default-header

Re:Sonjabakkeren werkt averechts

Home Forums Gewicht Sonjabakkeren werkt averechts Re:Sonjabakkeren werkt averechts

#82695
Anoniem
Inactief

Naar mijn mening is het enige wat definitief helpt een aanpassing van je voedingsgewoonten. En dan niet voor tijdelijk, zoals Sonja Bakkeren of Atkins, maar blijvend. Je valt dan misschien niet meer dan een kilo per maand af, of zelfs nog minder, maar geleidelijk aan wordt het wat minder.

Daarnaast wat vaker beweging. Steps, buikspieroefeningen of lekker wandelen of zwemmen, allemaal heel goed. Maar ja, dat moet je dan wel steevast doen.

Heel veel mensen drinken bijvoorbeeld elke dag alcohol, daarbij gesteund door allerlei berichten dat een glaasje per dag goed is voor je hart. Dat kan wel waar zijn, maar over het algemeen blijft het dan niet bij dat ene glaasje. Je lichaam ziet alcohol, ook een beetje, als een giftige stof en dat moet weggewerkt worden. Dat moet je lever doen. Maar die moet ook de vetafbraak regelen. En dat werkt dan allemaal niet meer zo goed. Ook de vochthuishouding wordt geregeld door de lever. Mensen die veel drinken hebben dan ook vaak vochtophoping in de buik.
Het is m.i. beter om sowieso 3 tot 4 dagen, liefst aaneengesloten geen druppel alcohol te drinken, en de rest van de dagen (weekend bijvoorbeeld) matig. Een uitschieter met een avondje stappen of een feestje is dan ook niet erg.
Verder zwarte koffie en thee, bouillon of water eventueel met lessini of zo. Vruchtensap mag ook, maar geen limonade, cola of ander suikerrijk fris.
Liefst elke dag wat rauwkost. Erg lekker op een volkoren boterham met een paar plakjes kaas bijvoorbeeld.
Houdt ook je vetopname in de peiling. Gebruik bij voorkeur een goede olie als basis voor een dressing of om in te roerbakken. Daar zitten de beste vetten in, die je gewoon nodig hebt.

Daarnaast gewoon normaal eten, normale hoeveelheden. Dus 200 gram groente, iets van aardappelen, rijst of zo en een stukje vlees van zo’n 100 gram. Een sneetje of 5, liefst volkoren, brood, met boter en niet te vet beleg. Eén keer kaas mag gerust, goed voor de calciuminname, één keer zoet mag ook best. Verder liever geen producten als leverkaas, boterhamworst, salami e.d.
Een beker melk of yoghurtdrink bij iedere broodmaaltijd. Twee keer per dag iets van fruit. Ook heerlijk als toetje of om ’s avonds nog te snacken.
Een schaal rauwkost zo voor het pakken helpt ook goed tegen de lekkere trek.

Tja, en dat moet je dan, liefst de rest van je leven, zo volhouden. Het is een omslag, maar volgens mij is dit de enige langdurig werkende methode.
Als je hier streng aan houdt, en elke dag 30 minuten (of 2 keer een kwartier) extra beweging neemt, dan val je zeker, wel langzaam, af.

Maar……..ik ben niet roomser dan de paus. Vooralsnog lukt het mij ook niet om me hieraan te houden. Hoewel ik het wel zoveel mogelijk probeer. Meer dan 3 kilo zijn er nog niet af. Nog zo’n 22 te gaan.