default-header

Ablatie

Home Forums Ritmestoornissen Ablatie

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #80581 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Hallo!

    Bij mij is er enkele maanden geleden het WPW syndroom vastgesteld. Hiervoor onderga ik in februari een ablatie, maar ik ben redelijk angstig hiervoor omdat ik niet goed weet hoe het gaat verlopen. Ik weet natuurlijk wel hoe de operatie ineenzit, maar ik zou graag weten hoe het zit met de voor- en nazorg en hierover vind ik op het internet niet zo heel veel. Kan iemand me zijn ervaringen hiermee vertellen? Alsook hoe het er aan toegaat tijdens de operatie als je niet in een roesje wordt gebracht. Heb je een kleedje aan of moet je jezelf uitkleden? Word je plaatselijk verdoofd of over je hele lichaam. En wat als je wel in een roesje wordt gebracht? Want ik heb gehoord dat je dit zelf kan kiezen.

    Alvast bedankt!

    #93229 Reageer
    Roland
    Gast

    Hallo Loreana,

    ik heb 2 keer een ablatie gehad. De cardioloog verzekerde me dat de ruimte waarin dit gebeurt de veiligste van het ziekenhuis is. Je krijgt een operatiejasje, mutsje en sloffen. Ik had extra sokken meegenomen want deze ruimte is niet bepaald warm. Bij mij is in beide liezen, waarin ik van te voren een plaatselijke verdoving kreeg, een katheter aangebracht. Er wordt geprobeerd de ritmestoornis op te wekken en als duidelijk is waar die vandaan komt zal die ‘gebrand’ worden. De elektrofysioloog blokkeert zo de elektrische prikkels in het hart die het ritme verstoren.
    Je ligt op een vrij smal bedje, het is belangrijk om stil te liggen. Je wordt continu bewaakt. Na de ingreep gaan de katheters er weer uit en wordt er even flink op de liezen geduwd. Bij mij zijn er een soort plugjes ingeduwd die vanzelf oplossen. Daarna ga je naar de verpleegafdeling waar je nog een aantal uurtjes plat moet blijven liggen. Meestal mag je daarna naar huis maar het kan ook zijn dat je een nachtje moet blijven.
    Bij mij is nooit over een roesje gesproken, alleen de liezen waren verdoofd. Dit kun je van te voren wel met de elektrofysioloog bespreken.

    Heb jij helemaal geen info van het ziekenhuis gekregen?
    Ik geef je voor extra informatie de volgende link:

    https://www.hartstichting.nl/behandelingen/ablatie

    Heel veel sterkte en succes!

    Groet,
    Annemarie

    #93233 Reageer
    Loreana
    Gast

    Dag Annemarie,

    ik heb in het ziekenhuis wel heel wat informatie gekregen over de ingreep zelf, maar niet precies hoe het zou verlopen. Er is mij enkel verteld geweest hoe het er op gebied van het opereren zelf zal aan toe gaan en ik wil graag weten hoe het met de rest zit. Je uitleg heeft me al goed geholpen, bedankt hiervoor! Weet jij of iemand anders trouwens ook of je als patiënt het recht hebt om te vragen naar volledige verdoving als in onder narcose gaan? Want ik zie de operatie echt niet zitten en aangezien ik vaak last heb van paniekaanvallen zou me dat vele geruster stellen omdat je tijdens de operatie absoluut niet mag bewegen.

    Groetjes.

    #93234 Reageer
    Roland
    Gast

    Dit kun je zeker aan je cardioloog vragen. Toevallig ken ik iemand die binnenkort in het MUMC een ablatie zal ondergaan onder narcose. Dus het is wel mogelijk, niet standaard.

    Succes!

    #93247 Reageer
    rudybrach
    Gast

    Beste Loreana,

    ik moest bij de ablatie (ook WPW) bij zijn zodat ik kon aangeven hoe ik me voelde ivm het opwekken van hartritmestoornis(hartslag opvoeren). Wel heb ik plaatselijke verdoving in de lies gehad voor de katheter.Ik had ook nog het geluk dat er een radio aan stond.
    Om eerlijk te zijn vond ik het eten erger dan de ablatie.

    Succes.

    Gr Rudy

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
Reageer op: Reactie #93229 in Ablatie
Je informatie: