default-header

Re:Staatsinquisitie opent jacht op rokers

Home Forums Roken Staatsinquisitie opent jacht op rokers Re:Staatsinquisitie opent jacht op rokers

#82501
Anoniem
Inactief

Melanie schrijft:
[quote]

Waar het begin van de discussie om draaide is dat de staat mensen dus oplegt om niet te roken. En kan dat wel?[/quote]
De staat legt niemand op om NIET te roken. De staat bepaald gewoon dat je op plekken waar mensen werken niet meer mag roken. Rokers mogen gewoon buiten een sigaret gaan roken. Zaken kunnen een rookruimte inrichten.

Die bedrijven weten ook al 4 jaar lang dat het rookverbod eraan zat te komen. Ze hadden dit dus al geregeld kunnen hebben. Het rookverbod is niet zomaar uit de lucht komen vallen.
[quote]

Ik ben het met je eens roken is slecht en ik vind voorstanders niet egoistisch omdat ze “voor” zijn maar wel omdat ik het vaak een beetje kort door de bocht vind. Ik begrijp dat jij de standpunten inneemt die je hebt vanuit jezelf : Jij hebt er last van. Ik probeer enkel aan te geven dat het ook breder bekeken moet worden namelijk de verstrekkende gevolgen die voornamelijk in het uitgaansleven te merken zijn.

Wanneer dan over de noodlijdende kasteleins wordt gezegd eigen schuld dikke bult is dat voor mij een dieptepunt in deze duscussie. [/quote]
Het is niet alleen het rookverbod waardoor het slechter gaat met de horeca. Vergelijk de prijs van een trappistje maar eens met een jaar of 6 geleden. Toen betaalde je 4 gulden voor een glaasje trappist, nu 3 EURO 50. Maar de lonen zijn niet zoveel omhoog gegaan. Oftewel: Uitgaan is al niet meer voor iedereen weggelegd. Mensen grijpen echter wel het rookverbod aan om te rechtvaardigen dat ze niet meer uitgaan, terwijl ze eigenlijk gewoon liever even wat minder willen vanwege de financiën.

Verder denk ik ook dat het een kwestie van wennen is. Kleine kroegjes kunnen nu over de kop gaan, maar dat komt vooral doordat ze de afgelopen jaren blind zijn geweest voor het naderende rookverbod. Ik heb regelmatig gehoord: “Ach, dat rookverbod komt er toch niet, dat kunnen ze niet maken. Dus ik investeer niet in een rookruimte.”
Hier in de buurt heeft een kroeg een rookruimte gemaakt, maar geen roker die er gebruik van maakt. Nee, die asbakken moeten weer terug op de bar, “dat die niet-rokers maar in dat hok gaan zitten!”

Voor wat? Om effe te gaan niet-roken?

Waar een wil is is een weg. En op die weg moet je je aan de wet houden. Anders vallen er boetes. En die mogen er wmb wel meer uitgedeeld worden. En dan moeten ze maar beginnen bij de restaurants.
[quote]
Nogmaals mij maakt het om mij niks uit want ik rook niet meer ( holladieeee 😛 😛 😛 😛 )

Maar leuk dat je er even naar informeert. Het gaat op zich wel goed alleen merk ik wel dat de keren dat ik zin krijg in een sigaret vele malen sterker is en ik dus ook echt mn best moet doen om niet te zwichten. En met n glaasje alcohol op gaat dat dus ook bijna niet. Ik kreeg laatst foto’s doorgestuurd waar ik tot mn grote verbazing met een sigaret op sta. Erg vreem om zo met jezelf en je eigen falen geconfronteerd te worden. Maar ja het is de waarheid en die mag gezegd worden![/quote]
Ziet er niet uit, hè?
Nu rook je niet meer, maar je had eens rook in de spiegel moeten blazen, dat ziet er echt goor uit, als je dat uit je mond ziet komen.

Maar goed, als je al ziet hoe de muur eruit ziet, als je een lijstje ervan af haalt, of je witte gordijntjes….. en je dan realiseren dat die gele troep dus ook op de binnenkant van je longen zit….. En die kun je niet even in de was gooien.

Dus, gewoon volhouden. Denk aan die drie kleintjes. Die hebben hun moeder hard nodig.