21 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
a.versteeg
afbeelding van a.versteeg
Offline
Laatst gezien: 2 jaar 2 maanden geleden
Lid sinds: 02/12/2015 - 20:38
ontzettend moe

Hallo Mensen

Ik heb een vraag ik ben hartpatiënt
ben in april gedotterd 3 stands gehad plas een hartinfarct
mij vraag is , slapen doe ik redelijk goed maar zodra ik wakker word voel ik me heel erg rottig net of ik griep heb trek wel weg naar een paar uur
zodra ik een beetje de huishouding doe heb het gevoel dat ik naar beneden word getrokken schouders nek benen armen echt alles gaat regelmatig zo en pijn in mijn rechter onderbeen

wie herkent dit en wat moet ik doen

Marilene ( )
afbeelding van Marilene
ontzettend moe

dankje wel Jacob :)

stefan ( )
afbeelding van Marilene
ontzettend moe

Heel herkenbaar.

Nu 5 mnd onderweg na een infarct met drie stands.
Wakker worden en moe zijn, gevoel dat de wereld snel gaat en ik met een dikke joint wat achterblijf....
Terwijl ik sinds 5 mnd. Toch echt niet meer rook.

Volgens artsen en fysio hoort hetver echt allemaal bij.
En heeft alles met herstel te maken waar je een jaar voor moet uittrekken.

Groet stefan

Cls ( )
afbeelding van Marilene
ontzettend moe

Heel herkenbaar. Ik ben gestopt met Statines en voel me vele malen beter, geen pijn meer overal en minder moe. Maar helaas moet ik in januari wat nieuws proberen omdat ik alle Statines al gehad heb. En van dat medicijn is nog niks bekent op de lange termijn bijwerkingen.

hippo ( )
afbeelding van Marilene
ontzettend moe

Beste A. Versteeg,
Metoprolol kan, zeker in hoge dosis, de conditie ernstig aantasten, kan mijn vrouw over meepraten.
Eén trap op van 3.m hoog en ze moest tien minuten bijkomen van de inspanning.
Statines hebben als hoofdwerking het verlagen van het cholesterolniveau. Dat kan ook leiden tot een TEKORT aan cholesterol en dat kan zich manifesteren door afbraak van spierweefsel, waardoor je dus sneller moe wordt en spierpijn krijgt doordat het resterende spierweefsel het zwaarder te verduren krijgt.
Ook geheugenverlies kan het gevolg zijn van cholesteroltekort doordat er te weinig synapsen overblijven. Synapsen bestaan vrijwel volledig uit cholesterol en zorgen voor vitale verbindingen tussen zenuwcellen in het brein en op andere plaatsen in het lichaam.
Een cholesterolTEKORT is dus geen bijwerking van statines, maar gewoon de HOOFDwerking.
Andere verschijnselen kunnen zijn: nierschade, leverschade, verhoogde kans op diabetes type 2 en plotselinge hartstilstand, de dood tot gevolg hebbend. Let wel, in de Verenigde Staten is medicijngebruik de derde overlijdensoorzaak.
Ik zou zeggen, zoek eens wat op, internet staat vol informatie en lees eens een boek over de materie: 'De cholesterolhype' van se Schotse arts Malcolm Kendrick, 'De cholesterolleugen'van de Duitse hart- en vaatchirurg prof. Walter Hartenbach en 'Fat and cholesterol are good for you' van de Deense arts/ onderzoeker Uffe Ravnskov. Ze laten geen spaan heel van de onzin dat cholesterol de grootste boosdoener zou zijn van hart- en vaatziekten, goed en volledig onderbouwd. Laat uw specialist maar eens aanwijzen waar deze artsen onzin verkopen en dan ook goed onderbouwd. Gaat niet lukken.
O ja, en cholesterol is ook de voornaamste grondstof van vitamine D en diverse hormonen. Tekort aan vitamine D verhoogt de kans op diverse vormen van kanker. De moraal van dit verhaal: je moet niet al te snel en rigoureus ingrijpen in de cholesterolhuishouding in ons lichaam.
Als uitsmijter: het mondiale gemiddelde cholesterolniveau is 6,36, dus iets daarboven of daaronder is normaal.

Roland ( )
afbeelding van Marilene
ontzettend moe

@ Hippo,
U schrijft over metoprolol en vervolgens over de bijwerking van statines (cholesterolverlagers).
Metoprolol is echter een bètablokker. Dit medicijn vertraagt de hartslag, verlaagt de bloeddruk en vermindert de zuurstofbehoefte van het hart.

@A. Versteeg,
Hoe was het bij de cardioloog?

Groet,
Annemarie

hippo ( )
afbeelding van Marilene
ontzettend moe

Roland,

Ik noemde metoprolol omdat A.Versteeg aangaf last te hebben van vermoeidheid.
Van statines heb ik meer gezegd over de hoofdwerking die ten onrechte als bijwerking wordt beschouwd. Tenslotte heb ik enkele basale dingen over cholesterol gemeld, omdat heel veel mensen hier helemaal niets over weten en door de behandelende medici ook niet wijzer worden gemaakt, want stel je voor, dat die domme patiënt zelf eens gaat nadenken, lastig hoor, voor al die geleerde witte jassen en misschien op het idee komt dat cholesterolverlagers helemaal niet zo goed zijn als wordt gesuggereerd door big farma en hun medische slippendragers.

a.versteeg ( )
afbeelding van Marilene
ontzettend moe

Hallo

Ik ben bij de cardioloog geweest
ik heb er niks aan gehad, hij zei je hart kan geen 24 uur per dag pijn hebben, dat begreep hij verkeerd ik heb gezegt dat ik heel erg moe ben dat ik ook wel last op mijn borst heb de meeste pijn heb ik als buiten kom in de kou dan verkrampt het gewoon
dan zegt hij gewoon sprayen als je naar buiten gaat
ik voel me zo ongeloof waardig

hippo ( )
afbeelding van Marilene
ontzettend moe

Misschien eens een second opinion aanvragen, al dan niet na eerst met je huisarts overlegd te hebben.
Bij voorkeur een jonge cardioloog uitzoeken, die wellicht op de hoogte is van de nieuwste inzichten.
En een paar weken stoppen met statines, ga je niet meteen dood van en dan kan je eventueel nagaan of bepaalde verschijnselen die we dan maar gemakshalve onder de bijwerkingen zullen scharen, verdwijnen. Zo ja, dan weet je waar de pijn door veroorzaakt wordt, zo nee, dan moet je het ergens anders zoeken.

Roland ( )
afbeelding van Marilene
ontzettend moe

Beste A. Versteeg,

Ik zou denken dat het met de medicatie te maken heeft. Waarschijnlijk slikt u o.a een cholesterolverlager. Van statines is bekend dat ze krampen/spierpijn als mogelijke bijwerking hebben. Bloeddrukverlagers/bètablokkers kunnen een remmende werking hebben of fysieke inspanning.
Mijn advies is dan ook uw klachten met uw huisarts of cardioloog te bespreken. Wellicht zou een andere keuze van medicijnen minder klachten kunnen veroorzaken.

Sterkte.

Hartegroet van Annemarie

a.versteeg ( )
afbeelding van Marilene
ontzettend moe

Beste Annemarie

dank voor je reactie
Ik slik veel medicatie, daarvoor slikte ik ook bètablokkers en cholesterolverlager voor hoge bloeddruk omdat ik in 2013 ook een herseninfarct gehad heb in 2015 in april ben opgenomen omdat ik kransslagaders verstopt zaten ze zaten voor 93 procent dicht
na het dotteren is het alleen maar erger geworden. toen hebben ze weer een hartkatheterisatie gedaan schijnt dat ik een klein vernauwing heb in een zijtak af en toe erg druk op mijn borst
voor alles had ik bij koud en warm weer druk op de borst agina pectotis
maar na april dat ik geholpen ben is het alleen maar slechter conditie heb ik niet veel probeer alles te doen maar is niet prettig

Roland ( )
afbeelding van Marilene
ontzettend moe

Geen dank!
Is u ooit hartrevalidatie aangeboden?

a.versteeg ( )
afbeelding van Marilene
ontzettend moe

Heb ik gedaan

..::Jacob::.. ( )
afbeelding van Marilene
ontzettend moe

Zijn de bètablokkers en cholesterolverlagers na het hartinfarct verhoogd?

a.versteeg ( )
afbeelding van Marilene
ontzettend moe

cholesterolverlagers niet metoprolol wel
maar daarvoor had ik ook al last al een paar maanden
ik heb wel eens een goede moment
ik probeer mijn conditie met lopen met de honden maar dat gaat minder

..::Jacob::.. ( )
afbeelding van Marilene
ontzettend moe

toch maar weer aan de bel trekken

a.versteeg ( )
afbeelding van Marilene
ontzettend moe

Hallo Jacob

ik heb morgen toch een afspraak met de cardioloog
ik neem mijn vrouw mee ik vergeet nog al wat dingen te zeggen
ik geloof af en toe mezelf niet meer met de klachten

..::Jacob::.. ( )
afbeelding van Marilene
ontzettend moe

aandringen op meer onderzoeken, bijv. een Mibiscan , kunnen ze ook een hoop uithalen.
Dit brengt in beeld of de hartspier voldoende zuurstof krijgt.
Een inspanningstest zou ook niet verkeerd zijn.

a.versteeg ( )
afbeelding van Marilene
ontzettend moe

Dat ga ik doen
je hoort van mij

bedankt fijne avond nog

Marilene ( )
afbeelding van Marilene
ontzettend moe

Hallo Jacob.

Wat is een Mibiscan?

..::Jacob::.. ( )
afbeelding van Marilene
ontzettend moe