Hartpatiënten nieuws archief

Na zout nu ook suiker ’verdacht’ voor bloeddruk

LOUISIANA (VS) – Was zout altijd al een opzweper van de bloeddruk, ook suiker blijkt die negatieve uitwerking te hebben.
suiker ,,Minder suiker consumeren is een weg naar een verlaging van je bloeddruk.” Zo luidt een opmerkelijke conclusie naar aanleiding van een wetenschappelijk artikel dat is verschenen in het medische tijdschrift van de American Heart Association.

Wetenschappelijk onderzoekers van de Louisiana State Universiteit stellen namelijk het volgende vast: ,,Er is mogelijk een verband tussen voedsel met veel toegevoegde suikers en een verhoogd risico op hoge bloeddruk.” Zij analyseerden de gegevens van ruim 4500 volwassenen bij wie nog nimmer een verhoogde bloeddruk was vastgesteld. Zij allen deden mee aan de zogenoemde National Health and Nutrition Examination Survey, zeg maar een nationaal bevolkingsonderzoek naar gezondheid en voeding. Bij personen die minstens 74 gram ’fructose’ in de vorm van toegevoegd suiker gebruikten verdubbelde de kans op een systolische bloeddruk van hoger dan 160. Fructose is een eenvoudige suiker die van nature voorkomt in fruit, zoals bijvoorbeeld in honing.

Professor Peter Chen, de leider van het Amerikaanse onderzoek, gaf de volgende toelichting op de suikerstudie: ,,Door het aanpassen van je dieet, in de zin van minder ’softdrinks’ en minder suiker in het algemeen, verlaagt u uw bloeddruk. Maar dat niet alleen: meteen ook de ziekten die voortvloeien uit deze ’hypertensie’ (= hoge bloeddruk) zoals een hoog cholesterol, een hart- en/of herseninfarct, dichtslibbende aderen kunnen hiermee voorkomen worden.”

Betekent dit nu dat alle suikers voortaan vermeden moeten worden? Niet noodzakelijk, dat kan ook bijna niet, want suiker zit van nature ook in sommige (gezonde) voedingsstoffen. Ander voedsel en dranken zoals bijvoorbeeld softdrinks bevatten veel suiker en zorgen alleen maar voor extra calorieën en geen echte voedingswaarde. Door alleen minder softdrinks achterover te slaan, verlaagt de bloeddruk zich al, stellen de onderzoekers. 
Commentaar (0)
plaats een reactie
reactie:
[b] [url] [quote] [img] 
:D:):(:0:shock::confused:8):lol::x:P
:oops::cry::evil::twisted::roll::wink::!::?::idea::arrow:
Security
Voer de anti-spam code in die in het plaatje staat.
 

SEO by AceSEF
hartfalen - hartstichting - hartinfarct - hartritmestoornis - hartaanval - lotgenoten - hartkleppen - dotteren - hartstilstand - hartoperatie - boezem fibrilleren - hartproblemen - symptonen hartaanval - hartafwijking - openhartoperatie - hartrevalidatie - hartklepoperatie - overslaand hart - sporthart - hartonderzoek - hartchirurgie - harttransplantatie - aangeboren hartafwijking - hartkwaal - hartcentrum - kunsthart - dotterbehandeling - hartaandoening - hartziekte - hartmassage - aangepaste vakanties - begeleid reizen - zorgvakanties - harttumor - donorhart - hartcentra - steunhart - hartslag - hartkloppingen - sitemap