default-header

Bevriezing is beste behandeling bij atriumfibrilleren

Home Forums Boezemdefibrilatie Bevriezing is beste behandeling bij atriumfibrilleren

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Berichten
  • #78750 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Bevriezing is beste behandeling bij atrium(boezem)fibrilleren

    Patiënten met hartritmestoornissen als gevolg van atriumfibrilleren kunnen het beste worden behandeld door bevriezing van de plek die de ritmestoornis veroorzaakt. Dat blijkt uit onderzoek van het Thoraxcentrum van het Erasmus MC, dat is gepubliceerd in het tijdschrift Europace.

    Driekwart van de patiënten die de behandeling voor het onderzoek heeft ondergaan is een jaar na de behandeling nog steeds klachtenvrij. Bovendien zijn de bijwerkingen van de bevriezingsbehandeling aanzienlijk minder en minder ernstig dan bij de huidige behandeling, het branden van de plek door middel van radiofrequentie. De meest ernstige bijwerking die bij radiofrequentie optreedt, is perforatie of het ontstaan van trombose.

    De cardiologen van het Erasmus MC pleiten ervoor om alle patiënten met een lichte vorm van boezemfibrilleren te behandelen met bevriezing.

    Bron: Mednet.nl
    18 nov 2008

    #82567 Reageer
    Job Pieter Tent
    Gast

    Lijkt me erg eng om een stuk van het hart te laten bevriezen.
    Wat kan daar allemaal bij misgaan?

    Maar als het scheelt in de bijwerkingen is het natuurlijk een geweldige oplossing.
    Hoe verloopt het herstel na een dergelijke bevriesbehandeling???

    #82629 Reageer
    Job Pieter Tent
    Gast

    Ik vraag me af of het ook bij dieren mogelijk zou zijn. Mijn Frits (een Boxer) atrium fibrilleert ook. Het is al een paar keer bijna zijn dood geworden.

    Ik denk dat ik net zoals velen anderen enorm gesteld ben op mijn hond en daardoor erg beschermend optreed. Hij kan namelijk helemaal niks er aan doen. Ik heb hier trouwens ook een hartverhaal over geschreven. Mijn hondje is toch altijd mijn toruwste vriend…

    Mijn hondje, ook een Hartpatiënt :silly:

    #82858 Reageer
    ta.Stam
    Deelnemer

    L.S., Vraag: waar moet je zijn voor bevriezing bij atrium(boezem) fibrilleren en hoe gaat dat precies? Doet elk hartziekenhuis dat en kan je , als je dat wil, overal terecht als patient.Wanneer kom je ervoor in aanmerking. Gebruik nu cordarone maar de bijwerkingen zijn niet niks. Wie kan mij antwoord geven en tippen waar ik antwoord kan krijgen?
    M.vr.gr., Theodora

    #82869 Reageer
    Job Pieter Tent
    Gast

    Dag Theodora,

    Het Electrofysiologisch onderzoek is namelijk al in 2001 gestart. Toen op slechts drie locaties in de wereld; Rotterdam, Turijn en London. Ondanks dat er al zo veel jaren verstreken zijn staat het onderzoeken nog steeds in de kinderschoenen.

    Het (cryoablatie) wordt op sommige plaatsen naast de reguliere methode “radiofrequente katheterablatie” toegepast. Volgens mij gebeurt dit naast Rotterdam ook in Maastricht. In heb volgens mij ook ergens gelezen dat dit in Gent (België) wordt toegepast.

    Maar deze vraag kan je het beste aan je Cardioloog voorleggen. Hij of zij kan het beste hier antwoord op geven.

    Prettige feestdagen

    #82872 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Voordeel van bevriezen is het volgende.
    Als men denkt de storing gevonden te hebben bevriest men die plek tot min 30 graden.
    Dan controleert men of men de juiste plaats heeft gevonden is dat nietzo laat men die plek weer “ontdooien om het zomar te zeggen en dit geeft geen blijvende schade. Is het wel de juiste plek dan gaat men door tot min 80. Daardoor verbrand men als het ware de plek.
    Hierdoor zou dan de geleiding weer hersteld moeten zijn. Het opsporen van de plaats van de gestoorde geleiding kan wel lang duren. Bij de andere methodes treden er telkens blijvende beschadigingen op.

    Bovenstaande verhaal staat ongeveer zo omschreven op internet met als zoekterm
    Ablatie.

    #83802 Reageer
    Ronaldluijten
    Deelnemer

    Klopt helemaal!

    Cryoablatie met een ballon heeft als bijkomend voordeel dat de procedure tijd, nodig voor de ablatie relatief korte is. Om alle pulmonaal venen te isoleren moet je toch rekenen dat je 3 uur op een behandeltafel moet liggen

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
Reageer op: Reactie #82858 in Bevriezing is beste behandeling bij atriumfibrilleren
Je informatie: