Redactioneel nieuws van hartgenoten
Olijfolie smeert het hart
BORDEAUX/ST. PAUL (Frankrijk) – De Bordeauxstreek houdt zich niet alleen bezig met wijn, maar ook met olijfolie. Zelfs wetenschappelijk.
Mensen die regelmatig olijfolie gebruiken, zouden namelijk 41 procent minder kans hebben op een hartaanval of een beroerte dan mensen die nooit olijfolie gebruiken om de maaltijd te bereiden. Dat blijkt uit een aardig onderzoek van de Universiteit van Bordeaux onder ruim 7600 Fransen van 65 jaar en ouder. De studie staat in de online-editie van Neurology, het medische tijdschrift van de American Academy of Neurology. ‘Beroerten komen zo vaak voor bij oudere mensen; olijfolie zou een goedkope en makkelijke manier zijn om dit te voorkomen’, meldt Cecilia Samieri, één van de onderzoeksters.
Olijfolie is al vaker in verband gebracht met een mogelijk beschermende werking tegen een groot aantal cardiovasculaire risicofactoren, zoals diabetes, hoge bloeddruk, hoog cholesterol en overgewicht. Maar wat nu die beschermende elementen in olijfolie zijn, is nog altijd onduidelijk.
SEO by AceSEF



