’Haarlemmerolie’ tegen obesitas?

donderdag, 22 juli 2010 11:13 STOCKHOLM – Farmaceutische knutselaars kondigen het al jaren aan: een middel dat niet alleen obesitas (overeten of vraatzucht) bestrijdt, maar tegelijkertijd de bloeddruk verlaagt, haarlemmer oliehet ’goede’ of HDL-cholesterol doet toenemen en, last but not least,  voorkomt dat iemand diabetes (suikerziekte) ontwikkelt.

Zoiets als een stofzuiger, die koffie zet, de afwas doet, de ramen lapt, daarbij een verse sushi-maaltijd bereidt… en ook nog eens de pijnlijke rug van je partner masseert.  

Het lijkt dus te mooi om waar te zijn, zo’n wondermiddel.
Maar de motieven van de medicijnonderzoekers lijken serieus. Want er is nu een proefmiddel gefabriceerd waarvan de actieve stof al per injectie is toegediend. De werkzaamheid lijkt op die van een darmhormoon waarmee de eetlust wordt geregeld. Daardoor denken de hersenen dat we ’vol’ zitten, verzadigd zijn, hoewel we 20 procent minder eten. Proefpersonen die het medicijn zes maanden gebruikten, waren gemiddeld tien kilo kwijtgeraakt. Dat is twee keer beter dan bestaande medicijnen.

Lees_verder_vanaf_HartgenotenAan het internationale onderzoek deden 550 mannen en vrouwen mee met obesitas, extreme zwaarlijvigheid. Een deel kreeg het nieuwe medicijn, een deel kreeg een oud medicijn en een deel kreeg een placebo. In zes maanden verloren de mensen die het nieuwe medicijn kregen tien kilo en dat bleef zo als ze het medicijn de achttien maanden daarna bleven gebruiken. De mensen die het oude medicijn gebruikten kwamen juist weer aan.

Maar het medicijn blijkt, volgens de onderzoekers, ook op andere terreinen obese mensen gezonder te maken. Naar verluidt daalde de bloeddruk zodanig dat er geen andere medicijnen tegen hoge bloeddruk meer genomen hoefden te worden. Het cholesterolgehalte van het bloed zag er goed uit, de suikerhuishouding van het bloed verbeterde: diabetes werd voorkomen of afgeremd.

Kortom, een juichverhaal dus. Maar dat zegt wat ons betreft nog niet zo veel. Zeker niet in dit stadium van de studies. Want, hoe lang houdt het effect aan en wat zijn de bijwerkingen? De Engelse onderzoekers van de Glasgow Universiteit geven toe dat het nog niet duidelijk is wát er gebeurt als het medicijn niet meer gebruikt wordt. ,,We weten alleen absoluut zeker dat als je stopt met een medicijn en de effecten zijn verdwenen het gewicht weer begint toe te nemen,”reageert Mike Lean van de Glasgow University, één van de deelnemers aan het onderzoek, in de Daily Mail. Het medicijn zal op zijn vroegst over drie jaar op de markt komen en per jaar zo’n 1.100 euro kosten.  

Hartpatienten nieuwsoverzicht

  • Huisarts komt met tegeneis in proces RIVM/Coutinho

    Capelle aan de IJssel - Huisarts Hans van der Linde dagvaardt vandaag bij de rechtbank van Middelburg de minister van VWS Edith Schippers

    Lees verder
  • Gevonden: genen die bloeddruk verhogen!

    LONDEN – Het mechanisme achter het ontstaan van hoge bloeddruk bij de mens wordt door wetenschappers inmiddels iets beter begrepen.

    Lees verder
  • Een visje per week doet ‘t!

    WAGENINGEN - Mensen die één portie vis per week eten, hebben de helft minder risico op een dodelijke hartziekte dan mensen die minder dan één keer per maand vis eten.

    Dat stelt de Nederlandse onderzoekster Janette de Goede. Dezer dagen promoveerde zij op haar studie naar het mogelijke verband tussen omega-3-vetzuren uit vis en plantaardige bronnen, én het risico op hartinfarcten en beroertes. Zij deed dit aan de Universiteit van Wageningen.

    Veel vis en visvetzuren eten, kan het risico om te overlijden aan hart- en vaatziekten halveren. De resultaten van haar studie sluiten aan bij eerder wetenschappelijk onderzoek, waaruit blijkt dat visvetzuren vooral beschermen tegen ernstige hartritmestoornissen, aldus meldt het Voedingscentrum in Den Haag. Die ritmeproblemen spelen regelmatig een rol bij een dodelijk hartinfarct.

    ,,Het lijkt erop dat een kleine hoeveelheid vis(vetzuren) in de voeding al gezondheidswinst kan opleveren. Denk aan één portie per week”, zegt ir. De Goede. In Nederland wordt relatief weinig vis gegeten. Voor de meeste Nederlanders is het al lastig om één keer per week vis op het menu te zetten.  

    Omega-3-vetzuren komen niet alleen voor in vis, maar ook in plantaardige producten, zoals oliën (onder andere lijnzaadolie en sojaolie) en walnoten. Deze plantaardige variant heet alfa-linoleenzuur en kan mogelijk beschermen tegen beroerte, zo blijkt uit het onderzoek. Dit is het eerste onderzoek naar de inname van alfa-linoleenzuur en het risico op beroerte, dus harde conclusies kunnen er nog niet uit worden getrokken.

    Het onderzoek van De Goede is gebaseerd op een vragenlijst naar het eetpatroon van ruim 20.000 volwassenen uit Amsterdam, Doetinchem en Maastricht en een registratie van het aantal gevallen van hart- en vaatziekten onder hen, gedurende tien jaar.
  • ’Bloeddrukpil ’s avonds innemen is beter’

    VIGO (Spanje) – Patiënten die geneesmiddelen gebruiken vanwege een chronische ziekte of aandoening, nemen die middelen dikwijls in op vaste tijdstippen. Dit vanwege een noodzakelijke, regelmatige toevoeging van de werkzame stof aan de bloedspiegel.


    Maar volgens Spaanse onderzoekers hebben ook medicijnen, in zekere zin, zo hun duidelijke voorkeur voor een vast dagdeel. Ze werken gewoon beter onder bepaalde omstandigheden.

    Neem nu bijvoorbeeld medicatie tegen hoge bloeddruk (hypertensie). Wie een dergelijk medicament ’s avonds slikt, in plaats van in de ochtenduren, loopt volgens de Spanjaarden aanzienlijk minder kans om uiteindelijk te overlijden aan een hartinfarct, een beroerte of aan algeheel hartfalen.

    Bij gezonde mensen dipt ’s nachts de bloeddruk met 10 procent tot 20 procent. ’Non-dippers’, dus mensen bij wie de bloeddruk tijdens de nacht niet is zoals hij zou moeten zijn, zijn dan ook kwetsbaarder voor ’cardiovasculaire gebeurtenissen’, zoals een hartaanval of een beroerte, zo zeggen de onderzoekers. Bovendien heeft een aantal mensen vrij kort na het innemen van de bloeddrukverlagende geneesmiddelen last van wat vermoeidheid of futloosheid, soms zijn zij wat draaierig. Dat effect is er voor wie de middelen in de morgen inneemt. Wie ze ’s avonds slikt ligt tegen dan al in bed.

    Al langer is bekend dat de uitwerking op de bloeddruk afhangt van het moment waarop de geneesmiddelen worden ingenomen. Maar deze nieuwe Spaanse studie, waaraan door de Universiteit van Vigo ruim vijf jaar is gewerkt, is de eerste in zijn soort die duidelijk maakt dat inname in de avonduren zelfs zeer gunstige gevolgen kan hebben voor de gezondheid van de gebruiker.

    De resultaten van de studie kunnen worden toegevoegd aan het groeiende bewijs dat het afstemmen van timing en dosering op de biologische ritmes van het lichaam tot een betere werking met minder ongewenste neveneffecten leidt.

    De Spaanse onderzoeksgroep volgde ruim 2150 personen met een chronische nieraantasting en een verhoogde bloeddruk. De helft van hen nam de bloeddrukverlagende geneesmiddelen tegen de tijd dat zij aanstalten maakten om naar bed te gaan. De andere ’s groep deed dat ’s morgens, direct na het opstaan of tijdens het nuttigen van het ontbijt. ,,Na 5 jaar en vier maanden studie bleek de bloeddruk beter onder controle te zijn in de groep gebruikers die hun bloeddrukpillen vóór het naar bed gaan innam.

    ,,In deze specifieke groep werden  uiteindelijk veel minder (70 procent) hartinfarcten, beroertes, hartfalen en sterfgevallen door hart- en vaataandoeningen gemeten,” zegt onderzoeker Ramón C. Hermida, directeur van de laboratoria voor biotechnologie en chronobiologie laboratoria van de Universiteit van Vigo. Hij spreekt van ,,een grote winst die niets kost, alleen maar het verleggen vergt van het moment van inname.”

  • Hartproblemen bij overlevers

    Een op de acht overlevenden van kinderkanker die bestraald zijn én behandeld werden met anthracyclines, heeft dertig jaar later een ernstige

    Lees verder
<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11  > >>