Het laatste hart patiënten nieuws
Zout verlaagt kans op hartaanval
LEUVEN (België) - Arme consument van medisch nieuws: hebben wij u in de afgelopen maanden juist laten zien dat het consumeren van veel zout erg slecht is
voor uw gezondheid, blijkt het hele verhaal - gebaseerd op internationaal wetenschappelijk onderzoek – weer op zijn kop te moeten worden gezet.
Want de Vlaamse krant Het Laatste Nieuws brengt het volgende nieuws: ’Een zoutrijk eetpatroon zou niet zo slecht zijn als eerder werd gedacht. Het kan zelfs de kans op een hartaanval beperken, zo blijkt uit een achtjarige studie aan de universiteit van Leuven.’
Wij raken nu een beetje de weg kwijt, het spoor bijster; het zicht op wat wel en niet te geloven verdwijnt in het bos waarvan we de bomen niet meer van elkaar kunnen onderscheiden… Beetje om dol van te worden. Ofwel: wij weten het ook niet meer, zij het dat ons uitgangspunt blijft: overal waar ’te’ voorstaat kan niet goed zijn.
De onderzoekers gebruikten volgens Het Laatste Nieuws gegevens uit twee verschillende studies bij in totaal ongeveer 3.700 Europeanen. Hun zoutconsumptie werd gemeten via urinestalen. Professor Jan Staessen en zijn collega’s deelden de deelnemers in drie verschillende groepen op: degenen met de hoogste en laagste zoutopname en degenen met een gemiddelde consumptie. Niemand van de deelnemers had een hartziekte bij het begin, twee derde had een normale bloeddruk. Na acht jaar bekeken ze wie hartziekten hadden en wie een hoge bloeddruk. De kans op hart- en vaataandoeningen was niet anders in de drie groepen.
Deelnemers met de laagste consumptie van zout hadden het meeste kans om te sterven aan een hartziekte (4 procent), de mensen met de hoogste opname hadden het meeste kans om te sterven aan een hartziekte (4 procent), de mensen met de hoogste opname hadden het minste risico (minder dan een procent). Bij alle groepen kampte een kwart meer met een hogere bloeddruk aan het einde van het onderzoek dan aan het begin. Professor Staessen: ,,Het beperken van je zoutopname blijft nog steeds een goed idee voor mensen met een hoge bloeddruk of degenen met eerdere hartproblemen.” Aldus opgetekend door Het Laatste Nieuws.