Piekdrinkers solliciteren naar hartproblemen

NEW YORK – Met mate alcohol nuttigen blíjft toch de norm voor minimale gezondheidsrisico’s. Want mensen die ten minste eens in de maand zes of meer glazen alcoholhoudende drank bij één gelegenheid drinken, stellen zichzelf bloot aan een grotere kans op ellende.

cocktailsBijvoorbeeld hart- en vaatziekten. Daar hebben mensen die eens per maand een piek in het drinken bereiken, zogeheten ’piekdrinkers’, maar liefst 45 procent meer kans op hart -en vaatziekten dan mensen met een matig maar regelmatig drinkpatroon.

Dat blijkt uit een analyse, gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift American Journal of Epidemiology.

Het is inmiddels wereldwijd wetenschappelijk overtuigend bewezen dat matige alcoholconsumptie een gunstige uitwerking heeft op het risico van hart- en vaatziekten. Uit steeds meer studies blijkt echter dat het niet alleen belangrijk is om gemiddeld over een periode van - laten we zeggen een week of een maand - matig te drinken, maar dat ook de uitschieters in het gebruik van alcohol ertoe doen.

Met andere woorden: zelfs als een matige drinker zich frequent eens in de zoveel tijd als een piekdrinker ontpopt, dan telt dit laatstgenoemde gedrag dubbel en dwars mee in de risico’s. Dus in hoeveelheid alcohol uitgedrukt: zelfs als bij deze ’piekdrinkers’ de gemiddeld per week geconsumeerde hoeveelheid alcohol ’matig’ is (max. 7 glazen per week voor volwassen vrouwen en 14 glazen per week voor volwassen mannen). En voor de duidelijkheid: 7 glazen alcohol staat ongeveer gelijk aan 70 gram alcohol.

Uit eerder onderzoek is bekend dat piekdrinken negatieve effecten kan hebben op de bloeddruk en kan resulteren in hartritmestoornissen. Ook leidt piekdrinken mogelijk tot een stijging van het (ongunstige) LDL-cholesterol.

Probleemdrinkers en mensen die meer dan 5 keer per week meer dan 60 gram alcohol per dag drinken werden niet meegenomen in deze analyse. Ook mensen die minder dan 12x per jaar piekdrinken werden buiten het onderzoek gehouden.

De onderzoekers doen de aanbeveling om bij de ontwikkeling van richtlijnen voor matige alcoholconsumptie en bij voorlichting hierover rekening te houden met bovengenoemde bevindingen.