default-header

Aneurysma cq broekoperatie

Home Forums Hartkleppen Aneurysma cq broekoperatie

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #79257 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Hallo allemaal,
    Afgelopen week zijn eindelijk alle uitslagen bekend geworden. Er is een aneurysma van 3,8 cm en de bekken slagader in mijn rechter been zit zo goed als dicht. De conclusie is: er KAN geopereerd worden. Of we dat willen is aan mij/ons. Vandaar hier mijn vraag.
    Wie kan ons meer vertellen over de voor en nadelen van deze operatie.
    Ik kreeg een beetje het idee dat de chirurg er nou niet direct op staat te wachten het te doen.
    Maar aan de andere kant, kan ik door die “etalagebenen” slechts 300 meter pijnvrij lopen. Na de operatie zou dit een heel stuk beter moeten zijn.
    Misschien nog ter aanvulling…ik ben net 53 geworden, alle onderzoeken zijn inmiddels al gedaan.

    #85780 Reageer
    Lisa
    Gast

    CjenCj schrijft:
    [quote]
    Ik kreeg een beetje het idee dat de chirurg er nou niet direct op staat te wachten het te doen.
    [/quote]

    Dat kan kloppen, dat komt mogelijk omdat de operaties ricicovol zijn en vaak weinig blijvend effect hebben (het slibt vaak weer dicht).

    Ik ken iemand (56) die door elke dag minstens een half uur lopen (ook door de pijn heen) de verstopping (en de pijn) weer weg heeft gekregen: dat vraagt wel zelfdiscipline, maar het kan ook onder begeleiding van een fysiotherapeut.

    Succes met alles en Groetjes,
    Lisa.

    PS …of bedoel je vooral een aneurysma operatie? Waar zit dat aneurysma dan? Als het in de buikslagader (aorta) zit dan is 3,8 cm nog niet zo verwijd dat er al geopereerd dient te worden, dacht ik.

    #85789 Reageer
    CjenCj
    Deelnemer

    Lisa schrijft:
    [quote]

    PS …of bedoel je vooral een aneurysma operatie? Waar zit dat aneurysma dan? Als het in de buikslagader (aorta) zit dan is 3,8 cm nog niet zo verwijd dat er al geopereerd dient te worden, dacht ik.[/quote]

    Het klopt dat er bij 3,8 niet direct geopereerd moet worden. Het probleem is echter, dat ik ook last heb van etalagebenen. De chirurg zei van de week: “Als ik opereer, dan neem ik gelijk het aneurysma mee”.
    Allereerst zal dus het probleem van de etalagebenen verholpen worden, daarvoor is de broekoperatie, en als de buik toch open is, dan nemen ze direct het aneuryma mee.
    Ik hoop dat dit wat meer duidelijkheid geeft?

    PS…het aneurysma zit inderdaad in de buikslagader.

    #85794 Reageer
    Lisa
    Deelnemer

    Hallo CjenCj,

    I see…. je hebt dus EN een aneurysma (aortoverwijding) EN daaronder een verstopping in een bekkenslagader.
    Ik kende alleen de broekoperatie voor het aorta-aneurysma (mijn vader kreeg die broek ooit), maar die broek is er dus ook (maar ietsje anders dan?) voor de etalagebenen.

    Ik zie dat er geen anderen reageren op je vraag…. heb je zelf al een antwoord kunnen vinden?
    Zo niet, dan heb je hier misschien wat aan?
    “Behandeling van een vernauwde bekken-of beenslagader”

    http://www.uzleuven.be/hk-vaatheelkunde/behandeling-van-een-vernauwde-bekken-of-beenslagader#broekoperatie

    en Behandeling van aneurysma was daar in Leuven ook te vinden:
    http://www.uzleuven.be/vaatheelkunde/behandeling-van-aneurysma

    en dit geeft ook heel wat info nog (met afbeeldingen ook)
    http://vaatheelkunde-zna.be/pages/index.php?type=sub&page=128
    Hier staat ook een nieuwe methode vermeld (een “kijkoperatie”, men opereert via 6 openingen in de buik)

    Zou je dan 2 broekjes krijgen of worden ze gecombineerd tot eentje??
    Nou ja, in ieder geval succes met je beslissing nemen. Voor de chirurg hoeft het nu nog niet lijkt het.

    Ik zelf zou eerst gaan voor looptraining (en extra vitamine C nemen en carnitine en misschien nog wat 🙂 ).

    Groetjes, Lisa

    #85928 Reageer
    CjenCj
    Deelnemer

    Hallo allemaal.
    Afgelopen 14 juni is dan eindelijk de operatie gedaan. Voor alle zekerheid hieronder een korte uitleg van hetgeen gedaan is:

    Aneurysma open gemaakt, daarin de prothese gehecht. Vervolgens in beide liesen de andere kant van de prothese gehecht, en alles weer netjes op z’n plaats.
    Inmiddels ben ik thuis, en kan langzaam maar zeker revalideren.
    De operatie is welliswaar meegevallen, maar de napijn was ondanks het pijnpompje soms toch redelijk heftig.
    Maar goed, we gaan nu vooruit met alles.

    CjenCj

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
Reageer op: Reactie #85928 in Aneurysma cq broekoperatie
Je informatie: