1 bericht / 0 nieuw
Lisa
afbeelding van Lisa
Offline
Laatst gezien: 11 maanden 1 week geleden
Lid sinds: 02/09/2008 - 13:05
Tamiflu verhoogt risico op beroerte

Tamiflu, een virusremmer gebruikt tegen Mexicaanse griep, zou volgens experts reageren met andere medicatie wat het risico bij duizenden mensen op een beroerte verhoogt. Dat beweren Britse experts.

Dun bloed
Een adviesorgaan van de Britse overheid waarschuwt dat Tamiflu kan reageren met de bloedverdunnende medicatie Warfarine, wat in Groot-Brittanië het leven van 600.000 mensen in gevaar brengt.
De combinatie van dun bloed en Tamiflu kan ongecontroleerde bloedingen veroorzaken en zo leiden tot een beroerte. Klinische tests (de medicijn-studies) brachten deze interactie met de bloedverdunnende medicatie niet aan het licht. Maar experts zeggen dat deze neveneffecten pas duidelijk worden als duizenden mensen de medicatie innamen.

Twee doden
Het regulerend orgaan voor de Britse gezondheid kreeg al verschillende meldingen over deze bijwerkingen van Tamiflu en vraagt dokters hier extra aandacht aan te besteden. Een expert waarschuwt dat veel mensen niet op de hoogte zijn van dit risico. Twee Britten zijn ondertussen al gestorven door een neveneffect van Tamiflu.

Kinderen
De eerste weken dat deze medicatie tegen Mexicaanse griep in Groot-Brittannië op de markt kwam, werden meer dan 500.000 dosissen uitgedeeld. Patiënten konden het er zonder voorschrift krijgen. Vorige week nog waarschuwden wetenschappers dat kinderen best geen Tamiflu nemen omdat de voordelen niet opwegen tegen de nadelen.

http://www.demorgen.be/dm/nl/4352/Gezondheid/article/detail/974659/2009/...