default-header

Bitter in de mond, maakt het hart gezond?

Home Forums Voeding Bitter in de mond, maakt het hart gezond?

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Berichten
  • #79152 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Een artikel over spruitjes en andere gezonde, bitter smakende voeding: Die voeding bevat tumorcel-dodende stofjes: vooral de *biologische* groenten en fruit bevatten deze bittere stoffen (salvestrolen genaamd).
    Kankercellen ontstaan iedere dag, maar als het lichaam goed kan werken, worden ze elke dag ook weer opgeruimd.

    Het artikel begint zo:

    “He bah, alweer spruitjes” ?! Is die kreet tijdens uw zondige jeugdjaren ook wel eens over uw lippen gekomen? Bij mij in elk geval wel. Vreselijk vond ik ze die groene “bitterballen” op mijn bord. Het was kindermishandeling van de ergste soort. Om dit “gezonde” voedsel toch bij mij naar binnen te krijgen moedigde mijn moeder mij aan met bovenstaand gezegde.

    Lees verder op:

    Voeding die rijk is aan salvestrolen (fytoalexinen):

    Groenten:
    artisjokken, groene groenten, vooral allerlei soorten kool, zoals bloemkool, lentekool, savooikool, broccoli, spruitjes, avocado, wilde wortels, gekiemde sojabonen,selderie,asperges, rucola, waterkers, en alle kleuren pepers. Komkommer, spinazie, courgette, aubergine en pompoen.

    Fruit:
    frambozen, zwarte bessen, moerbeien, appels, aardbeien, witte bes, veenbessen, peren, pruimen, druiven, vijgen, olijven, mandarijn, sinaasappel,meloen, ananas en mango.

    Kruiden:
    peterselie, basilicum,rozemarijn, tijm, salie, mint, paardenbloem, rooibos,weegbree, rozebottel, mariadistel,meidoorn,kamille en citroenkruid.

    #85138 Reageer
    bulldogsrotterdam
    Gast

    toevallig is dat de 1 van de weinige groenten die ik gekookt lust…hihihi..
    toevallig verleden week nog lekker spruiten op…iedereen gruwelt er meestal van..terwijl ik bv gruwel van zacht gekookte peentjes..of peen en uien..terwijl rauwe penen vind ik heerlijk….voor de winterpeen…eerst het buitenkant eraf..en dan het laatste het zoetige midden…

    zo zie je maar..dat niet iedereen gruwelt van spruitjes… 😛

    #85139 Reageer
    Lisa
    Deelnemer

    bulldogsrotterdam schrijft:
    [quote]
    zo zie je maar..dat niet iedereen gruwelt van spruitjes… :P[/quote]

    Hier nog eentje hoor 😆 ….. ik vind het lekker, net als bittere chocolade en andere bittere dingen ……
    ook bitterballen haha, maar alleen van mijn eigen scharrelslager hoor, want die maakt ze zelf en zonder smaakversterkers (kan ik niet tegen) , maar waarom heten die ballen eigenlijk bitter-ballen?

    #85140 Reageer
    bulldogsrotterdam
    Gast

    Ben ook gek op goede pure chocolade….jammie..melk is mij te zoet..en wit hoef ik al helemaal niet…

    goede bitterballen…waar je een goede smaak aan heb..zijn zeldzaam..
    ooit in het Kurhaus bitterballen op..die waren echt super jammie..geen mosterd nodig…die waren zo heerlijk van smaak….
    maar de normale bitterballen..moet je met een lik mosterd weg werken …anders proef je nix bezonders..whahahha…dus ik eet die dan ook zelden…

    maar waarom ze bitterballen heten..geen idee…moet ik even googlelen..whahhahah

    #85141 Reageer
    bulldogsrotterdam
    Gast

    gevonden..hihihihi..

    Vraag
    Waarom heten bitterballen bitterballen?
    Antwoord
    Een bitterbal is een soort kleine kroket. Meer dan honderd jaar geleden werden de eerste echte bitterballen verkocht. Dit gebeurde in cafés.

    Bitterballen zijn ontstaan doordat mensen trek kregen in iets lekkers, tijdens het drinken van een bittertje. Een bittertje is een glas jenever of wijn waar kruiden in hebben gezet. Hier werden de bitterballen naar vernoemd.

    #85147 Reageer
    Lisa
    Deelnemer

    bulldogsrotterdam schrijft:
    [quote]
    Bitterballen zijn ontstaan doordat mensen trek kregen in iets lekkers, tijdens het drinken van een bittertje. Een bittertje is een glas jenever of wijn waar kruiden in hebben gezet. Hier werden de bitterballen naar vernoemd.[/quote]

    Aha……Het zijn dus een soort Hollandse Tapa’s :laugh: :
    Voor bij de Beerenburg en Jaegermeister dan ook zeker: dat zijn kruidenbitters ….

    In Griekenland (vroeger) kreeg ik ook meestal allerlei lekkere hapjes bij de ouzo (of bij wijn etc)…. niet drinken zonder ook wat erbij te eten, zeiden ze daar.

    Groetjes, Lisa 😉

    #85153 Reageer
    bulldogsrotterdam
    Gast

    yep…in griekenland kreeg je vaak bij de ouzo of raki meloen en komkommers…
    die gleden zo lekker verzachtend door je keel na zo’n glaasje raki..whahahhahha…

    bittergarnituur is eigenlijk ook zoiets..dat bestel je ook bij de borrel….of wat anders sterks..maareh..ook bij fris smaakt het wel..hihihihi

    #85163 Reageer
    Lisa
    Deelnemer

    bulldogsrotterdam schrijft:
    [quote]yep…in griekenland kreeg je vaak bij de ouzo of raki meloen en komkommers…
    die gleden zo lekker verzachtend door je keel na zo’n glaasje raki..whahahhahha…

    [/quote]

    Is dat van latere (recentere) tijd? Vroeger (in de jaren 80 was dat) kreeg je steviger hapjes bij de ouzo, …die werden er gewoon ongevraagd bij gezet op een klein schoteltje, olijven, maar ook wat bereide borrelhapjes. Meloen en komkommer bestaan grotendeels uit water, en ja dat glijdt wel lekker door je keel, maar dan kies ik toch maar voor de maag meer vullende bitterbal bij de borrel (maar dan moet die nu wel van mijn slager zijn 😉 haha.

    We kregen (vroeger dus), naast de hapjes, ook altijd een glas water bij een drankje (ook bij een kop koffie 🙂 ), is dat nog zo? Vonden we eerst wel vreemd, maar het went snel, …. zal wel tegen uitdroging zijn

    Groetjes. Lisa

    #85164 Reageer
    bulldogsrotterdam
    Gast

    waar ik het over heb is eind jaren 90….en inderdaad..overal dat glas water erbij..whahhahahhahah…ook bij de koffie..en sterke drank…
    tja..bitterballen kennen ze niet in griekenland he…whahhahah..

    maareh…bv Witlof is ook bitter…maar dat krijg ik dus niet eens door geslikt zo smerig vind ik dat…zelfs niet als salade…whahahhahha…

    #85149 Reageer
    Lisa
    Deelnemer

    bulldogsrotterdam schrijft:
    [quote]
    maareh…bv Witlof is ook bitter…maar dat krijg ik dus niet eens door geslikt zo smerig vind ik dat…zelfs niet als salade…whahahhahha…[/quote]

    Daar hou ik ook niet zo van …..vooral niet van gekookte witlof … jakkes,
    alleen als fijngesneden witlof in een salade met geraspte wortel, appel en verse citroensap lust ik het nog wel, op een warme zomerdag 😉

    Wat ik niet door mijn keel krijg, zijn witte bonen in tomatensaus…. getsie. :S
    Maar die zijn niet bitter 😉

    #85148 Reageer
    bulldogsrotterdam
    Gast

    nee gekookt ziet het er helemaal zo grijzig uit..totaal niet smakelijk….whahhahhahaha..
    nee..zelfs niet met een gemengde fruitsalade bij de witlof helpt niet..ik krijg het niet doorgeslikt..whahhahah..misschien ben ik er onbewust allergisch voor??..hihihi..
    kan het wel in alle varianten klaar maken..in de oven met ham en kaas..maar ik neem er geen hap van..whahhahahhaa

    nee..ben ook niet van de meelballen…bruine bonen lust ik ook alleen maar als chili con carne..lekker pittig gekruid met gehakt..maar zo op mijn bord ..nee..dank je..whahhaha..
    wat ik ook altijd zo smerig vond was…rabarber…als mijn moeder dat at…ging ik bijna over mijn net..het was net of ze rose snot zat te eten..whahahhaha…

    maar goed..gekookt vind ik niet veel lekker…zuurkool dan wel weer..
    maar andijvie bv weer niet..maar wel als rauwe andijvie stampot…dan vind ik het heerlijk..

    even denken wat er nog meer bitter is??..qua groente dan he??..
    heb vandaag wel lekker pure chocolade van cote d’or meegenomen..die met dat dunne sinasgeberuen…het zijn repen die vrij dun zijn..maar super qua smaak…
    dus ik kan weer weken vooruit..hihihi

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
Reageer op: Reactie #85141 in Bitter in de mond, maakt het hart gezond?
Je informatie: