default-header

ablatie, drie maanden later…: medicatie afbouwen

Home Forums Boezemdefibrilatie ablatie, drie maanden later…: medicatie afbouwen

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Berichten
  • #79723 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Als nieuw forumlid eerst even ter kennismaking: Ik kreeg mijn eerste hartritmestoornissen in 1992, toen ik 47 was. Eerst een flutter en later ook boezemfibrilleren. Met sotalol kon dit lange tijd worden onderdrukt. Wel moest het een flink aantal keren met een cardioversie worden opgelost. Maar toen ik uiteindelijk zoveel sotalol slikte (3 à 4 x 80 mg per dag) dat ik daardoor als een zombie rondliep en niet meer op vakantie durfde, schreef mijn cardioloog mij een ander medicijn voor (Tambocor 200 icm Verapamil 200). Al eens eerder was gebleken dat alléén Tambocor bij mij complicaties oplevert (1op1 flutter). Tevens ging ik op de wachtlijst voor een ablatie in het OLVG in Amsterdam en ging alvast acenocoumarol slikken.
    De ablatie vond plaats op 1 juli 2011. Het duurde langer dan verwacht (7 uur) en ik heb groot respect gekregen voor de deskundigheid en het teamwork van de artsen en verpleegkundigen die mij behandelden. Ik voelde me in veilige handen. Het viel niet echt mee, maar ook niet tegen. Nauwelijks blauwe plekken bij de liezen. Ik slikte vlak voor de ingreep en daarna ‘Traumeel’ (Heel) op advies van ’n homeopaat. Wellicht heeft dat een gunstige uitwerking gehad.

    En nu dan mijn probleem: drie maanden na de ablatie, waarin ik nog nauwelijks ritmestoornissen heb gehad, kwam dan het moment waar ik erg naar had uitgezien: het afbouwen van de medicatie. Te beginnen met 100mg Tambocor ipv 200mg. De eerste dagen voelde het alsof er langzaam een gordijntje open ging. (beter geheugen, minder drukkend gevoel in t hoofd, actiever ….). Echter na 3 of 4 dagen kwamen er weer ritmestoornissen. Wel van een andere aard (overslagen variërend van om de 3 tot om de 10 slagen, maar doodvermoeiend). Aanvankelijk dacht ik dat het misschien ontwenningsverschijnselen waren, na 20 jaar medicijngebruik, maar de bijsluiter bij Tambocor haalde me uit die droom en na 4 dagen met steeds frequenter stoornissen ben ik maar weer teruggestapt naar 200mg Tambocor. Dit is ook het voorlopige advies van de cardioloog die ik tussentijds heb benaderd.
    Mijn vraag nu is: Wie heeft vergelijkbare ervaringen met het afbouwen van medicatie? Toch iets waar je ‘doorheen’ moet? Kan begeleiding (bijv acupunctuur) helpen? Of ziet het er naar uit dat een tweede ablatie nodig is? Als dat blijkt nodig te zijn, ga ik dat zeker doen, want ik heb nu gemerkt welke invloed het medicijngebruik heeft en daar weegt die ingreep wat mij betreft zeker tegen op.

    #87944 Reageer
    d.silvius
    Deelnemer

    Ik heb na 3 maze ablatie’s en 40 keer cardioversie (vanaf 97) verleden jaar een hisbundelablatie ondergaan en 3 maanden geleden een upgrade waar bij een 2e lead in de linker kamer is geplaatst moet ik zeggen dat ik denk dat het goed te doen is ,want mijn mening dat als je te lang blijft branden dat kan ook niet goed zijn en ik gebruik geen ritme medicatie. Sterkte.

    Met vriendelijke groet Dirk

    #87945 Reageer
    Rence
    Deelnemer

    Dank voor je reactie, Dirk. Als ik lees wat jij achter de rug heb, valt dat van mij alles mee. Zoveel cardioversies en ingrepen als jij heb ik lang niet gehad. Wat ik wel begrijp uit jouw reactie is, dat jij ook eerder kiest voor behandelen dan voor langdurig gebruik van medicatie. Uiteraard kun je niet blijven behandelen en moet je je uiteindelijk neerleggen bij de bijwerking van medicijnen.
    Waar ik nog benieuwd naar ben is, of er ook iemand is die mij kan vertellen hoe hij of zij na de ablatie het afbouwen van medicatie heeft ervaren. Ging dat gemakkelijk of moest er een truckendoos aan te pas komen?

    #88066 Reageer
    AlbertP
    Deelnemer

    Hoi Rence,

    Ik ben nieuw op dit forum.
    Heb 3 ablaties (2x branden en 1x bevriezen) en een stuk of 20 cardioversies gehad.
    Ook de laatste ablatie (maart 2011) heeft niet het gewenste resultaat opgeleverd.
    Ik ben klaar met het ableren. Cardioloog zegt ook eerlijk dat de successcore minder hoog is dan 5 jaar geleden werd geclaimd. Hij houdt het op hooguit 70% blijvend resultaat. Ik zit dus bij de 30%.
    Jouw specifieke vraag over afbouwen van medicatie….
    Daar heb ik nooit echt problemen mee gehad.
    Ik heb na de ablatie ook Tambocor 200CR geslikt, zonder bijwerking.
    Toen ik er mee stopte voelde het wel een paar dagen onzeker/anders, maar na een week voelde het toch weer hetzelfde als met mediactie.

    Momenteel slik ik Tambocor 150CR, en neem soms wat extra als ik me niet top voel.
    Je mag dagelijks max 300. Ook neem ik soms een beta-blokker als het ritme te hoog voelt. Je moet niet bang zijn om een beetje te varieren met de medicatie.

    Ben aan het nadenken over HIS-bundel-ablatie + pacemaker.
    Cardioloog zegt dat dit 99,9% zeker de problemen oplost (in mijn geval)
    Via forums probeer ik er meer gevoel voor te krijgen.

    Groet,
    Albert

    #88067 Reageer
    AlbertP
    Deelnemer

    Hoi Dirk,

    Ik lees dat jij een his-bundel-ablatie hebt gehad.
    Daar ben ik ook over aan het nadenken, aangezien 3 gewone longvenen ablaties niet hebben geholpen.

    Is een his-ablatie kwa voorbereiding, inspanning, en nasleep vergelijkbaar met een gewone ablatie ? Zwaarder of minder zwaar ?
    Hoe voelt het om een pacemaker in je lichaam te hebben ?
    Mijn cardioloog heeft als patient een fanatiek waterpoloer die weer alles kan en doet.
    Hoe zijn jouw ervaringen met his-ablatie + pacemaker ?

    Groet,
    Albert

    #88069 Reageer
    Rence
    Deelnemer

    Hallo Albert,
    Wat jammer dat de ablaties bij jou zo weinig geholpen hebben. Mij was wel verteld dat de kans op succes rond de 70% ligt. Misschien was ik te optimistisch om te denken dat na een 7 uur durende ingreep, waarbij geconstateerd werd dat alle storende punten waren aangepakt ik ook van de ritmestoornissen verlost zou zijn. Pas bij het afbouwen van de tambocor merkte ik dat ik veel helderder in mijn hoofd werd. Wellicht was dat een eerste reactie. Door de terugkerende ritmestoornissen is het bij mij ook niet verder gekomen en ben ik snel weer op de oude dosering gaan zitten.
    Ik was nieuwsgierig te horen hoe een ander dit ervaart. Dank voor je reactie en ik wens je veel sterkte met je besluit over de volgende ingreep.
    Hartelijke groet,
    Rence

    #88077 Reageer
    Manuela93
    Deelnemer

    Hallo, ik heb 30 oktober een ablatie ondergaan al is me hartslag er naar steeds hoog geweest geen ritmestornisen terwijl me tambocor slikte. nu ben ik al gaan revalideren maar nu is met oud en nieuw me hartslag weer in een ritmestornis gegaan, en nu lijk het of alle kanalen weer openstaan en de electrieseprikkels hun ding weer kunnen doen want heb nu steeds ritmestornisen of een hartritme die snel sloom goed niet goed gaat. het lijkt dus weer terug bij af …………
    ik heb dus geen ervaring met afbauwen van medicatie want met medicatie doet hij het al niet goed.

    #88080 Reageer
    AlbertP
    Deelnemer

    Hoi Manuela,

    Met jaar-wisselinge misschien meer alcohol gedronken dan gebruikelijk ?
    Alcohol verhoogt de hartslag (bijna 2 keer zo hoog), en bij hoge hartslag werkt Tambocor minder goed/niet, heeft een cardioloog me onlangs verteld.
    Ik heb met oudjaar een beta-blokker genomen om ondanks de alcohol toch de hartslag laag te houden. Het is goed gegaan.

    2 maanden na een ablatie weer ritmestoornis is natuurlijk flink balen.
    Maar betekent niet dat het zondermeer is mislukt. Weefsel is nog steeds aan het herstellen. Cardioloog zal zeggen nog even af te achten voordat je kunt zeggen of ablatie wel of niet is geslaagd.

    Groet,
    Albert

    #88081 Reageer
    Manuela93
    Deelnemer

    nee ben op tussentijdse controlen geweest door tehogen hartslag en mog gaan revalideren. Ik drink helemaal geen alcol meer gewoon uit voorzorg dus dat is hem niet. Ik heb echt het gevoel dat het weer zoals voor de operatie is ook hou ik weer veel vochtvast, groetjes manuela

    #88083 Reageer
    Roland
    Deelnemer

    Hoi Manuela,
    ik krijg de indruk dat er maar weinig patiënten zijn die meteen na de 1e ablatie van de klachten af zijn. Ikzelf lag na de 1e ablatie alweer na een week op de 1e harthulp en ben toen binnen 6 weken opnieuw geholpen. Er is bij mij wel sprake van een ander soort ritmestoornissen, maar toch. Op dit forum lees je vaak dat het niet bij 1 ablatie blijft.
    Hartegroet van Annemarie.

    #88311 Reageer
    henktenoever
    Deelnemer

    Beste Dick,
    Kan ik met je in contact komen om over je ervaringen iets te horen. Ik overweeg ook een his-ablatie, maar hik nogal aan tegen het onomkeerbare dat ze in je hart doen.
    Hartelijke groet,
    Henk

    #120294 Reageer
    Ineke
    Gast

    Hallo allemaal,

    Ik heb 4 jaar geleden een ablatie gehad in Gent. Ik ben een jaar zonder klachten geweest, behalve een heel jaar last van mijn maag, wat na dat jaar gelukkig weer over ging. Maar de hartritmestoornissen kwamen weer terug. Ik slik nu 160 mg. Sotalol wat behoorlijk goed helpt. Maar ik krijg het van tijd tot terug door de medicijnen heen. Ik kan mijn pols nooit voelen want het is onregelmatig en snel. Het duurt ongeveer een hele nacht en met extra medicatie gaat het dan weer over. Het is ongeveer 1x in de 6 weken. Geen alcohol en decafe koffie.
    Een 2e ablatie is nooit over gesproken. Ik ben dan ook 71 misschien dat dat scheelt.
    1x per jaar voor controle naar de cardioloog. Maar ik mag altijd terugkomen als het dikwijls terugkomt.
    Wat ik wel fijn vind dat mijn bloeddruk nooit te hoog is.

    #132775 Reageer
    Bertha de Lange
    Gast

    Ik heb in april een elektroporatie gehad. Resultaat prima. Nu Sotalol in twee fases afgebouwd. Zondag jl gestopt. Gisteren toch weer een halve geslikt. Ik voelde me helemaal niet goed. Veel hogere hartslag. Van 58/85 is niet abnormaal maar voelde echt opgejaagd. Ik denk vandaag dat een half tabletje me helpt Herkent iemand dit.

    #133747 Reageer
    Ritha van der Molen
    Gast

    8 januari een Tweede ablatiebehandeling gehad en ben van 3 x 40 mg sotalol naar 2 x en nu zonder gegaan. Hartslag is wat hoger wat mij logisch lijkt. Ben wat vermoeid 😴 en voel wat sidderingen en kom lastiger in slaap, maar ben benieuwd hoe het verder gaat. Na mijn hartinfarct 14 mnd geleden slik ik nog wel andere medicatie.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
Reageer op: Reactie #87944 in ablatie, drie maanden later…: medicatie afbouwen
Je informatie: