5 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Lisa
afbeelding van Lisa
Offline
Laatst gezien: 7 maanden 1 week geleden
Lid sinds: 02/09/2008 - 13:05
Minder ontstekingen met kersen

Minder ontstekingen met kersen

De dagelijkse consumptie van 250 gram zoete kersen kan ontstekingen doen verminderen.
Ontstekingsprocessen komen bij iedere ziekte voor, van reuma tot hartziekten.

Dr. Darshen Kelley en medewerkers van de University of California gaven 18 gezonde mannen en vrouwen 250 gram zoete kersen per dag, gedurende 28 dagen. Bloedmonsters van de deelnemers werden geanalyseerd vooraf, na twee en vier weken en na afloop van de periode van de kersenconsumptie.

De kersen verminderden de bloedspiegels van twee sleutelmarkers voor ontsteking. Het niveau van het CRP [C-reactief proteine] verminderde gemiddeld 25% en die van de T-cellenactiviteit nam af met 21%.

Vooral van het CRP is bekend dat het een risicofactor is voor hart- en vaatziekten.
Andere markers, zoals interleukine-6 veranderden niet, evenals het cholesterol.

Volgens Kelley kunnen soortgelijke anti-inflammatoire effecten gunstig zijn voor de behandeling en de preventie van ontstekingsziekten.

Bron: Ortho Institute (ortho.nl)

Leonardo
afbeelding van Leonardo
Offline
Laatst gezien: Nooit geleden
Lid sinds: 08/10/2008 - 22:47
Re:Minder ontstekingen met kersen

Heb hier een aantal kersenbomen in de tuin staan maar der hangt nu zo weinig aan :-)

Tot er kersen zijn hou ik het voorlopig maar even op verse tomaten daar zou ook iets nuttigs inzitten wat ontstekingen zou kunnen remmen ?
Trouwens dankjewel Lisa voor je steeds weer erg goede uitleg ! Ga zo door!

Melanie
afbeelding van Melanie
Offline
Laatst gezien: Nooit geleden
Lid sinds: 15/09/2008 - 18:30
Re:Minder ontstekingen met kersen

Leonardo schrijft:

Quote:

Trouwens dankjewel Lisa voor je steeds weer erg goede uitleg ! Ga zo door!

Helemaal mee eens!!

Wel eerst goed wassen en alle zure regen erafspoelen ;)

Marly
afbeelding van Marly
Offline
Laatst gezien: 4 maanden 2 weken geleden
Lid sinds: 01/07/2008 - 08:20
Re:Minder ontstekingen met kersen

Hmm dan moeten we maar allemaal kersen in gaan slaan haha :P Nou ja ik vind het niet verkeerd, ik hou wel van fruit :laugh: En zeker ook van kersen haha.

Lisa
afbeelding van Lisa
Offline
Laatst gezien: 7 maanden 1 week geleden
Lid sinds: 02/09/2008 - 13:05
Re:Minder ontstekingen met kersen

Leonardo schrijft:

Quote:

Tot er kersen zijn hou ik het voorlopig maar even op verse tomaten daar zou ook iets nuttigs inzitten wat ontstekingen zou kunnen remmen ?

Ja dat klopt: tomaten bevatten ook stoffen die ontstekingen (CRP) minderen.
En er zit lycopeen in.... vooral goed voor de mannen :)

Als de tomaten worden gekookt (verhit) werken ze sterker. En je kunt ipv verse tomaat ook tomatenpuree nemen.
Misschien heeft iemand een lekker recept voor tomatensoep :)

Ik vond onderstaand artikel over tomaten op gezondheid.be:

Rode tomaat en lycopeen…
Lycopeen is het belangrijkste pigment in de tomaat. Het is een krachtig antioxidant dat bescherming biedt tegen kanker, hartinfarct of cataract. Het is ook een van de pijlers van de nutricosmetica.

Anders dan andere carotenoïden zit lycopeen slechts in een klein aantal
plantaardige producten, vooral in rood fruit en in rode groenten. Tomaten en
afgeleide producten (sap, ketchup, tomatensaus, soep) zijn de belangrijkste
bronnen van lycopeen. Hier in België wordt lycopeen vooral
opgenomen door het eten van rauwe tomaten. Op de tweede plaats komen
tomaten in conserven, sauzen en pizza's.

Gekookte tomaten veel gezonder

Chemisch gezien komt lycopeen voor in 2 vormen, de zogeheten cis- en
trans-vorm. Als we tomaten eten, krijgen we trans-lycopeen binnen, in
plantaardige producten de meest voorkomende van de twee vormen. Maar deze
trans-vorm wordt door het lichaam minder goed opgenomen dan de cis-vorm. Het koken
van tomaten zou de transformatie van de trans- naar de cisvorm nu net
bevorderen.

Ook producten afgeleid van tomaat (saus en puree) leveren ons lichaam meer
lycopeen dan rauwe tomaten. De aanwezigheid van vetten (typisch bij
pizza's en tomatensaus met kaas en bakolie), de genuttigde dosis en de
aanwezigheid van andere carotenoïden zoals bètacaroteen (aanwezig in
tomaten en in wortelen -deze laatste worden vaak gebruikt bij de bereiding van
tomatensaus of tomatensoep) zorgen voor een nog betere opname van
lycopeen in de darmen.

In de praktijk zou dagelijks één portie van een product op basis van tomaten
genoeg zijn om te kunnen profiteren van het beschermende effect van lycopeen.

Voedingsbronnen van lycopeen

- 25 gram tomatenpuree: 7 mg
- 15 gram concentraat, 100 gram rauwe tomaat, 60 gram saus: 7 mg
- 250 ml tomatensap: 8 mg

Kanker en infarct

Tal van epidemiologische studies wijzen op de kankerbestrijdende werking van
tomaten. Dat feit is al meer dan 20 jaar bekend. Producten op basis van
tomaat lijken, als ze regelmatig worden genuttigd, het totale aantal sterfgevallen
door kanker terug te dringen. De opvallendste resultaten zien we bij prostaatkanker,
longkanker en maagkanker.

Voor cardiovasculaire aandoeningen zijn er minder studies verricht, maar ook die wijzen
op een beschermende werking van lycopeen. Andere studies wijzen op het
belang van lycopeen voor de gezondheid van onze ogen, vooral ter preventie
van cataract en ouderdomsmacula-degeneratie (wereldwijd de voornaamste oorzaak
van blindheid). Nog andere studies vermelden de belangrijke rol van lycopeen
in de gezondheid van de huid. Dat verklaart ook het gebruik ervan in de nutricosmetica
(voedingssupplementen met een cosmetisch effect).

Lycopeen verklaart niet alles

Het zou onjuist zijn om de goede eigenschappen van de tomaat enkel en alleen
toe te schrijven aan lycopeen. Lycopeen is maar een van de vele
actieve bestanddelen van de tomaat die in synergie werken. De groente bevat
ook heel wat carotenoïden (luteïne, zeaxanthine, bètacaroteen, alfacaroteen, fytoeen…)
en polifenolen, naast andere krachtige antioxidanten zoals flavonol, quercetine en
kaempferol. De tomaat verdient dus zeker haar status van meest populaire
groente van de Belgen!

10/04/2007
Nicolas Rousseau, diëtist-voedingsdeskundige
Porrini M en al, American Society for Nutritional Sciences J. Nutr. 135:2042S-2045S, 2005 Canene-Adams K en al, J. Nutr., 135 : 1226-1230., 2005.