen al in Nederland nemen 1,5 miljoen mensen dagelijks cholesterol verlagende medicijnen.

    Maar klopt dit verhaal nu wel? Wat is de wetenschap hierachter? Welke biochemische theorie ligt hieraan ten grondslag en houdt deze wel stand tegenover de werkelijke feiten? Is cholesterol niet juist zeer essentieel voor ons lichaam? Worden de geslachtshormonen niet uit cholesterol gemaakt? Is het ook niet de basis van Vitamine D? Bestaan onze hersenen niet voor een groot deel uit cholesterol? Waarom maakt ons lichaam zelf cholesterol aan? Is dit soms omdat het in elk celmembraan voorkomt? Is cholesterol wel de echte oorzaak van aderverkalking? Waarom slaat cholesterol niet neer in de aders en haarvaten waar het bloed langzaam stroomt en wel in de slagaders waar zeer snelle stroming is? Zijn cholesterolverlagers zoals statines wel echt nodig? Doen deze medicijnen wat ze beloven? En hebben ze geen ongewenste (bij-) werkingen? Wat bepaalt eigenlijk echt de gezondheid van onze bloedvaten?

    Dr. Gábor Lenkei is op zoek gegaan naar de antwoorden op al deze en nog andere vragen en heeft de waarheid over cholesterol en cholesterolverlagende medicijnen in een nieuw boek blootgelegd.

    ISBN: 978-90-817388-1-1

     

    https://www.lenkeiboeken.nl/boekenwinkel/cholesterol-is-niet-schadelijk.html

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
Reageer op: Reactie #82897 in Boek: “De cholesterol leugen” door prof.dr Walter Hartenbach
Je informatie: