'Pinda's goed voor hart en taille...'

WASHINGTON - The Peanut Institute, het Informatiebureau voor Amerikaanse apenootjes, is een actief clubje. Onlangs maakte het nieuwe resultaten bekend van een aantal wetenschappelijke studies naar het effect van pinda's. Waar wetenschappers zich al niet mee bezighouden.

We wijzen u er, compleetsheidshalve op, dat het pindabureau maar één doel heeft: pinda's verkopen! Uit één van de onderzoeken, in haar opdracht gehouden, blijkt dat voeding die rijk is aan enkelvoudig onverzadigde vetzuren niet alleen het risico op hart- en vaatziekten met een kwart tot de helft kan terugdringen, maar ook kan helpen om 'blijvend' af te vallen.

"Onderzoekers van de Pennsylvania State Universiteit", zo meldt het pinda-bureau, "hebben aangetoond dat proefpersonen met een dieet met relatief veel vetten evenveel konden afvallen als met een vetarm dieet. Bij een onderzoek van de Harvard Universiteit bleek dat een 'mediterraan' dieet met veel enkelvoudig onverzadigde vetzuren in de vorm van een dagelijkse portie pindakaas, pinda's en gemengde noten door drie keer zo veel mensen werd volgehouden als een vetarm dieet."



Het mediterrane dieet resulteerde in duurzaam gewichtsverlies. Uit gegevens van het Amerikaanse ministerie van landbouw is gebleken dat pinda-eters in de Verenigde Staten, het land van de grote aantallen exorbitant dikke mensen, in het algemeen gezonder eten en hun lichaamsgewicht beter op peil weten te houden dan de niet-pindaknabbelaars. Onderzoekers van de Purdue University hebben voorts geconstateerd dat pinda's de honger goed stillen. Deze en andere bevindingen zijn onlangs gepresenteerd op de jaarlijkse conferentie over experimentele biologie die recent in de Amerikaanse hoofdstad Washington werd gehouden.



Penny Kris-Etherton, als bijzonder hoogleraar in de voedingsleer verbonden aan de Pennsylvania State Universiteit, stelde vast dat een vermageringsdieet dat veel enkelvoudig onverzadigde vetzuren bevat in de vorm van pinda's en pindakaas, de cholesterolspiegel verlaagt maar ook kan helpen bij het afvallen. Uit haar onderzoek blijkt dat zowel proefpersonen die een vetarm dieet volgden (waarbij 20 procent van de calorieën van vetzuren afkomstig was) als degenen met een dieet waarbij vetzuren (voornamelijk enkelvoudig onverzadigde) 35 procent van de calorische waarde vertegenwoordigen, gemiddeld twee pond per week afvielen.

Volgens dr. Kris-Etherton dient de consument duidelijk te worden gemaakt dat 'vetvrij' niet automatisch gewichtsverlies betekent en dat een gezond dieet ook lekkere dingen kan behelzen, zoals pinda's en pindakaas, en tegelijkertijd kan helpen af te vallen of het lichaamsgewicht te handhaven.

Hartbrug 1999-08