default-header

Allemaal aan de cholesterolverlagers?

Home Forums Cholesterol Allemaal aan de cholesterolverlagers?

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Berichten
  • #78751 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Allemaal aan cholesterolverlagers?
    geplaatst op: 18-11-2008

    De farmaceutische industrie sloeg vorige week krachtig toe. Nóg meer mensen moeten aan de cholesterolverlagende pil Crestor. Via het ANP werden de resultaten van een onderzoek wereldkundig gemaakt. Dat onderzoek was betaald door AstraZeneca, producent van Crestor. Alle kerngezonde mensen met een verhoogd CRP-eiwit moeten de cholesterolverlager gaan slikken.

    Het is een geneesmiddel waarvan in nog geen enkele studie is aangetoond dat je er ook maar één dag langer door leeft en er zijn vrij vaak bijwerkingen. De vertrouwde cholesterolverlagers simvastatine en pravastatine geven een bewezen goede bescherming tegen hart- en vaatziekten en zijn tienmaal zo goedkoop.

    Wat is er nu precies aan de hand met mensen die een verhoogd CRP hebben? Allereerst de vraag wat CRP is. Dat is een veel toegepaste laboratoriumbepaling van bloed, waarmee artsen kunnen zien of er een ontsteking in het lichaam is.

    Wat gebeurt er volgens het gepubliceerde onderzoek als mensen zonder een echte ontsteking, maar wel met een verhoogd CRP, Crestor slikken? Dan daalt het aantal aanvallen van hart- en vaatziekten. Dat klinkt als goed nieuws, maar met hoeveel procent daalt dat aantal? Volgens de berichtgeving met méér dan 50 procent. Nu zal toch eenieder zich naar zijn huisarts spoeden en zijn CRP laten bepalen. Is die te hoog dan zal men zich schikken in zijn onvermijdelijk lot en levenslang Crestor slikken. Bijwerkingen zoals spierpijn zal men graag op de koop nemen, want 50 procent minder kans op harten vaatziekten is per slot van rekening niet niets.

    Maar wat betekent die 50 procent in dit geval eigenlijk precies?
    Het betekent dat de toch al geringe kans, die gezonde mensen met een verhoogd CRP hebben om hart- en vaatziekten te krijgen, gehalveerd wordt. Maar: een geringe kans blijft een geringe kans, ook als die kans wordt gehalveerd. Halvering van geringe risico’s zet geen zoden aan de dijk.

    Laten we even kijken naar de getallen van de studie: 1,5 procent van de ongeveer 9000 mensen die geen Crestor slikten, kregen een beroerte of hartaanval. 0,75 procent van de ongeveer 9000 mensen die wel Crestor slikten, kregen desondanks toch een beroerte of hartaanval. In werkelijkheid daalde de kans op het krijgen van een beroerte of hartaanval dus met maar 0,75 procent.

    Je kunt deze uitkomsten ook als volgt presenteren. Zonder Crestor heb je 98,5 procent kans om geen problemen te krijgen en met Crestor heb je 99,25 procent kans om geen problemen te krijgen. Wie zou bereid zijn om daarvoor dag in dag uit medicijnen met flink wat bijwerkingen te slikken?

    Mensen het hoofd op hol brengen met 50 procent risicodaling is boerenbedrog. Het enige doel is: nog meer Nederlanders aan de cholesterolverlagers krijgen en nog meer winst maken. Helaas schrijven Nederlandse cardiologen met een profijtelijke relatie tot de industrie nog steeds Crestor voor in geval van te hoog cholesterol.
    ———————————-

    Bron: FarmaActueel.nl, 19 nov 2008.

    Noot:

    Er is pas een onderzoek geweest bij mensen met een normaal (!) cholesterol, maar verhoogd CRP, en die mensen moeten volgens Astrazeneca dus ook maar aan de cholesterolverlager (Crestor). Ze beweren nu eigenlijk dat ook een normaal cholesterol al riskant is: dus …. men neme ook dan maar alvast een cholesterolverlager, die het normale cholesterol – en het CRP – verlaagt.

    CRP duidt op ontstekingen en is wel een risicofactor voor hart- en vaatziekten, en de enigszins beschermende werking van statinen berust mogelijk niet op cholesterolverlaging, maar op het feit dat ze ook de CRP verlagen (zoals sommige wetenschappers al een tijdje aangeven).
    Maar er zijn wel veiliger middelen om de CRP te normaliseren (eigenlijk hoort die 0,0 te zijn), bijv door te zoeken naar de *oorzaak* van de ontstekingen (chronische infectie misschien? of te veel gifstoffen?) en die te behandelen (toch?).

    Maar ja aan langdurige symptoombestrijding wordt natuurlijk veel meer verdiend dan aan behandeling/genezing van een oorzaak he 😛 😛

    Lisa.
    .

    #82582 Reageer
    Lisa
    Deelnemer

    Auktje schrijft:
    [quote]Wat een prima en helder uiteengezet verhaal!
    Dank.[/quote]

    Het artikel (plus nog kamervragen er bij) is net ook verschenen in Hartopinie op deze site. Heb je het al gezien Auktje?

    Ik zag daar dat het artikel (boven de streepjeslijn) blijkbaar van de spitse en kritische huisarts Hans van der Linde is: dat stond er niet bij, bij mijn bron (farmaactueeel.nl).
    Dus vermeld ik het bij deze nog even apart 🙂

    Lisa

    #82586 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    zie ook het opinieartikel van Hans van der Linden onder de kop Redactioneel

    #82626 Reageer
    Job Pieter Tent
    Gast

    [url]http://www.hartgenoten.nl/redactioneel/[/url]
    Zie naast het opinie vraagstuk van Hans van der Linde ook ons hoofditem
    [url]http://www.hartgenoten.nl/20081121821/nieuws/meld-u-aan[/url]

    #83065 Reageer

    Nu ik lees over de vervelende bijwerkingen van cholesterolremmers ben ik toch benieuwd of iemand een cardioloog weet in Nederland die deze medicijnen niet standaard voorschrijft ?
    Mijn partner is 45 jaar oud en heeft sinds vorig jaar april pijn op de borst. Sinds september kreeg hij dar ook pijn in de linkerarm bij, bij inspanning. Na veel heen en weer gestuur tussen cardiologen en maag-darm-lever-artsen kwamen we toch op een coronaire vernauwing uit aan de achterkant van het hart van 50 %. Vanwege de erge klachten wilden ze hem dotteren. Maar na zijn catheterisatie kreeg hij bloedverdunners en beta-blokkers voorgeschreven en 2 weken later konden we weer lange wandelingen maken en 3 weken later zelfs weer schaatsen. De dotterbehandeling is daarrom van de baan, maar de cardioloog schreef wel simvastatine voor. Terwijl zijn cholesterol nooit hoog is geweest, er zit ook geen hoog cholesterol in de familie en wij leven met gezonde voeding, geen overgewicht en zeer veel sporten. Maar het wordt standaard voor geschreven. Na mijn vraag aan onze cardioloog in Almelo of ik met een cholesterolverlagend dieet en controles (heb zelf een apparaat hiervoor) zijn cholesterol niet op peil kon houden kreeg ik het antwoord : dan trek ik mijn handen er van af””.
    Nu ben ik dus op zoek naar een cardioloog die niet standaard statines voorschrijft. Wie weet er een ?

    #83069 Reageer
    Leonardo
    Deelnemer

    Foei! Wat een voorstel aan een cardioloog, hoe durft U ? haha

    Ach, je vind waarschijnlijk eerder je verloren speld in een hooiberg terug dan een cardioloog die niet met een preventief statine – pilletje aan komt zetten.
    De cholesterol hype draait op volle toeren en er worden miljarden aan verdient, mijn voormalig cardioloog zou het liefst statine in het drinkwater doen, net zoiets als fluoride. Men draait door.
    Dat je er wel eens ongelofelijke spierpijnen, diabetes of een tikkie erger zelfs kanker van kunt krijgen, ach… who care’s. Men wil gewoon aan symptoombestrijding blijven doen en vollop geld verdienen…

    De werkelijke oorzaken en verhoogde risico’s van kransslagaderverkalking moet men niet alleen toewijzen aan een te hoog cholesterol. Er zijn meer boosdoeners, waar je niets over hoort maar die vele malen schadelijker zijn dan je “broodnodige cholesterol”, echt schadelijk zijn een te hoog lipoproteine(a) en een hoge homocysteine waarde
    Jullie leven gezond, sporten veel, geen overgewicht, kortom weinig risico faktoren, maak je niet te druk over dat cholesterol, vergeet die cardioloog, probeer het eens aan te kaarten bij je huisarts, leg uit dat je zelf erg betrokken bent met gezond leven.
    Zelf ben ik ook de “deur gewezen” door de cardioloog, ik had veel last van bijwerkingen van de simvastatine, mijn cardioloog wuifde dit weg,…onbelangrijk.
    Pleegde zelfs emotionele chantage, door te vragen bent u dan niet bang dat uw aderen weer dicht gaan zitten !! ??? Ik zou ze maar slikken als ik u was,..
    Een middel dat slechter is dan de kwaal gaat er bij mij niet in! Ik had niet eens een te hoge LDL waarde.
    Mijn huisarts die wel begrip heeft voor mijn argumenten doet nu alle 1/2 jaarlijkse controles. Toch wel een geruststellend gevoel, een dokter die echt betrokken is bij z’n patient.

    Veel succes, Leo

    #83084 Reageer
    Lisa
    Deelnemer

    info@fenelladoesburg.nl schrijft:
    [quote]
    Nu ben ik dus op zoek naar een cardioloog die niet standaard statines voorschrijft. Wie weet er een ?[/quote]

    Leo heeft gelijk: ik denk ook dat je alleen zoekend met een lantaarntje ergens een cardioloog kunt vinden die niet standaard statinen voorschrijft. Het lijkt wel of ze gedwongen worden dat te doen … net als mijn nieuwe , jonge (startende) cardioloog, die vond het eerst “jammer”, maar okee dat ik geen statinen nam en zelf mijn therapie koos, en een jaar later (bij een controle) was hij opeens 180 graden gedraaid :silly: en begon hij mij opeens een statine op te dringen, en zei hij (ongeveer) “als je ze niet neemt hoef je ook niet meer te komen”, …. wel wel, een behoorlijke omslag zeg, en hoe komt dat ?????

    Er zijn echter wel cardiologen die het geen probleem vinden als de patient ook een aanvullende behandeling door een natuurarts / orthomoleculair arts krijgt……dat is in ieder geval al iets goeds en het wijst op een “open mind”.
    Op de website pilliewillie.nl kun je (in afdeling “Hart en Vaatziekten” meer lezen over samenwerkingen met een paar artsen (oa een oorspronkelijk regulier cardioloog die nu als orthomoleculair arts werkt, wordt daar met name genoemd). Misschien kunnen genoemde artsen verder verwijzen naar collega’s met ook een open mind tav behandeling van vaatziekten (met ook natuurlijke middelen).

    Succes,
    Lisa..

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
Reageer op: Reactie #83065 in Allemaal aan de cholesterolverlagers?
Je informatie: