default-header

Angst om een icd te laten plaatsen!!!

Home Forums ICD Angst om een icd te laten plaatsen!!!

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Berichten
  • #79669 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Hallo,

    Kreeg vorige week te horen dat ik een icd moet vanwege mogelijke ritmestoornissen in de toekomst..
    Ben erg emotioneel en bang sinds ik te horen heb gekregen dat ik een icd moet krijgen..zit in een dip en weet mij gewoon geen raad op dit moment. Morgen heb ik een gesprek met een icdverpleegkundige omdat ik gewoon niet weet wat ik moet doen en de hele dag alleen aan het huilen en piekeren ben 🙁 ..zo groot is mijn angst!!

    #87598 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Meis…hier moet je niet bang voor zijn..die ICD is juist een extra waakhond voor je hart…

    zodat als er daadwerkelijk wat aan de hand is..dat hij in actie komt..en dat is vele malen sneller dan de ambulance of artsen kunnen zijn..

    Ik krijg half oktober mijn ICD…en zit eigenlijk het meeste ermee dat ik dus een tijd mijn rijbewijs kwijt ben..maar verder geeft het mij juist een goed en veilig gevoel als ik hem straks heb..

    #87602 Reageer
    sassy
    Deelnemer

    Ik weet dat het nodig is, maar heb het er heel erg moeilijk mee!
    Ik heb vandaag een icdverpleegkundige gesproken echt een lief mens, erg begaan en begreep mijn grote angst voor het plaatsen van de icd..
    Ik weet op dit moment ook niet of ik hem laat plaatsen! weet dat het een soort waakhondje van mijn hart is maar de nadelen van een icd vind ik ook erg groot…

    Heel veel sterkte met de komende operatie..

    #87603 Reageer
    twinkey1
    Gast

    hoi.ik zal mij ff voorstellen:ben jolanda.ik heb sinds december 2010 een icd/pacemaker.het is echt wel ff schrikken maar bedenk wel!! als het nodig is slaat ie meteen aan.en je hebt echt een veilig gevoel.je hebt een icd altijd bij je.je gaat veel meer doen dan voor de icd maar je moet er wel vertrouwen inkrijgen! en ja dat duurt even.maar als dat er is! ga je veel meer genieten van het leven!
    ik zou zeggen als ze het je aanbieden aanpakken!dat zei de dokter tegen mij ook.en dacht ik ja lekker praten zeg.maar ik ga de dokter echt gelijk geven.
    ik zou zeggen aanpakken en ga ervoor.en heb je vragen kom maar op….als ik je kan helpen graag.

    gr en suc6.

    #87604 Reageer
    zeefjes
    Deelnemer

    Probeer je angst goed onder woorden te brengen en laat je goed voorlichten breng eens een bezoekje aan de site van stin
    http://www.stin.nl
    Goede site hoop info.
    Ik heb zelf sinds 13 januari 2010 een icd en ook ik heb mijn angsten gehad maar idd hij kan je leven redden.
    Bij mij is hij preventief geplaatst ivm ritmestoornissen.
    Maar over welke nadelen heb je het nu?
    Ik vind het nu wel meevallen eerlijk gezegt maar das natuurlijk persoonlijk.
    Moet ook zeggen dat ik het er heel moeilijk mee heb gehad maar ik werd opgenomen en 1 week later werd hij geplaatst dus heel erg onverwachts.
    Geen tot weinig tijd om mij voor te berreiden maar wel fijne gesprekken gehad met de icdverpleegkundige.
    veel liefs

    #87605 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Hallo,

    Ja het is ook logisch dat je wat angstig en bezorgd wat er met je gebeurd maar ik heb
    de I.C.D. in 2007 gekregen en hij heeft bij mij al dit jaar snachts gwerkt en heb het
    niet gemerkt. Het is echt een waakhondje ik ben 80 jaar en hoop dat hij me nog helpt

    Ik wens je heel veel sterkte en en alles goeds.
    Groetjes Tiny

    #87607 Reageer
    heijden
    Deelnemer

    Na een hartstilstand en reanimatie heb ik een onderzoek gehad. Mijn hart slaat slagen over en neemt soms te lange pauze met als gevolg… Toen zei de cardioloog dat ik een twijfel geval was voor een pacemaker. Als ik ja zeg, dan werkten ze in alles mee. Ik kon ook nee zeggen. Dat is erg. De beslissing lag bij mij. Ik ben naar de huisarts gegaan en heb een gesprek hierover gehad. Ik was te jong om met de dood te leven, want je wordt om alles bang. Mijn hartslag zakt naar nul als ik overgeef. Dit was al twee keer thuis gebeurd en een keer daarvoor in ziekenhuis en de laatste keer ook in het ziekenhuis. Ik werd misselijk van de spuit tegen de pijn. Maakt niet uit om welke reden ik misselijk wordt, maar mijn hartslag zakt. Dus werd ik bang om alles.. voedselvergiftiging, griep, kaakholte ontsteking, zeeziek, wagenziek, drank, noem maar op waar je misselijk van kan worden.. Alles kan funest voor mij zijn. Dus zei ik ja. 29 juni jl. kreeg ik em. Zelfs op de operatietafel was ik nog bang en twijfelde ik. Maar nu…. ik voel me toppie! Ik heb veel meer energie gekregen, ik voel me lekker en veilig. Hij heeft al 40% ingesprongen. Het is werkelijk een wonder dat zo’n klein apparaatje zo veel uit kan maken. En ik voel er helemaal niets van. De eerste paar dagen erna was ik nog bang. Tja je krijgt een lijst mee dat je moet bellen als je iets voelt. Dus wat ging ik doen….. zitten voelen. Ik heb drie dagen later nog op de Eerste Hukp in het ziekenhuis gezeten, Omdat ik van alles voelde moest ik even komen laten controleren. Ik heb hem gehoord dat hij bijsprong en ik ben naar huis gegaan met het voornemen niet meer te gaan zitten voelen. Dat ding zit er en dat is het. meer niet. Het redt mijn leven als mijn hart hapert. Geweldig toch. Ik leef lekker, voel er niets van en ben nog fitter geworden dan daarvoor. ik voel me tien jaar jonger. Ik ben in augustus 63 jaar geworden en hoop op nog heel wat meer jaren. Niet bang zijn. het is het beste wat je kan overkomen. Je hebt nu toch een mankement dat is een feit en die pacemaker helpt je. Heerlijk toch die techniek. Het is het beste wat mij is overkomen, want voor hetzelfde geld was ik er niet meer.

    #87608 Reageer
    heijden
    Deelnemer

    Van die hartstilstand ben ik. Ik was je je vergeten sterkte en het beste te wensen.
    Echt, het valt reuze mee.

    groetjes

    Joke

    #87612 Reageer
    Ronaldluijten
    Deelnemer

    Wat zijn de nadelen van een ICD volgens jou?

    Het enige nadeel is dat je heb ziet zitten, en je voelt hem ook zitten. Dit kan hinderlijk zijn.
    Maar over het algemeen valt dit mee.
    Je hoeft niet bang te zijn dat een ICD onterecht afgaat, dit gebeurd zelden.

    Wat is jouw angst?

    De ingreep om de ICD te plaatsen? Of het mogelijk onterecht afgaan van een ICD?
    Vind je het eng dat er aan de binnenkant van jouw hart electrode’s vastgeschroefd worden?

    #87613 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Angst heb ik ook gehad toen ik hoorde na een onderzoek wat er voor die tijd had kunnen gebeuren op de momenten dat ik me voelde “wegglijden, n.l. een hartstilstand. Ik voel me nu veilig, want een ICD voorkomt die stilstand.
    Tijdens en Electrofysiologisch onderzoek werd gezocht naar ritmestoornissen die levensbedreigend konden zijn. Het klinkt gek, maar gelukkig hebben ze die gevonden, want de hartfunctie kwam bij een van de laatste opwekkingen tot stilstand en raakte ik bewusteloos. Ik mocht niet meer naar huis en binnen een week had ik een ICD met pacemakerfunctie. Dat was in februari dit jaar. Een veilig gevoel en die operatie valt best mee. Tijdens de operatie, die je mee beleefd, is er besloten om de ICD onder de spier te plaatsen omdat ik te weinig vet op de body heb. Toen werd ik helemaal onder narcose gebracht. Op verzoek doen ze dat ook tijdens de gehele operatie. Het moet aan het einde toch, als ze de ICD gaan testen.

    Nadelen daarna zijn beperkt. Ik ben een echte knutselaar en tuinier. Met elektrische gereedschappen moet ik wat voorzichtig zijn. En bepaalde bewegingen met de linkerarm kunnen wat rottig voelen. De spier die dan over de ICD glijd. Maar verder doe ik weer veel. Ik heb thuismonitoring, d.w.z dat die ’s nachts om 2 uur, als ik lekker slaap, uitgelezen wordt. Dus als er iets bijzonders is geweest op een dag, kunnen ze eventueel bellen.

    Ik ben er nog lang niet omdat ik naast Tachicardieen, ook extrasystolen (soms 30 per minuut) heb, een verwijde linkerkamer en een licht lekkende mitrilisklep prolaps. Dat bij elkaar zorgt bij enige inspanning tot snel energieverlies en opleving van de ritmestoornissen. Een ziek hart dus, vertelde mij de cardiologen. Een second opinion moet nog uitslag geven of verdere behandelingen mogelijk of noodzakelijk zijn.

    Ik wens jou succes. Echt het valt reusachtig mee en je mag de volgende dag al weer naar huis. Ja, 2 maanden geen autorijden als de ICD geen shock heeft afgegeven.

    Laat ons horen hoe het gegaan is.

    HARTelijke groet
    Jan

    #87616 Reageer
    sassy
    Gast

    Bedankt allemaal voor jullie berichtjes!

    Er werd gevraagd waarvoor ik angst had, ik kan zeggen dat ik echt vreselijk bang ben voor de operatie en vooral het onterecht afgaan van de icd.. 🙁 ik weet dat het belangrijk is maar de angst is op dit moment te groot..ook het op vakantie gaan bij familie in het buitenland baart mij echt zorgen…
    Ik heb volgende maand weer een gesprek met de cardioloog en dan weet ik meer, op dit moment vind ik het echt heel moeilijk allemaal ondanks dat ik weet dat dit goed voor mij zal zijn in de toekomst..

    Groetjes..

    #87617 Reageer
    Richard
    Gast

    sassy schrijft:
    [quote]Hallo,

    Kreeg vorige week te horen dat ik een icd moet vanwege mogelijke ritmestoornissen in de toekomst..
    Ben erg emotioneel en bang sinds ik te horen heb gekregen dat ik een icd moet krijgen..zit in een dip en weet mij gewoon geen raad op dit moment. Morgen heb ik een gesprek met een icdverpleegkundige omdat ik gewoon niet weet wat ik moet doen en de hele dag alleen aan het huilen en piekeren ben 🙁 ..zo groot is mijn angst!![/quote]

    Niet bang zijn, een ICD kan je leven redden bij gevaarlijke ritmestoornissen. De ingreep zelf stelt niet zoveel voor, voordat je het weet zit je weer thee drinken op de afdeling en als alles oke is de volgende dag weer naar huis.

    Onterecht afgaan komt steeds minder voor als ik de berichten moet geloven, ik heb het nog niet meegemaakt en van de dragers die ik ken heb ik dit ook nog niet gehoort.

    Kop op, je bent straks veiliger dan iemand zonder ICD met een mogelijk nog verborgen probleem.

    #87618 Reageer
    sassy
    Deelnemer

    Bedankt richard voor je berichtje, als ik het zo lees wat je schrijft dan stelt het mij toch wel enigzins wat rust…hopelijk dat mijn angst wat minder wordt zodat ik volgende maand instem met de ingreep..
    Groetjes sas

    #87620 Reageer
    ronbudde
    Gast

    Hallo Sassy, Heel herkenbaar jou angst, het is ook moeilijk aan te geven waarvoor je bang bent aangezien je enorm veel verschillende emoties te verwerken hebt en gaat krijgen. Los van het plaatsen van de ICD (bij mij 10 Aug.j.l. gedaan) wordt je verplicht aan het denken gezet over de periode daarna. Laat de huilbuien maar lekker komen, deze verlichten je emoties en luchten op. Ikzelf ben enorm blij dat ik verzekerd ben tegen plotselinge hartdood, maar het voelt ook aan alsof ik op een mooie ski-piste sta met alvast de benen in het gips want ze zouden wel eens kunnen breken. Gelukkig zijn er instanties die je goed kunnen helpen en begeleiden (ziekenhuis,hart-revalidatie ), en geloof me, het accepteren van en het denken aan de toekomst krijgt best snel de overhand. Denken aan wat je straks nog wel kunt en niet te lang blijven stil staan bij de dingen die je niet meer kunt, Heel veel succes en sterkte met je beslissing en keuze,je staat niet alleen, dat merk je snel genoeg en voor je het weet lacht het leven je weer tegemoet.

    PS, je kunt mijn verhaal lezen op “mijn nieuwe leven als ICD drager”

    #87629 Reageer
    sassy
    Deelnemer

    Hallo Ron,bedankt voor uw reactie!
    Vind het knap dat u zo positief in het leven staat na alles wat u hebt meegemaakt.Ik heb zelf ook het nodige meegemaakt de afgelopen jaren en heb altijd even tijd nodig om alles te verwerken, gelukkig heb ik goede verpleegkundigen om mij heen die mij hierin begleiden en ondersteunen.ik hoop dat ik snel mijn keuze kan maken ivm de icd..

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
Reageer op: Reactie #87629 in Angst om een icd te laten plaatsen!!!
Je informatie: